Tillskott vid pålagring?

W

Whiz

Vad finns det för tillskott man kan ge/bör ge till en ung häst med början till pålagringar i kotan? Glukosamin, kondroitin, MSM, Orthoflex, Flexjoint, Glucovett etc. Vad är lämpligt att ge?

Jag är naturligt beredd att göra det som kräver för att få hästen frisk men om man inte får någon effekt att dessa tillskott så finns det mycket annat roligt man kan göra med pengarna!

Sv: Tillskott vid pålagring?

Varför har en ung häst pålagringar, kanske bra att grunna på det oxå!
jag ger min "gubbe" Form från HippoK9, det har både glukosamin och MSN. Han knakar mindre iallafall. :)

cortaflex gav jag till min, men jag blev tvungen att ta bort honom till slut ändå.

Det viktigaste är ju att hitta orsaken. Cortaflex kan sedan användas i förebyggande syfte.

Jag har gett Cortaflex, men det blev ingen märkvärd skillnad på min. Jag ska börja ge CONQUER till min nu, hoppas på att det ska hjälpa henne hålla sig fin, hon börjar bli lite till åren,
15 år nästa år, och det ska hjälpa lederna att hålla sig fina. En i stallet har redan det till sin 15 åriga tävlingsponny, och den håller sig väldigt fräsch och fin på det.

Pålagringarna beror till 99% på en längre tids felaktig verkning som nu är åtgärdad. Prognosen är mycket god så det är därför som jag är intresserad av något tillskott som kan hjälpa till att förhindra ev framtida problem.

Jag ska kolla upp Cortaflex! :bow:

Vad finns det för tillskott man kan ge/bör ge till en ung häst med början till pålagringar i kotan? Glukosamin, kondroitin, MSM, Orthoflex, Flexjoint, Glucovett etc. Vad är lämpligt att ge?

Jag är naturligt beredd att göra det som kräver för att få hästen frisk men om man inte får någon effekt att dessa tillskott så finns det mycket annat roligt man kan göra med pengarna!

Alla dessa tillskott tror jag inte ett dugg på utan är ett sätt o tjäna pengar på välmenande hästägare som vill göra allt för sitt djur. Hade de haft bevisad effekt hade vi haft dem på recept inom humanvården.

Det finns inom humanvården, omarbetade för att passa människor, men inte vad jag vet på recept, och mängder av människor kan påtala att de märker en klar förbättring. Även inom djurvärlden, både på hund och häst, där man får iaktta istället då dessa ju inte kan tala om för oss hur det känns, har jag och många med mej märkt klara skillnader med resp utan. Så bluff har jag svårt att tänka mej att det är.

Alla dessa tillskott tror jag inte ett dugg på utan är ett sätt o tjäna pengar på välmenande hästägare som vill göra allt för sitt djur. Hade de haft bevisad effekt hade vi haft dem på recept inom humanvården.

Lite dåligt faktapåläst, kanske. Glukosamin är en storsäljare inom humanvården, t ex i form av det läkemedelsregistrerade Artrox (iofs receptfritt numera, men det är Magnecyl också...)

Hyaluronsyra (Cortaflex) är sedan länge flitigt använt vid ledinflammationer hos bla häst, dock i injektionsform.

Det man kan ha synpunkter på är att det är osäkert huruvida t ex glukosamin tas upp i tarmen hos häst. Hos människa finns studier som visar ett tillräckligt upptag, men tarmsystemen skiljer sig ju åt.

Hej!

Jag använder Bioglucomin+HA, det funkar jättebra på min häst.

BioglucominHA.gif

MVH/Carina

Var det riktat till mig? Nej, det orkar jag inte. Vad står det där då? Vart vill du komma?

Jag ger min ponny Conquer och tycker att det fungerar på henne.

Jag gav min förra häst med pålagringar nypon pulver. Tyckte jag funkade bra...blev mycket mjukare med nyponpulvret än utan. Fungerar även mkt bra på människor med atros, så jag tror verkligen på detta. Ett plus är ju verkligen att det är naturligt och inte kemiskt framställt.
Ger det till min 4åring i förebyggande...

Min häst har pålagringar båda framkotorna. Jag ger Glucovette, i det finns både glucosamin och msm, fungerar jättebra för mitt stora halvblod! :laugh:

Jag ger oxå Glucovet sen får han även Steeljoint i maten oxå samt att han jobbas med Back on track på benen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 327
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 239
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har Ariel (mitt sto som fick föl i april) gått ur den höglakterande fasen. Visst krävs det fortfarande mer foder än när hon är...
Svar
10
· Visningar
1 127
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka