Sv: Tindra är rädd för hästar.
Jag känner mig manad att svara eftersom jag sedan två veckor äntligen kan ha med min hund när jag rider.

Han har varit livrädd för hästarna efter att pållan jagade ut honom ur hagen i höstas när han var valp (att han också gick in i elstängslet någon gång hjälpte väl inte). Sedan gick det inte att få honom i närheten av hagen eller in i stallet och om jag t.ex. kom och ledde en häst sprang han i panik åt andra hållet.
Från början tyckte jag trist men lät det bero och först nyligen började jag aktivt försöka göra något åt det. Jag tog helt enkelt med honom in i stallet lite då och då (i koppel, lös följde han inte med) och stängde dörrarna eller band fast honom. Så fick han sitta där medan jag mockade och pysslade, först utan hästar och senare med, och efter ett tag även när hästarna kommer intravandes från hagen. Från början satt/låg han ihopkrupen och skakade men det tog inte alls lång tid innan han insåg att det händer ju inget farligt. Ibland har jag tagit med hans matskål så han fått äta i stallet och jag brukar slänga lite godis på golvet ibland, men annars ignorerar jag honom helt, inget prat och självklart absolut inget ömkande eller tröstande. Han tycker fortfarande inte det är
roligt att vara där men han är inte rädd.
För två veckor sedan prövade jag en ridtur för första gången. Tog honom i långlina först och ledde hästen tills vi var tillräckligt långt bort för att vovven inte skulle springa hem, sedan släppte jag honom så han fick springa före. Det funkade över allt förväntan!

Världens lyckligaste matte!

Han tyckte visserligen att hästen var läskig och höll rätt stort avstånd men han var avslappnad och lyssnade på mig.
Tredje gången han var med såg det ut såhär: