Tillskott.

Sv: Tillskott.

Kanske vore nåt för mammas sto också :angel:

Delvis KL

Jag ger min (och mamma ger även sitt kallblod) Chevinal Plus och extra magnesium (BioMag). Jag kompl med Chevinalen för att... det syns på hästen att hon mår bra av det (inte för att hon verkat må dåligt innan) pälsen blir mkt blankar tex. Och magnesium ska ju hjälpa mot stissigheten vilket jag absolut märker på henne! Sen kan man ju diskutera om "stissigheten" kanske i själva verket beror på träningsvärk/spänningar som åtgärdas av magnesiumet.

Kanske vore nåt för mammas sto också :angel:

Delvis KL

Jag ger min (och mamma ger även sitt kallblod) Chevinal Plus och extra magnesium (BioMag). Jag kompl med Chevinalen för att... det syns på hästen att hon mår bra av det (inte för att hon verkat må dåligt innan) pälsen blir mkt blankar tex. Och magnesium ska ju hjälpa mot stissigheten vilket jag absolut märker på henne! Sen kan man ju diskutera om "stissigheten" kanske i själva verket beror på träningsvärk/spänningar som åtgärdas av magnesiumet.

Ja eller om det är en brist på magnesium, det är ju olika hur mycket vi förbrukar och en häst med en orolig själ förbrukar mer magnesium än en kolugn häst. (Samma med människor)
Magnesium som ges till stissiga hästar kan ofta behöva mer än rekomenderad dos för att få bukt med underskottet, tänk bara på att höja zinken då med:angel:

KL

Har kollat runt lite om undrar om någon har använt sig av Biosynov Complex? Jag tycker det verkar vara en ganska chysst coktail för äldra hästar.

Mina får dels 'vanliga mineraler och vitaminer'. Dvs mineral, Fosforbalans, ADE-vitamin och B-vitamin. Vitaminerna så ADE från jul och framåt pga de minskade vitaminvärdena i grovfodret. B-vit vid fällning/sättning.

Fbl får ett magnesium&fosfortillskott istället för fosforbalans. Han har inte brist på magnesium men ligger PRECIS på behovet, och ligger hööögt i kalk, och det kan störa upptaget. Inte märkt ngn större skillnad på honom med lite extra magnesium dock.

I övrigt inget duttande förutom bakteriebalans vid behov för lilla magarna. Fbl fick profeed för magen ett tag, men slutat med det och det 'håller' än.

Tidigare har jag gett, till andra hästar än de jag har nu, örttillskott samt ledtillskott. Och ja jag kan alltid motivera varför jag ger ett tillskott =)

KL
Är det ingen som kan förklara vad man använder MSM till? Jag hittar ingen bra sida om det heller...

KL

Har kollat runt lite om undrar om någon har använt sig av Biosynov Complex? Jag tycker det verkar vara en ganska chysst coktail för äldra hästar.

Jag hittade detta. Eftersom jag tycker förklaringen är vag så kollade jag runt lite på vad de olika ämnena åstadkommer.

http://www.eclipsebiofarmab.se/visa_alla.asp

BioSynov Complex
Dospackat pulver att blandas i kraftfodergivan.
Användningsområde
Används när det dagliga fodret innehåller otillräckliga mängder av antioxidanter och glucosamin. Speciellt för aktiva hästar, äldre hästar samt hästar som utsätts för hård ansträngning.

Mycket hög och standardiserad halt av det aktiva ämnet curcumin.

Örtråvara med hög och testad renhet

Innehåller antioxidanterna lecitin, E-vitamin och C-vitamin som är särskilt viktiga vid ökad muskelaktivitet

Högkoncentrerat - inga fyllnadsmedel

Tillverkningsprocess och förpackning är utvecklad för att bibehålla produktens kvalitet tills den används.

1 kartong varar 30 dagar vid en dospåse per dag.

Produktblad

Artikelnr Förpackning
1101 30 x 40 g

http://en.wikipedia.org/wiki/Curcumin
http://www.shenet.se/ravaror/lecitin.html

Hittade även detta dokument när jag sökte om lecitin till häst:
http://www.justhorsefeed.com/dokument/Foderinformationsdokument.pdf

KL

Såg nu att OLJA räknas som tillskott i den här tråden. Det är ju ett fodermedel och inte ett tillskott?

Men, ska man räkna det dit, så ja jag ger olja med, ½ l/dag till fblherrn. Anledning: Öka MJ i foderstaten utan att addera volym.

Jag använder olja som komplement eller tillägg, inte som foder. Det är säkert olika hur man klassar de olika fodermedlen, tilläggen och de ämnen och vitaminer som allt innehåller.

Komplement blir det ju givetvis, men det är ju ett fodermedel, och ger ingenting i tillskottsväg som skiljer det från foder. Hänger du med hur jag tänker?

Olja ger fett och energi (MJ). Dvs inget specifikt tillskott annat än MJ-tillskott. På samma sätt som t ex Krafft Protein som också är ett foder, ger tillskott på protein och används för att komplettera.

Liksom mineraler etc.

Däremot när det handlar om ledtillskott, vitlök, örter etc, så är det en specifik verkan man vill ha av tillskottet. T ex bättre ledfunktion, bättre cirkulation (vissa örter t ex), bättre immunförsvar (vitlök t ex), bättre magfunktion/balans (magpreparat) osv.

Just vad man vill uppnå är för mig skillnaden mellan rena tillskott såsom de som nämndes ovan, och mellan foderrelaterade produkter såsom vitaminer. mineraler och t ex då olja. De korrigerar en BRIST i foderstaten och genom att använda dem uppnår man ett normalstadium i foderstaten.

Medan de rena tillskotten är för att man vill uppfylla en 'extrafunktion' vad gäller leder, immunförsvar, temperament, hovar, magen etc.

Ja, till människor tydligen. Vad är det bra för till hästar? OBS Ingen kritik- Du-måste-bli-sur-och-kivas-fråga, utan jag vill veta varför man ger det till hästar. Jag gillar inte att blanda in vår kropp och våra funktioner i djurens. Det är bara sån jag är:)

Ger mineraler och fosforbalans för att det saknas i foderstaten. Ger gärna pelletrerat men måste även ge i pulverform till en som är väldigt kräsen.

Gav 1 åringen biotin i ett desperat försök att försöka hjälpa hovens läkningsförmåga då han fick en väldigt lömmsk hovböld med inflamation på hovbenet. Vet nästan att det inte hjälpte men det känndes bättre i min förtvivlan. (tyckte väl inte att vet räkningarna var tillräckliga utgifter)

Har använt mej av glucosamin, gurkmeja och ett flytande tillskott som slutade på flex för leder till gammlingen då jag fortfarande tävlade henne. Tyckte att gurkmejan funkade bäst och det senare enbart var dyrt.

Hon har även fått örtbalandningar för rethosta under vintern som funkat. BLandade själv.

Fick ett tag magmedicin när hon stod på ridskolan pga magkatarr rekomenderad av vet.

Gav alltid extra B vitamin vid fällning men skiter i det nu mer då det aldrig hjälpte.

GAv en häst löst salt då den knaprade salsten som hö! Och en annan för att den inte slickade alls på sin saltsten.

Vad är det för fosforbalans? Vad heter det? Det kommer förmodligen att vara fosforbrist hos oss i år, så det vore bra att få tips på olika märken, vilket som är billigast och så.

Hur många räknar ut sin foderstat och räknar med alla tillskott?

Mina får dels 'vanliga mineraler och vitaminer'. Dvs mineral, Fosforbalans, ADE-vitamin och B-vitamin. Vitaminerna så ADE från jul och framåt pga de minskade vitaminvärdena i grovfodret. B-vit vid fällning/sättning.

Fbl får ett magnesium&fosfortillskott istället för fosforbalans. Han har inte brist på magnesium men ligger PRECIS på behovet, och ligger hööögt i kalk, och det kan störa upptaget. Inte märkt ngn större skillnad på honom med lite extra magnesium dock.

I övrigt inget duttande förutom bakteriebalans vid behov för lilla magarna. Fbl fick profeed för magen ett tag, men slutat med det och det 'håller' än.

Tidigare har jag gett, till andra hästar än de jag har nu, örttillskott samt ledtillskott. Och ja jag kan alltid motivera varför jag ger ett tillskott =)

Tar du blodprov för att se bristerna, och vad kostar det? Vad gjorde örtblandningen för nytta och vad var det i den?

GAv en häst löst salt då den knaprade salsten som hö! Och en annan för att den inte slickade alls på sin saltsten.

En häst kan väl inte gå i sig för mycket salt eller kan den det?

Ha en bra dag!

Jag märker också stor skillnad när jag ger Chevinal, blank päls, pigga ögon, glad häst!:p

Jo, det kan dom. Det är inte bra för njurarna. En del knaprar saltsten som ovana, andra för att behöver något.

Liknande trådar

M
Foder & Strö Hallå alla foderfreaks! Nu har jag gått här och funderat kring ett antal saker som rör hästens utfodring, sådant som jag läst i...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross