Tillskott.

Sv: Tillskott.

Jo, det kan dom. Det är inte bra för njurarna. En del knaprar saltsten som ovana, andra för att behöver något.

Oj, va svårt..hur vet man om de knaprar av ovana eller om de faktiskt behöver få i sig den mängden salt?

Vad är riktlinjerna?

Min äter ganska friskt på sin sten...

Oj, va svårt..hur vet man om de knaprar av ovana eller om de faktiskt behöver få i sig den mängden salt?

Vad är riktlinjerna?

Min äter ganska friskt på sin sten...

25 g per dag är väl behovet om jag inte minns helt galet. Men det ökar ju om hästen svettas mycket.

Äter hästen en saltsten per månad kan man nog börja fundera...

Tar du blodprov för att se bristerna, och vad kostar det? Vad gjorde örtblandningen för nytta och vad var det i den?

Nej jag tar inte blodprov om det inte skulle finnas symptom på brist, vilket aldrig hänt. Det jag menade med 'han har inte brist men..' var att han får sitt behov täckt via foderstaten.

Örtblandningarna har varit lite olika, med olika innehåll och olika önskad effekt. Och även olika resultat.

Seaweed & Rosehip, heter nu något med hoof, har jag gett i omgångar till hästar med dålig hovkvalitet och/eller dålig tillväxt. Hjälpt i samtliga fall och gett STOR skillnad.

Sen har jag gett ngn örtblandning för fånghästar, stand free, minns inte innehåll. Märkbar effekt var noll och intet, men vet inte hur det varit utan den iofs, men OM den hjälpte alls var det att bromsa en försämring, inte ge en förbättring.

Sen har jag gett 'rena' örter ibland, på inrådan av dåv equiatriker, även där har jag oftast inte kunnat se ngn effekt. (mer än att hästen tyckte det var gott ;))

Ger min gamling (27 år:love:):
Miner grön pellets - eftersom han mest har fri tillgång på hö
ÖB´s Biotin - dåliga hovar
Kiselgur - dåliga hovar
Flexijoint el BioGlucomin el LitoVet - dåliga leder, har atroser.
Nypon - för hovar och leder
Timjan - för hostan
Profeed - för magen
K B-vitaminpellets - för mage och päls
Bryggerijäst - för mage, päls och hovar
Tokosel - selen
Morötter och äpplen - godis:d
Dessutom fri tillgång på K Lusernhack inne pga dåligt protein i höet.:(

Vad är profeed för något, alltså vad innehåller det? Vad gör det för något med magen? Hjälper timjan mot hosta? Det har jag aldrig hört innan. Hur får du i honom det? Min donna hade aldrig ätit det. Ger du det torkat eller färskt?

Senast ändrad:

Vad är det för fosforbalans? Vad heter det? Det kommer förmodligen att vara fosforbrist hos oss i år, så det vore bra att få tips på olika märken, vilket som är billigast och så.

Hur många räknar ut sin foderstat och räknar med alla tillskott?

Fosforbalans görs av Eclipse. Finns på granngården, kostar ca 160 kr för en hink. Fosfor och koksalt. Enda rena fosfortillskott jag hittat. Så kan du inte lösa det med mineralfoder med mer fosfor i än normalt (KRafft miner grön resp vit) så är Fosforbalans enklaste, billigaste och dessvärre enda rena fosfortillskottet.

Jag räknar givetvis med tillskotten när jag räknar foderstat.

Profeed är bra för lösa magar.
Timjan ger jag för hans dammhosta, ½ dl om dagen, utblandat i betforn. Köper torkad från Borgeby Kryddgård.

Ger min gamling (27 år:love:):
Miner grön pellets - eftersom han mest har fri tillgång på hö
ÖB´s Biotin - dåliga hovar
Kiselgur - dåliga hovar
Flexijoint el BioGlucomin el LitoVet - dåliga leder, har atroser.
Nypon - för hovar och leder
Timjan - för hostan
Profeed - för magen
K B-vitaminpellets - för mage och päls
Bryggerijäst - för mage, päls och hovar
Tokosel - selen
Morötter och äpplen - godis:d
Dessutom fri tillgång på K Lusernhack inne pga dåligt protein i höet.:(

Ta det här rätt nu, men du ger ett fullkomligt sammelsurium av tillskott, occh har du verkligen räknat på vad han får i sig av alla olika? Han får t ex både mineraler och selen, vad hamnar totala selenet på? Och med tanke på var du bor (kalkrik mark), och att han får fri tillgång på lucern, vad får du för Ca/P-kvot, funkar det verkligen med miner grön och inget fosfortillskott?

Japp. Det funkar.
Har ingen analys på årets hö,ännu. Fjolårets hö som de äter nu, har ingen mineralanalys bara protein, energi och hygien.
Han har inte riktigt fri tillgång på lusern utan han får 3-4 liter hack per dag i en egen krubba, där han äter så mkt han vill.
Miner grön är den enda mineral han äter, är en kräsen herre och svårfödd...:(

Du vet ju inte om det fungerar om du inte räknar och inte har analys.

Skeva mineralkvoter i för hög grad ger ju stört upptag, som kan ge en rad av de 'problem' du vill åtgärda via alla tillskott. Dvs du kan ha en ond cirkel där där tillskotten ger de problem du vill åtgärda.

Tror ej att hans atroser, dåliga hovar, problem-mage kommer därifrån.:(
Hovarna har han "ärvt" från sin morsa. Magen har han haft problem med sedan han var liten. Artroserna är förslitningsskador.
Tokosel får han sedan en veterinär rådde mig att ge det, sedan har jag gett av det för att fodra upp burken.

Tror ej att hans atroser, dåliga hovar, problem-mage kommer därifrån.:(
Hovarna har han "ärvt" från sin morsa. Magen har han haft problem med sedan han var liten. Artroserna är förslitningsskador.
Tokosel får han sedan en veterinär rådde mig att ge det, sedan har jag gett av det för att fodra upp burken.

Varför inte? Många mineraler påverkar varandra på olikia sätt så det gäller att veta vad man gör.
Det är möjligt att man kan ärva dåliga hovar. eller också så blir de dåliga i fosterstadiet eller under tiden hästen växer upp bla pga felaktig foderstat. Magen påverkas naturligtvis också av fodret.

Jag ger:
E-vitamin/Selen (från samma burk) eftersom jag har något dille på att Selen är giftigt och vill inte ge för mycket av enbart selen (så är det inte har jag förstått men kan inte få bort grillerna ur huvudet så jag inbillar mig att hans muskler mår bra av e-vitaminet! ;) )
Men det blir bara ungefär en halv dos per dag, resten av selenet räknar jag med täcks av mineralfodret (som kusen egentligen inte behöver beräknat från analysen, bara selenet).

Sen provar jag ett medel som heter "Gladiator Pro" med Ginseng och Propolis som påstås förbättra immunförsvaret och allmäntillståndet, verka "renande". Inbillar mig att det funkar ganska bra för kusens mage klarade av en större foderomställning förvånansvärt bra och brukar få lite extra energi under och efter kurerna. Men det ges alltså inte i något speciellt syfte mer än testsyfte.

Har tidigare gett msm/glukosamin till hästar som jag upplevt behövt det, jäst till häst som hade lätt för att bli orolig i magen m.m. Men alltså bara vid behov och som mål att få bort grundorsaken också och inte bara bota symptom genom dyra kosttillskott.

B-vitamintillskott vår/höst när de håller på att byta päls. Jag började med det när hästen verkade irriterad vid pälsfällningen, kliade och surade ibland vid rykt t ex (vilket inte är likt honom) och det slutade strax efter att jag börjat ge B-vitamin. Oavsett om det är slump eller inte så har jag därför fortsatt, eftersom det bara gäller två perioder per år och en häst blir det inte så dyrt.

Humle är STARKT smärtstillande, det gav jag en häst med spatt och kotledsinfl. när hon hade så ont att hon knappt rörde sej och det hjälpte men jag gav bara en nypa 2 ggr per dag i tre dagar. Anledningen var att ägaren vägrade tillkalla veterinär, hästen skulle inte ha ngt smärtstillande!!!!! Men jag kunde inte se henne lida så jag gav henne humle. Nypon är inflammationshämmande men jag vet inte ngn exakt dosering.

Då hade jag anmält för djurplågeri!

Jag kan lägga till något tillskott tillfälligt eller mer långvarigt "utanför" den beräknade foderstaten om jag bedömer att hästen behöver ämnet som extra tillskott. Läser först noga på förpackningen att jag inte riskerar ett farligt överskott då jag följer doserningen utanpå min "normala" foderstat. Det är ju oftast meningen att hästen ska få extra av de näringsämnenen tillskottet innehåller.

*kl*
Angående nyponpulver = inflammationshämmande så kan det knappast vara i så hög grad?
Isåfall borde man kanske passa sig för att äta nyponsoppa i onödan! :p

Sen provar jag ett medel som heter "Gladiator Pro" med Ginseng och Propolis som påstås förbättra immunförsvaret och allmäntillståndet, verka "renande". Inbillar mig att det funkar ganska bra för kusens mage klarade av en större foderomställning förvånansvärt bra och brukar få lite extra energi under och efter kurerna. Men det ges alltså inte i något speciellt syfte mer än testsyfte.

Nu får du ta detta rätt... Varför testa om det inte finns något syfte? oavsett hur bra ett tillskott är så ställer det ju till med något i hästens kropp.

Har tidigare gett msm/glukosamin till hästar som jag upplevt behövt det, jäst till häst som hade lätt för att bli orolig i magen m.m. Men alltså bara vid behov och som mål att få bort grundorsaken också och inte bara bota symptom genom dyra kosttillskott.

Menar du att MSM och glukosamin är samma sak? Jag har redan frågat vad MSM egentligen gör för nytta, men ej fått något riktigt svar. Hur har du sett att de bhöver det?

*kl*
Angående nyponpulver = inflammationshämmande så kan det knappast vara i så hög grad?
Isåfall borde man kanske passa sig för att äta nyponsoppa i onödan! :p

Tur att pulvervarianten bara innehåller typ 9% nypon:D

Ingefära är också inflammationsdämpande, kan man ge det?

Liknande trådar

M
Foder & Strö Hallå alla foderfreaks! Nu har jag gått här och funderat kring ett antal saker som rör hästens utfodring, sådant som jag läst i...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross