Tillskott för leder, vilket ger ni?

Malibu_Stacy

Trådstartare
Ni som ger era hundar fodertillskott för lederna, typ glukosamin och liknande, vilket preparat använder ni?
cirka pris?
hur länge räcker det?

Börjar bli dags att köpa nytt och funderar på att prova en annan sort.

Sv: Tillskott för leder, vilket ger ni?

Aktiv hund har varit överlägset bäst tycker jag. Har provat seraquin och cosequin innan och inte märkt något jätteresultat. Med Aktiv hund blev Harley nästan direkt rörligare och verkade även ha mindre ont (det är även lite antiinflammatoriskt) . En burk kostar runt 300 tror jag..räcker ju olika länge beroende på storlek på hund. Har du schanuzer, dvärg?

Jag ger det här:
glucosamin-biopet.jpg

282kr för 250g och det räcker i 3 månader för min tant (en saluki på 20kg). Dessutom ger jag fiskolja (Standardt).

Är helt klart nöjd med det då hon är mycket bättre nu än innan jag började med det. När hon hade haltat till och från en hel sommar köpte jag det och efter det har hon bara markerat lite någon enstaka gång och det var först efter ett halvår. Från att knappt ha kunnat göra något till att kunna hålla igång, springa på kapplöpningsbana osv.. Dessutom är hon lite mindre stel i bakpartiet. Det är fantastiskt.

Vilket ger du nu och varför funderar du på att byta?

Svarar båda:

Ja jag har Dvärgschnauzer, så behöver som tur är inte ge mycket.
Jag har gett samma som Red_Chili, burken är nu nästan slut och har räckt ända sedan oktober förra året så visst är den dryg. Tycker dock inte ha sett mig någon större skillnad, har är lika rörlig/orörlig som utan tillskott.
Funderar alltså på om jag ska ge något tillskott som inte bara innehåller glukosamin utan även kanske chrondroitinsulfat.
Cosequin och seraquin är bara så rysligt dyra!

Aktiv Hund, vad innehåller det? Hittar inget vettigt på google :)

Edit: Hittade Aktiv Hund, låter ändå bra. Lite dyrare än Biopet men innehåller däremot mer aktiva ämnen.

Senast ändrad:

Min gamle får Stride och nyponplver. Han har konstaterad artros i ena bogen som gjorde att han knappt kunde hoppa in i bilen, var nära på att ge upp när glucosamin och ganska starka doser av rimadyl gjorde varken från eller till.. Men ett byte till nuvarande och ett par behandlingar med akupunktur har gjort att han åter är som en åttaveckors:love: :p Enda gångerna han haft minsta antydan till stelhet är om han fått hänga med själv till jobbet en hel helg (har en yngre att varva med och helgpassen innebär i och ur bilen sjukt många ggr på hårt underlag:( )

Senast ändrad:

Glömde.. Pris ca 500 för striden och 160 för ett kg nypon. Båda räcker i vad som känns som evigheter, han får 4 ml stride om dagen då han väger runt 27..

Hos oss hjälpte varken Standardt led och brosk elller seraquin eller aptus. Nu testar vi ett annat från aptus som inte finns i Sverige.

Jag ger Seraquin och tycker att det fungerar bra, men det hade ju inte skadat om månadskostnaden hade varit lite lägre! Aktiv hund är väl ännu dyrare?

Seraquin kostar mig mellan 150-235 kr/mån beroende på om jag ger honom 2 eller 3 tabletter om dagen.
Aktiv Hund kostar mig 99 kr/mån eftersom min hund bara kräver 1 tablett om dagen.

Räknar man ut hur mycket en tablett kostar så är aktiv hund dyrare, det stämmer, men eftersom man bara behöver ge 1 tablett om dagen istället för 2-3 tabletter Seraquin så blir det billigare.

Eftersom jag ändå behövde beställa nytt foder beställde jag nu Luposan. Innehåller nästan samma sak som Aktiv Hund och det är billigt här nere i Tyskland också ;) Så slipper killen vara utan i väntan på att åka hem till Sverige igen.

Glömde.. Pris ca 500 för striden och 160 för ett kg nypon. Båda räcker i vad som känns som evigheter, han får 4 ml stride om dagen då han väger runt 27..

Striden är på 500ml så om jag inte har alltför mkt hjärnsläpp så får jag det till 5 kr/dag, dvs 150 kr/mån för hund på nästan 30kg:)

Jag har börjat köpa Hip & Joint Maximal Strength från Total Pet Health då den även innehåller antiinflammatorisk tuppkam/hyaluronsyra (+ glucosamin, kondtroitin, msm, c-vitamin och fettsyror). Tuppkam som tillskott har visat sig funka väldigt bra till travhästar med ledproblem (enligt min veterinär) så då blev jag exalterad när jag hittade till hund :).

Jag ger condroflex till min 9 åring. Egentligen är tabletterna anpassade för människor men hundfysioteraputer ger dem även åt hundar. Underhålls dos är 1 tablett för hundar under ca 20 kg och kostar 400kr för 90 tabletter.
Har sett enorm skillnad på min hund, framför allt har han blivit piggare och har mycket mer driv i sina steg. Även fast det bara var iförebyggande syfte vi började med dem så fanns det tydligen någonting som det gav effekt på. :)

Tillskott är det ju inte, men min får kortison mot sin reumatism. Dock är han mycket bättre nu så vi trappar ner och snart kommer han förhoppningsvis slippa äta dem :bump:

Tillskott är det ju inte, men min får kortison mot sin reumatism. Dock är han mycket bättre nu så vi trappar ner och snart kommer han förhoppningsvis slippa äta dem :bump:
Lycka till då! jag har en vovve med liknande problem men hennes sjukdom är autoimmun och så fort vi minskade till 7,5 mg så angrep hennes kropp hennes egna leder igen. just nu är hennes gräns 10 mg för att allt ska vara bra.

Jag ger än så länge tillskott för att förebygga. Visst, han har blivit stelare och kan inte längre hoppa upp i sängen. Men ingen konstaterad arthros eller andra ledproblem :)

Tuppkam som tillskott har visat sig funka väldigt bra till travhästar med ledproblem (enligt min veterinär) så då blev jag exalterad när jag hittade till hund :).

Intressant att det även fungerar som tillskott! Vi pratade nämligen om att spruta tuppkam i leden på min förra hund, men vi avstod från det eftersom det är en smärtsam procedur som dessutom hade krävt narkos eller annan form av sedering.

Liknande trådar

Hundhälsa Min mammas gamla hund har börjat bli stel i lederna på senaste tiden, så jag har försökt att hitta något tillskott att ge honom som hade...
Svar
4
· Visningar
541
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
473
Senast: Sel
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 093
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 054
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V