Sv: Tillskott.
Nu får du ta detta rätt... Varför testa om det inte finns något syfte? oavsett hur bra ett tillskott är så ställer det ju till med något i hästens kropp.
Syftet är ju att testa och se vad det ger för effekt. Har svårt att tro att så låg dos av (för oss människor) så "bra" ämnen kan göra någon skada men intressant att se om det gör någon nytta. De påstådda positiva effekterna är såpass bra att det kändes värt ett försök och jag fick flaskorna gratis - för att prova.
Ger antingen var 4:e dag, inte alls, eller ca 20-25ml/dag under korta perioder under pälsfällningen eller vid foderbyte.
När jag ger har jag en tanke - "vill inte han ska få dålig mage nu när jag ska börja vänja in på hösilaget", "vill inte att han ska få besvär nu i pälsfällningen" eller "han har varit lite mer loj än vanligt på sistone, får se om vi kan få honom piggare" osv. Fast självklart förlitar jag mig inte på att ett kosttillskott ska lösa problem utan försöker förebygga och rådgöra med vet om det blir riktiga problem.
Hur jag sett att de behöver det? Hade en häst vars muskulatur hade varit så spänd att lederna liksom blev gamla i förtid och hästen knäppte ordentligt i lederna efter ett par dagars vila eller om stelheten i musklerna kom tillbaka. Med regelbundet användande av glukosamin inbillar jag mig att den knappt knäppte alls i lederna och blev rörligare.
Menar du att MSM och glukosamin är samma sak? Jag har redan frågat vad MSM egentligen gör för nytta, men ej fått något riktigt svar. Hur har du sett att de bhöver det?
MSM= smärtstillande och antiinflammatoriskt, svavelämne som finns i kroppen och allmänt är en viktig beståndsdel.
Glukosamin = bra för ledvätskan dock ingen bevisad effekt på häst.
Kombination av ovanstående används vid t ex dåliga knän/leder eftersom det eventuellt både kan behandla lindrigare ledinflammationer som håller på att uppstå och förbättra ledvätskan vilket är de två orsaker som knäproblem oftast beror på (knäproblem i sig är iofs oftast ett symptom), alltså har man garderat sig för båda orsaker. Sen finns det ett till ämne som man brukar kombinera med, blir svindyrt att ge alla tre och jag kommer tyvärr inte ihåg vad tredje ämnet heter.