Tillstånd?

Sv: Tillstånd?

Du kan vara säker på svaret Elle12 gett. Elle12 jobbar med detta och jag har tidigare jobbat med det. Du behöver varken § 16-tillstånd eller ansöka om förprövning för ligghallen. Lycka till!

Fast det där låter jättekonstigt? Jag hade samma situation som TS och enligt länsstyrelsen var jag tvungen att förpröva ändå.
Vad händer tex. om jag bygger utan förprövning, säljer stället och nästa ägare väljer att använda det som dygnsvila? Byggnaden ser ju likadan ut även om man bara väljer att använda den dagtid som nattetid.
Enligt min LS så är man tvungen att förpröva så fort man kan husera fler än 4 hästar. Det stämmer alltså inte? Vet flera häromkring som fått samma svar som mig.
 
Sv: Tillstånd?

Läs länken i svar nummer 17 där står undantagen från förprövning. Föreskriften trädde ikraft den den 14 juni 2012.

Jag vet inte riktigt vad du syftar på med att man inte skulle få använda en ligghall som inte är förprövad till dygnsvila? De undantag från förprövning som man får göra gäller ligghallar som används enbart som väderskydd, dvs man får inte utfodra eller vattna djuren i dem. Om man ska utfodra och/eller vattna hästarna i ligghallen krävs förprövning om det ryms fler än 4 hästar på fastigheten efter att ligghallen är uppförd.

Skulle man sälja fastigheten och den kommande ägaren kommer att använda ligghallen till mer än väderskydd för hästar så är det ändrad användning av ligghallen. Inte för att jag tror att någon kommer att anmäla det och förpröva det, men egentligen är det så. Minsta yta per häst ökar då, så då kan man inte hålla lika många hästar som med utan utfodring i ligghallen.
 
Sv: Tillstånd?

vår ligghall är byggstopp på då grannarna anmälde den. Har ungefär samma situation/hästantal som ts. Var kan jag hitta info om att ligghallen inte behöver prövas?

Handlar inte det om bygglov ? Förprövning har inget med bygglov att göra många verkar ha fått för sig att det hänger ihop och tror att det numera är tillåtet att smälla upp ligghallar även på ställen där det krävs bygglov för att göra det.

Man måste skilja på bygglov och förprövning avseende hästhållning i byggnaden, naturligtvis måste man alltid kolla om det behövs bygglov för sådan byggnad där man bor och ansöka om det. (Det skiljer beroende på var man bor och vilken klass fastigheten har och ev verksamhet om bygglov behövs eller inte).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, vi har precis köpt en gård med stall utanför stan. En tidigare ägare till gården har haft två hästar, nuvarande ägare som vi köper...
Svar
7
· Visningar
1 427
Senast: Grizelda
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 463
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 651
Senast: Blyger
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp