Tillriding av problemhästar

R

ratzomice

Hur går det till om vill börja rida till hästar med olika typer av problem? Visst ska väl ägaren stå för kostnad av stallhyra (om inte hästen står i närheten) och vad är sedan ett rimligt pris? Med problemhästar menar jag t.ex. travare, som bara springer i stället för att galoppera o.s.v.
Om man haft hand om hästen i t.ex. en månad och det inte blivit någon förändring, vad händer då? Ska ägaren få tillbaka pengarna (ej pengar för stallhyran dock) eller är det en risk ägaren får ta?
Skulle väldigt gärna vilja ha svar på detta!
 
Sv: Tillriding av problemhästar

Den risken får ägaren ta. Man får vara noggrann med att kolla upp att personen är kompetent att utföra det jobb man vill ha gjort innan man anlitar personen. Att det sedan inte lyckas att förändra ett inlärt beteende på en månad är nog inget ovanligt, ibland behövs det lång tid även för duktiga ryttare att korrigera inlärda fel. Är man inte nöjd med jobbet ska man ta hästen därifrån tycker jag, men som sagt har hästen gjort så i flera års kan det ta tid att vänja den av med beteendet oavsett vem du anlitar.

Jag hade en häst på inridning hos en duktig ryttare, 4000:-+ moms/månad betalade jag för allt.
 
Sv: Tillriding av problemhästar

Vad som är rimligt pris beror på vad man får för pengarna. Är man utbildad och har dokumenterad erfarenhet av liknande uppdrag kan man givetvis ta mer betalt.
Men jag tycker att 4000kr+moms=5000kr/mån eventuellt är lagom om man är en duktig utbildare. För övrigt är det så att om man inte är utbildad och/eller kunnig ska man inte ta på sig uppdraget överhuvudtaget.:angel:

Jag tycker dock att det är viktigt att man verkligen tar betalt för den tjänst man utför, allt för många tror att 2-3000 kronor är en rimlig ersättning och förväntar sig att då ska det ingå förutom utbildning:
uppstallning, strö, hö/hösilage, kraftfoder och andra löpande omkostnader(ej.hovsl.vetr.avmaskn.vacc.är dock inräknat i detta det brukar ägaren stå för). Det tycker jag är på tok för lite. Jag räknar med att det kostar ca 1100-1200 kr/mån bara för att fodra en stor häst och köpa strö, och då har jag räknat med att man har eget stall= ingen hyra. Det ger om man får 3000kr alltså runt 1800 kr kvar för själva jobbet. Att mocka och ta hand om hästen samt rida den varje dag tar ju ca 1.5-2 timmar (minst) det ger 1800delat på ca 30 dagar = 60 kr/dag för själva jobbet. Alltså alldeles för lite:eek:

Jag skulle inte kunna tänka mig att ta emot en häst för mindre än 5000kr/mån inkl moms. Det ger en dagsersättning på 126 kr och det är mindre än vad jag tjänar i halvtimmen på mitt vanliga jobb.
Men det är jag det... Tycker det är för mycket jobb för alldeles för lite pengar. Däremot hästar till försäljningsuppdrag är mera intressant, då kan man ta ut en del i provision vid försäljningen och på så sätt göra en ekonomiskt bra affär.
Visst förstår jag att de allra flesta inte gör detta för pengarna, men jag jobbar hellre ihop en hyfsad lön och använder det till mina egna hästar än jobbar gratis som så många gör i den här branschen.
 
Sv: Tillriding av problemhästar

Jag skulle själv inte ta på mej en annans problemhäst om dom inte betalade bra!
Eller bekostade en jävligt bra försäkring för mej som även täcker inkomstbortfall och sveda/värk om jag skadar mej på deras häst.

Jag är modig men vill ju inte riskera liv och hälsa för någgon annan person för en symbolisk summa pengar. :crazy:
 
Sv: Tillriding av problemhästar

Jeffajter skrev:
Om man haft hand om hästen i t.ex. en månad och det inte blivit någon förändring, vad händer då? Ska ägaren få tillbaka pengarna (ej pengar för stallhyran dock) eller är det en risk ägaren får ta?

För uppdrag av den typen bör man vara så säker på sin egen ridförmåga att man med gott samvete kan ta betalt även om man inte uppnått förväntat resultat.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 092
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 938
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 828
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 660
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp