Tillskott.

scarlettlady

Trådstartare
På marknade, och även utanför, finns en mängd saker som folk använder som tillskott till sina hästar. Bl. annnat vitlök, oljor, glucosamin, koppar, zink, humle, nypon, you name it... Hit räknar jag inte de "vanliga mineralerna, och heller inte normal vitamintillskott, utan de där lite mer specifika tillskotten som sånna som jag tycker är lite udda.

Ni som använder dessa tillskott, hur gör ni när ni räknar er foderstat? Hur vet ni att hästen behöver humle t.ex? Alla dessa innehåller väl ytterligare ämnen, räknar ni med dem också? Utgår ni från en analys av grovfodret, och frågar ni då efter tillgången av t.ex zink i det, för det brukar väl inte så med annars? Jag är så nyfiken på hur man lägger upp en sån där "pytsande" foderstat eftersom jag aldrig gjort det själv.

Nästa undran är om ni märkt någon skillnad och hur snabbt, och på vilket sätt skillnaden märks.

En annan sak jag undrar över är vad alla saker används för, eller emot, beroende på vad det är.

DETTA ÄR INTE EN TRÅD OM "PYTSANDETS" VARA ELLER ICKE VARA, UTAN VAD JAG VILL VETA ÄR HUR NI MED TILLSKOTT TÄNKER.

Sv: Tillskott.

Humle är STARKT smärtstillande, det gav jag en häst med spatt och kotledsinfl. när hon hade så ont att hon knappt rörde sej och det hjälpte men jag gav bara en nypa 2 ggr per dag i tre dagar. Anledningen var att ägaren vägrade tillkalla veterinär, hästen skulle inte ha ngt smärtstillande!!!!! Men jag kunde inte se henne lida så jag gav henne humle. Nypon är inflammationshämmande men jag vet inte ngn exakt dosering.

Jag är inte någon förespråkare för tillskott, och framförallt kan jag inte förstå dem som i princip ger sina hästar alla sorters tillskott de bara kan finna. Jag resonerar som så, att ingen häst kan behöva marknadens alla tillskott, men däremot finns det hästar som blir hjälpta av något sorts specifikt tillskott.

Sedan är frågan vad som menas med "normalt" vitamintillskott? Hos en frisk häst med välbalanserad foderstat behövs knappast vitaminer, de finns fodret och den eventuella mineralblandning man ger. Om däremot foderstaten innehåller för lite av något bör man såklart tillsätta det ämnet. Dock kan vissa hästar behöva extra tillskott av t ex B- vit vid fällning, och mycket hårt arbetande hästar, eller hästar som av någon anledning har svårt att muskla sig kan vara hjälpta av vit E.

Själv använder jag mig faktiskt av två av de tillskotten som nämns i ursprungstråden, nämligen glucosamin och vitlök. Vitlök ger jag mina båda hästar sommartid, då jag upptäckt att det är det överlägset bästa sättet att hålla fästingar borta. Glucosamin får min 24-åriga ponny (som fortfarande är i gång och rids för fullt och t o m tävlar på lokal nivå) som hjälp på traven att hålla sig mjuk i lederna. Dessa tillskott bdöme jag som så pass små och försumliga om man tittar på den totala foderstaten att jag helt enkelt tillsätter dem utöver utan att bekymra mig. Jag ger också vit B i samband med fällperioden på våren, framförallt till gamlingen för att hjälpa henne under den period som behovet av vit B är som störst.

Puttar upp.

Klargör: Vanliga mineraler och vitaminer är för mig de mineraler man köper i spann eller som granulat, och de vitaminer de flesta behöver komplettera med på senvintern t.ex. B-vitamin, eller multivitamin.

Finns det verkligen ingen som ger några tillskott här? Det är verkligen ett stort kors i taket.

Humle är STARKT smärtstillande, det gav jag en häst med spatt och kotledsinfl. när hon hade så ont att hon knappt rörde sej och det hjälpte men jag gav bara en nypa 2 ggr per dag i tre dagar. Anledningen var att ägaren vägrade tillkalla veterinär, hästen skulle inte ha ngt smärtstillande!!!!! Men jag kunde inte se henne lida så jag gav henne humle. Nypon är inflammationshämmande men jag vet inte ngn exakt dosering.

Vart köper man humle?

Jag ger mitt 30-åriga halvblod glucosamin för lederna, han får två mått per dag enligt dosering på burken. Utöver det ger jag honom en tsk gurkmeja (också för lederna) och 1 dl äppelcidervinäger (för det skadar i alla fall inte/bra mot allt). Vintertid får han ägen 1 dl av mixade örter som djävulsklo och annat jag inte kommer ihåg just nu mot hosta samt honung med rosmarin i. Vet har tittat honom i halsen och hittar inget och jag upplever att örterna hjälper honom mycket.

Min 16-åriga kallblodstravare får 2 msk av en färdig vitaminblandning (kommer inte ihåg märke) för när han kom i våras var pälsen matt, han tappade man i stora tussar och hovarna var sådär. Även han får äppelcidervinäger av samma anledning som ovan. Just nu får han även ½ pkt bakjäst för han väldigt lös i magen.

Vissa år ger jag min häst extra B - vitaminer & vetegroddsolja i samband med pälssättning/fällning då han kan bli väldigt öm i skinnet under dessa perioder.
Han har fått extra magnesium för sin "stissighet" :D
Han har fått glucosamin för lederna (pålle har artos). I år tänkte jag prova nyponextrakt eller ?? (minns inte vad det heter..) i stället, på inrådan från vet.
Jag har provat en örtblandning mot pålles sommarhosta. Hjälpte inte.
Jag har gett något med c-vitaminer också, men jag minns inte vad det var eller varför jag gav det. Kanske för hostan?
Morötter - kan det räknas som tillskott? För att öka prestationsförmågan ;)

Något annat kan jag inte komma på just nu - men jag har säkert prövat andra tillskott någon gång i tidernas begynnelse..

Jag har gett något med c-vitaminer också, men jag minns inte vad det var eller varför jag gav det. Kanske för hostan?

C-vitamin behöver du iaf inte ge någe mer, för det gör hästarna själva. Och eftersom hästar är ganska smart utformade har dom heller inga reseptorer för att ta upp c-vitamin från tex foder. :idea:

Vilken rolig tråd! Kul att höra allas motiveringar och dessutom användbart ifall man har ngt tillskott som man vill veta mer om :idea:

Själv är jag inte så mkt för sådant där. Jag tycker att hö, havre, betfor och mineraler fungerar bra på de flesta. Ger korn och färdigfoder (pellets eller müsli) till vissa hästar ifall det passar dem bättre. Men tillskott... hmm..

Har gett en del utav travarna lite olika preparat för lederna, minns inte namnen i huvudet men innehåller iaf bla glucosamin. Hästar som tränas hårt får vitamin E och vid pälsfällning/sättning kan vi ge vitamin B. Tja, det var väl mina erfarenheter ungefär :crazy:

Gav förresten alger till en hosthäst en gång i tiden också.

Tilläggas bör att vi har haft MÅNGA hästar genom åren, både avelsston, unghästar, tävlingshästar och lektionshästar och inte särskilt många har behövt nga avancerade tillskott. Vitamintillskott har vi gett en hel del men ingenting annat. Jag tror på placeboeffekten och matar med morötter isället :D

Mvh Jate Volim

Just det, har matat två travare med magnesium också, kan dock inte svara för hur det fungerade då det var mammas initiativ och hon som tränade hästarna.

Mvh Jate Volim

Jag ger nypon, flexijoint + en del magmediciner till en del av hästarna,. räknar inte foderstater, det är överkurs.
Dock har jag analyserat grovfoder så jag vet på ett ungefär men hästar är individer såsom vi människor.
Jag tränar mina hästar hårt, då tål dom mera mat.

Jag ger min gamla ponny kiselgur pga av hennes dåliga hovar, det har verkligen gett resultat och jag är jättenöjd! :)

Min pålle får Glucosamin eftersom att han är 15 och har artros. Sen får han magnesium och lite olja. Funderar just nu på alternativ till Glucosaminet eftersom att jag inte vet om jag verkligen tycker det hjälper. Har funderat på det här med nypon, och även LitoVet. Någon som kan uttala sig om dessa? Kan tillägga att hästen tränas och tävlas på Msv nivå i dressyr.

Till dej som frågade vart man köper humle. Jag köpte humle the i en hälsokostaffär, annars kan man fixa själv genom att ta humlens honblommor och torka!

Jag ger mina hästar Kraft mineraler, foderkalk samt extra b-vitamin. I nuläget följer jag endast doseringen på förpackningarna, men jag väntar på resultatet av min grovfoderanalys så att jag kan upprätta en ordenligt balanserad foderstat, kanske jag inte ens behöver ge det jag ger nu :)

Till halvblodet ger jag även Enzion för hovarnas del. Om det ger resultat eller ej är jag osäker på ännu, jag har bara gett i ngn månad ännu.

KL
Men hur gör ni om det ni ger även innehåller ett annat ämne som kanske inte ska ges för mycket av? Alltså om man ger flera olika typ örtblandningar, vegetabiliska oljor och dylikt? Var får man reda på vad man ska ge? Magnesium är ju nyttigt för oss människor när man behöver öka koncentrationen, men vad gör det för en häst? Vissa ämnen ska ju heller inte blandas, hur vet man det?:confused:

Liknande trådar

M
Foder & Strö Hallå alla foderfreaks! Nu har jag gått här och funderat kring ett antal saker som rör hästens utfodring, sådant som jag läst i...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025