Tinkerhästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare VildochVacker
  • Startdatum Startdatum
V

VildochVacker

Är i hästköpstankar. Har funderat på en tinker, hört mycket bra om dom. De har ju ofta hovskabb men det går ju att behandla.
Jag vill iallafall ha en lugn häst, och har läst att de oftast har ett väldigt stabilt psyke. Är lite trött på alla tossiga halvblod :smirk: Men vad har ni för åsikter om tinkerhästar? Tror ni det skulle vara en bra första häst? Jag har iallafall inget behov av en häst som går 120 eftersom jag inte kommer tävla/träna det endå.

Tinkerhastar ar roliga och oftast mycket sunda hastar. Man kan gora lite vad som helst med dem, och det ar det som ar deras framsta egenskap. Jag har dock traffat pa tinkerhastar som inte ar sa lugna, men de har alltid varit latta att ha att gora med. Alltid bra att sko och klippa. har aldrig varit med om nagon "problem"-tinker. :)

Hoppas att du hittar vad du soker. Tror att du ar pa ratt bana nar du vill kopa en tinker.

Jodå, jag tror säkert att tinkern passar utmärkt för dig.
Satsa på en iaf lite utbildad tinker på 10-12 år.
Som förstahäst rekommenderar jag en valack.
Stona kan vara lite väl märriga ibland. :smirk:

Min förra delfoderhäst.

hej har själv en flikka som e tinker och hon e min prinsessa som ja älskar över allt annat :love:
hon e på bilden brevid :)
leta individ inte häst rekommenderar jag dig.
har vart ute för problemhästar som är tinkers också men också många goingar :p

satsa på tinker :)

otroligt trevlig ras,tycker om att lära sej och lär sig fort.

Jag har en Tinker och skulle aldrig vilja ha något annat. Nu har jag haft turen att hitta en Tinker som blir lite högre, är nu 163 och är 3år, så han kommer att växa lite till.

Tinkrar är jätte söta sattsa på en sån!
Jag har då träffat en tinker som inte alls är specielt snäll han är både odräglig och farlig han springer ifrån än när man tar in honom från hagen om man då håller honom kvar så sparkar och stegrar han sig emot än och så.Men det störrsta problemet med honom är att han har helt fel ägare han har helt enkelt vunnit det är han som bestämmer över dom.Han är inte heller trevlig att sko han nästan lägger sig ner det gör ju förrstås min Varga oxå men hon har bättrat sig enormt mkt sen första gången hon skoddes. men men jag tycker du ska köpa en tinker dom är hur underbara som helst (förrutom denna kille då)
Ett tips ha den inte i en lerig hage då lär du aldrig få se den vita färgen nå mer :D
:banana:

Vilken läcker :love:

Det ligger nog mer åt att det blir en valack, men hittar man ett sto som passar så blir det ju det såklart.

Härlig och fin

Visst är hon. :love: :love:

Ägarna till nya ridskolan där jag går nu har köpt henne!
Men där har jag redan en medryttarhäst. :(

Men hon är sto och vi har haft ordentliga duster. :eek:

Det gör inte så mycket :p ;)

Har du några fler bilder på din tinker föressten?

Valacker

Har bara ridit en valack, unghäst.
Men han var mest ouppfostrad och jag var nybörjare. :)
Då gick det undan. :crazy:

Annars har jag bara ridit ston.

Jag tycker absolut att du kan fundera vidare på en Tinker/I.C.
De flesta är lugna och trygga individer,dessutom färgglada och trevliga att se på.Men som Pallas skrev,leta efter individen och inte rasen bara.De kan skilja sig väldigt mkt.

Har du kollat på STS:s hemsida? Där kan läsa om det mesta om tinkrar, perfekt om man är nyfiken på att skaffa en..

Japp där har jag kollat. Står mycket bra grejer där som man ska tänka på. Men tack ändå :)

Men vad jag har hört så tycker inte Irish Cob föreningen att tinker och irish cob är samma ras, vilket Svenska Tinkersällskapet gör. Eller har jag fel? :confused:

Har ni inga problem med hovskabb på era IC?
Försökte hitta någon information på er hemsida men gick tyvärr bet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 833
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 373
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar