Tillskott.

Sv: Tillskott.

Min pålle får Glucosamin eftersom att han är 15 och har artros. Sen får han magnesium och lite olja. Funderar just nu på alternativ till Glucosaminet eftersom att jag inte vet om jag verkligen tycker det hjälper. Har funderat på det här med nypon, och även LitoVet. Någon som kan uttala sig om dessa? Kan tillägga att hästen tränas och tävlas på Msv nivå i dressyr.

Jag har läst om ett annat tillskott för leder också, där de fått goda resultat i åtminstånde 1 studie. Men, jag kan för mitt liv inte komma ihåg vad preparatet heter. Någon som vet? Det utvinns ur någon speciell typ av fårull om inte mitt minne sviker mig helt...

KL
Förresten ska hästar ha extra koppar? Vad gör det för nytta? Jag kommer inte ihåg var jag såg det, och inte frågade jag då heller, men jag har sett någon ge något som hette typ "kopparsulfid" eller nåt sånt. Jättekrångligt namn var det. En gul-blå burk. Nån som vet?

Jag har läst om ett annat tillskott för leder också, där de fått goda resultat i åtminstånde 1 studie. Men, jag kan för mitt liv inte komma ihåg vad preparatet heter. Någon som vet? Det utvinns ur någon speciell typ av fårull om inte mitt minne sviker mig helt...

Låter spännande.

Jag ger mina hästar extra tillskott efter vad de behöver. tar emot undernärda hästar o de kan verkligen behöva olika preparat tills de är ok! Har bla använt munkpepper till stissiga ston, glucosamin, vitlök, nypon mm Dels har jag en bra bok som uppslags bok o sen handlar jag i en affär i Borgeby där de kan mycket!! Kolla deras hemsida!!

KL
Förresten ska hästar ha extra koppar? Vad gör det för nytta? Jag kommer inte ihåg var jag såg det, och inte frågade jag då heller, men jag har sett någon ge något som hette typ "kopparsulfid" eller nåt sånt. Jättekrångligt namn var det. En gul-blå burk. Nån som vet?

Koppar tillskott ska man bara ge om det genom blodprov kommit fram att hästen behöver det.

Lite knapplån med.

Överhuvudtaget bör man kunna tillräckligt om mineralers verkan på varandra så att man inte ger en mineral som slår ut en annan.
Varenda hästägare borde ha en mineralstjärna.

Om hö`t innehåller mycket av en mineral kan motstående mineral behöva ökas även om det är ok mängdmässigt bara för att den mineral som finns i höt annars "använder" så mycket av motstående så att hästen får brist, trots att mängden egentligen är rätt.

Man bör också ha kunskapen om hur mineralerna tas upp i förhållande till varandra, om man ger rätt mängd mineral men inte ger hästen rätt förutsättningar att ta upp det så är det svårare för kroppen att tillgodogöra sig mineralen.

En mineralstjärna är en "cirkel" med alla mineraler inskrivna, ifrån varje mineral går ett sträck till den mineral den samverkar med, det blir alltså många sträck = stjärna;)

Nejdå, det tycker jag inte alls att det verkar som :)

Allting måste inte vara svart eller vitt jämt. Jag tycker inte alls om överutfodring med diverse pulver men till hästar som verkligen behöver kan det vara ett jättebra kompelment.

Sunt förnuft reglerar det mesta här i livet, jag tycker mest att tråden kan fungera bra för att få info om nya medel samt hur andra tycker att de fungerar. Dessutom bra för att få info om "gamla" preparat och ifall de kan användas i andra syften än de man redan vet.

Bra initiativ tycker jag :laugh:

Kan man köpa/ hitta den hos något företag, eller kanske hushållningssällskapet? Det hade verkligen varit GULD att ha i stallet så alla kan se den.:idea:

Precis. En del behöver det, men hur får man reda på det? Jag är en "gammal" hästmänniska och ser på hästen när det är nåt som inte stämmer, men då är det ju redan "försent". Dessutom ser man ju inte allt.

Till Alla:
Jag har sett en del använda MSM, vad är det exakt, och ska det inte användas enbart på högpresterande hästar?

De tillskott jag använder mig av är ganska vanliga.

Kalk, lite för lite i hösilaget.

B-vitamin, båda tävlar och magen kan störas ordentligt och jag har aldrig haft problem med några lösa magar eller dyl.

E-vitamin, när de tränas hårt för muskelfunktionens skull.

Och så vanligt mineralfoder.

:o:confused: Jag behöver en bruksanvisning tror jag...:D

:D Okej så här: Du vill ge hästen tex magnesium, från magnesium går det ett streck till Mn, P och Ca, då är det alltså dessa du ska kolla upp så att det inte blir för lite utan höja dessa procentuellt med.

Om din häst behöver Cu=koppar så måste du höja Fe=järnet, och ha koll på Zn=zink, P=fosfor och cd=kadmium, om du liksom jag sov på kemi lektionerna så kan det vara ett bra hjälpmedel att ha det periodiska systemet http://images.google.se/imgres?imgu...v=/images?q=periodiska+systemet+cd&um=1&hl=sv
Klicka i namn rutan så kommer namnen skrivas ut;)

Mineralstjärnan gäller inte bara för hästar utan för alla däggdjur.

Liknande trådar

M
Foder & Strö Hallå alla foderfreaks! Nu har jag gått här och funderat kring ett antal saker som rör hästens utfodring, sådant som jag läst i...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka