Tillridning av travare?

Sv: Tillridning av travare?

för mig och min kallblodsdam går det jättebra! det har gått lite för fort framåt och hon har vilat två veckor under vintern pga det. nu under våren har hon fått två kolikanfall vilket har sinkat arbetet.
innan vi började med galoppen så var både skritten och traven sansad och balanserad, i vissa lägen hade vi sån kontakt att det inte går att beskriva - hon väntade ut mig i varje steg och var "på momangen" som kyra säger :)
öppna ohc sluta i skritt mkt bra, i traven lite svårare att koordinera. skänkelvikningen funkade men reds inte sån mkt (vill inte jobba bort från samling).
när vi började med galopperna på banan har traven försämrats, hon ligger på lite på ett annat sätt. kan arbeta mig till en nästan lika bra trav genom halter, avsaktningar halvhalter och dyl. inför och i galoppfattningen blir hon lite uppjagad (=kul) men håller sig i skinnet (hon vet att hon inte får fatta om det inte är perfekt), fattningarna blir bättre för varje dag. men sista tiden har hon börjat rusa i galoppen, slänger in högerbogen och vänder ut huvudet (som hon gjorde när jag började rida henne). jag har inte en chans...
tänkte att jag bara fattar och saktar av, men hon hinner få till det ändå! vet int ehur jag ska häva det vill helst inte bråka till mig en form. testade att rida in på lite mindre volt och leda inåt samt aktivera inner skänkel = hon höll nästan på att ramla.
samma problem i anndra varvet - hö bogen ut vilket betyder att hon ramlar iväg helt... lite lättare att få in den i detta varvet.

tips!!!

Sv: Tillridning av travare?

Med såna hästar är det inte ens lönt att tänka galopp innan den har lugnat ner sig, ni blir ändå bara ovänner. Att skola en travare TAR TID och är krävande, men väldigt givande. skritta och trava, mer och mer krav, men aldrig över gränsen. Ni måste hela tiden känna när ni närmar er så att ni bara trycker lite på gränsen, men aldrig korsar den. Vet vad ni har framför er, min var oxå en stressad galning (fast han var nog 15 ggr värre än eran låter... :crazy: )
Skritt och trav ska vara perfekt, alla övergångar och allting, hästens form ska vara fin (på riktigt, många travare kan bli bra nackkrökare...). Min egen häst har varit ridhäst i 3 år nu, men det är först sen i höstas som dom stora frmstegen kommer. Vi hittade en superbra ridlärare som vi kan rida för ofta, har börjat rida kroppsmedveten ridning och bara jobbat med att forma om mig och min häst i skritt. Har börjat lite smått med böjning nu. Det har blivit en enorm skillnad på hästen, sist vi red ut hade han tjusig "ridhästtrav" med fiiin sökning, på långa tyglar. :love: Förväntar mig inte att kunna galoppera det närmaste året, det finns så fruktansvärt mycket vi måste klara av innan vi kommer dit (och jag har mycket kvar att lära, galopp låter för tillfället fullkomligt omrimligt att hålla koll på kroppen i, skritt är bra :D )
Lycka till och ta det lungt!

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 611
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej alla! Som jag nämnt tidigare är min medryttarhäst väldigt stark och drar iväg i både traven och galoppen. Jag fick mycket hjälp...
Svar
8
· Visningar
1 199
Senast: Lisasliv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur