Timotej fröblandning hö

S

sarawinther

Hej!

Nu hoppas jag att denna tråden hamnar rätt..
(vilket det såklart inte gjorde....Moderator får gärna flytta inlägget till rätt forum)
Men jag är ute efter hö till hästen och måste höra med er.

Hö med ren timotej fröblandning (skulltorkat), är det ett "bra" hö att ge till en häst som behöver tappa i vikt?

Hoppas på ett svar snarast :banana:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Timotej fröblandning hö

Det beror ju på när det är hugget etc.. i vilket växtstadie det är. Gör en analys så vet du ju helt säkert.

Jag ska själv så om vallen i höst och har börjat titta på olika fröblandningar och hade faktiskt tänkt så bara timotej, 2 olika sorter ingår i blandningen.

När jag bodde i England kunde man köpa hösilage med bara timotej och det var tänkt att ges till tjockisar och fånghästar. Rajgräs har jag för mig innehåller högre sockerhalter men är inte helt säker.

Skulle också vilja veta om det finns någon som kan mer inom detta området här¨på Bukefalos. För och nackdelar med att så enbart timotej eller om man väljer en vanlig blandning timotej, rajgräs och ängssvingel.

Sv: Timotej fröblandning hö

Här hos mig är det mycket vanligt med enbart timotej insått i hö-åkrarna till häst. Fördel med bara timotej är ju torkningstiden hyfsat samma och det är smakligt för hästar. Nackdelen med bara timotej är att det tål betning av hästar dåligt i beteshagar, det är inte så tramptåligt och om man bara har en sorts gräs och det övervintrar dåligt far ju det mesta.

Jag hade tidigare i beteshagarna en blandning beståendes av 5 olika vanliga sorter. Nackdelen med att ta hö på det var nog att vissa av just de gräsena krävde längre torkningstid. Nu består beteshagen av enbart timotej och det funkar ypperligt det med och gräset växer hästarna över huvudet under sommaren så någon skillnad att det inte tål betning så bra märks inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 286
Senast: Vicks
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat