Tillstånd?

Nordiskusken

Trådstartare
Blir snurrig, vad behöver man egentligen söka för tillstånd?
Vi ha i dagsläget fyra hästar var av ett dräktigt sto, vi kommer även att få hem ett till dräktigt sto på "foder" kan man säga.
Det blir alltså fem vuxna hästar + två föl här i sommar. I vårt stall finns plats för fyra hästar och nu planerar vi för en lösdrift.
Behöver vi söka något tillstånd?
Tycker det är rörigt det här:crazy:
 
Sv: Tillstånd?

Häst
Tillstånd krävs om du:
håller 10 eller fler hästar äldre än 24 månader
föder upp 4 eller fler hästar per år
upplåter 4 eller fler hästar per år
säljer 4 eller fler hästar per år från sin egen uppfödning
säljer 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning
förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar
använder hästar i ridskoleverksamhet
använder hästar i yrkesmässig verksamhet
 
Sv: Tillstånd?

tack för snabbt svar!
behövs tillstånd även om det är egna hästar? Vad är det för tillstånd?
Behövs det någon förprövning om man har stall för fyra hästar och bygger lösdrift för ytterligare hästar?
 
Sv: Tillstånd?

jo men jag är ju ganska trööög;)
Vad är det för skillnad mellan
•håller 10 eller fler hästar äldre än 24 månader
•förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar

Har för mig att någon sagt att "utfodrar 4" gäller typ inhysningar?
När gäller annars "10 eller fler"?
 
Sv: Tillstånd?

Jag tror att det är bäst att du ringer och frågar, Länsstyrelsen har hand om dessa frågor. De kan förklara och även hjälpa dig med tillståndet.
 
Sv: Tillstånd?

ok.. tack för supersnabba svar!!
Är ändå nyfiken på vilken situation som "tio eller fler" gäller så om någon vet får ni gärna svara. får ju vänta till efter helgen med att ringa...
 
Sv: Tillstånd?

jo men jag är ju ganska trööög;)
Vad är det för skillnad mellan
•håller 10 eller fler hästar äldre än 24 månader
•förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar

Har för mig att någon sagt att "utfodrar 4" gäller typ inhysningar?
När gäller annars "10 eller fler"?

Skillnaden är som du skriver att det kallas utfodra och förvara om du hyser andras hästar, har du egna hästar kallas det att du håller de hästarna.

Man får ha 9 egna hästar äldre än 24 månader, och utfodra och förvara 3 hästar utan att behöva ansöka om 16 § tillstånd.

Angående förprövning av ligghall, så om den enbart är avsedd att användas som väderskydd så får man bygga ligghallar för maximalt 10 hästar utan förprövning. Ska ligghallen användas till att utfodra/vattna hästarna i så ska man förpröva om det efter byggnationen ryms fler än fyra hästar på fastigheten.
 
Sv: Tillstånd?

Ok får kanske ringa och fråga ändå för att vara extra säker... men angående ligghallen så ska det varken fodras eller vattnas inne i själva byggnaden men hästarna ska ha sin dygnsvila där, då behövs alltså ingen förprövning?
Tröööög som sagt;)
 
Sv: Tillstånd?

Ett tips är att se myndigheterna som en samarbetspartner, inte en fiende man ska utelämna så mycket som möjligt.
 
Sv: Tillstånd?

vilket löjligt svar!! varför slösa tid och pengar på att söka tillstånd etc. som inte behövs? Har sagt att jag ska ringa på måndag då dom inte har helgöppet, kanske du också behöver göra?
Skadar ju inte att veta lite om det man ska fråga om, så trög som jag är så slösar jag nog med deras tid ändå!
 
Sv: Tillstånd?

Det är väl inte löjligt? Det är ett uppriktigt råd. Myndigheter är inte farliga, de är jättebra på att komma med bra input.
 
Sv: Tillstånd?

Ok får kanske ringa och fråga ändå för att vara extra säker... men angående ligghallen så ska det varken fodras eller vattnas inne i själva byggnaden men hästarna ska ha sin dygnsvila där, då behövs alltså ingen förprövning?
Tröööög som sagt;)
Du kan vara säker på svaret Elle12 gett. Elle12 jobbar med detta och jag har tidigare jobbat med det. Du behöver varken § 16-tillstånd eller ansöka om förprövning för ligghallen. Lycka till!
 
Sv: Tillstånd?

vår ligghall är byggstopp på då grannarna anmälde den. Har ungefär samma situation/hästantal som ts. Var kan jag hitta info om att ligghallen inte behöver prövas?
 
Sv: Tillstånd?

Häst
Tillstånd krävs om du:
håller 10 eller fler hästar äldre än 24 månader
föder upp 4 eller fler hästar per år
upplåter 4 eller fler hästar per år
säljer 4 eller fler hästar per år från sin egen uppfödning
säljer 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning
förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar
använder hästar i ridskoleverksamhet
använder hästar i yrkesmässig verksamhet

Vad är det för skillnad på upplåter och förvarar 4 eller fler hästar då?
 
Sv: Tillstånd?

Det är väl inte löjligt? Det är ett uppriktigt råd. Myndigheter är inte farliga, de är jättebra på att komma med bra input.

Jag håller verkligen med. Länsstyrelsen kan ge dig många goda råd om hur du ska bygga och olika lösningar man inte hade tänkt på själv. De ser många stallar och det ska man dra nytta av!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, vi har precis köpt en gård med stall utanför stan. En tidigare ägare till gården har haft två hästar, nuvarande ägare som vi köper...
Svar
7
· Visningar
1 427
Senast: Grizelda
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 463
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 651
Senast: Blyger
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp