Tillrätta visa överglad hund

Hagstadius

Trådstartare
Nu är det så att min tik på 1år blir överlycklig när det kommer någon och hälsar på, hundar som människor. Hon är värst med hundar men med människor går hon runt och slickar på händer, fötter, byxor och det mesta hon kommer åt, men det är inte problemet, utan det är när hundar kommer på besök.
Hon vill ju såklart bara leka men hon kan hålla på i timmar och bara följa efter hunden och slicka på den såfort den rör på sig och även försöka trissa upp den till lek, det är ju såklart för att hon är glad men de flesta hundar blir ju såklart trötta och sura på henne och jag vill inte att de ska säga till henne riktigt alltså bita eller trycka ner henne då hon lätt bli rädd och jag är rädd för att hon då ska bli rädd för alla hundar. Hon är en stor hund, svart i Schäfer storlek och fast vi har en annan hund i hushållet och träffar andra hundar dagligen så har detta inte slutat, jag har testat att låta henne ligga ner medans den hunden som brukar vara hemma hos oss dagligen kommer och då slickar hon efter honom och på benen när han går förbi, jag har testat att låsa in henne men gillar inte det för hon ska ju kunna vara ute i hela lägenheten fast det är någon annan där. Jag skäller om och om och om igen och jag testar att inte skälla utan låta henne vara men hon slutar inte fast det går timme efter timme efter timme.
Några tips? Jag tänker inte klickersträna med min hon, hon träffar hundar så det är inte att hon aldrig träffar andra, hon har träffat många hundar hela livet och nya nästan varje vecka.

Tillslut så kommer ju hund efter hund att bita henne men det vill man ju inte. Man ska ju inte behöva åka in till veterinären för att hon går runt och slickar på andra hundar.

Sv: Tillrätta visa överglad hund

Lär hunden att gå och lägga sig, tex i sin bädd? Den får hälsa, men sedan är det "bra" och den får gå ch lägga sig tills den coolat ner. Behöver inte vara något negativt inblandat, bara ren och skär inlärning.

Håller med. Låt hunden hälsa om den ska göra det, sen lägger ni hunden nånstans, tex bädden. Och låt inte den besökande hunden vara just där och störa henne.

Du beskriver en stressad hund, inte en glad. För övrig håller jag med de andra, lär den passivitet.

Varför vill du inte klickerträna?

Hade jag varit du så hade jag slutat låta hunden träffa nya hundar varje vecka. Ha några få som den träffar och kan leka med, ibland! Att hunden hela tiden träffar nya hundar och varje dag får leka tror jag stressar den mer än gör den lycklig.

Precis vad jag tänkte när jag läste.

Vad jag kan lägga till är att du motionerar henne ordentligt innan besöket kommer, då verkar det mer naturligt att ligga och vila sedan. Du ska ju inte behöva dra ut på en tvåtimmars promenad varje gång du ska få besök men det kan säkert hjälpa om du gör det medan du lär in att hon ska ligga och vila på bädden när det är besök i huset.

Nja, vet inte om jag hade velat bråka med en trött hund. Hade nog hellre velat att min hund va utvilad när besöket kom, på så vis kan han ta mina kommandon/tillsägelser bättre än om han vore uppe i varv och trött på de.

Håller med övriga: Hemma behöver hon inte vara med utan kan ligga plats en bit bort. Hälsa en snabbis, sedan "var vänlig och gå och lägg dig". Vovva har inget med besöket att göra, det sköter du.

Ute så får du väl se till att hon inte hälsar och stressar igång på var och varannan hund ni möter? Hon kan sitta fint bredvid och vänta. Man behöver inte leka med kreti och pleti, hon ska veta att "matte skyddar mig".

Beror på hund lite. Den lär sig bättre om den är utvilad och kan ta in informationen. Är den bara fysiskt igång så kan den ha lättare att slappna av efter en promenad såklart. För TS hund håller jag med dig, bättre att den kan processa och bearbeta den nya situationen.

Min tanke var att det som ska läras in är passivitet, när jag lärt min hund det har jag alltid passat på när han ändå helst vill slappa, ber jag honom ligga på en plats när han är pigg ligger han där och glor på mig och väntar på nästa kommando.

Hej!
Tack för alla svar, men nu är det så att hon inte har sin egen plats utan brukar ligga och sova i min säng eller på några schabrak bredvid sängen, de lades där och hon gillar att ligga på dem så därför låter jag de ligga kvar. Men att låta henne gå och lägga sig ska jag börja med, men hade tänkt att hon kunde ligga t.ex i soffan (vi har två) men då är ju den andra hunden där nästan hela tiden, alltså inte vid henne utan kanske 1-2m ifrån och hon lugnar ändå inte ner sig.
Gillar inte klicker träning då jag vill kunna träna med min hund utan den och inte heller använda något annat som godis eller rösten som berömmelse, även en klapp och sånt men inget som klickar.

Det är mest en hund, min systers kompis hund, som kommer hit, men de är här nästan varje dag och dyker upp lite då och då så vet inte när de ska komma så det är inte nya hundar nästan varje dag som kommer hem till oss. Att hon får träffa många hundar är för att vi vill göra henne 'social'.

Du får väl köpa en bädd eller filt (eller ja varför inte använda schabraken?) att be henne lägga sig på. Börja med att träna att hon ska gå och lägga sig på dem utan att det är någon störning eller annan hund runtomkring. När hon verkligen kan det, kan du införa störning i form av den andra hunden. Ge godis vid bädden medan hon ligger då och då, mat lugnar ofta en orolig hund.

Använd schabraken då? Eller köp en bädd eller filt och lägg ut på lämpligt ställe.
Om din systers hund bara är 1-2 meter ifrån din hund om den ligger i soffan är den ju fortfarande där och stör, och då är det klart hon inte kan slappna av. Kan ni inte lägga hundarna i var sin sida av rummet? Även din syster måste ju engagera sig lite i det här.

Jag har ett liknande problem med min 4 månaders ESS-valp, som är väldigt livlig och lekfull, (vilket ju är naturligt i den åldern), men jag har löst det på ett annat sätt. Jag passar två andra hundar under veckodagarna, och då har jag med mig valpen ett par timmar till deras hus, efter att vi har gått på promenad alla fyra först. De andra hundarna är lite till åren, (10 och 12 år), så det är rätt jobbigt för dem med en superaktiv valp. Så även om de är väldigt snälla och tåliga mot valpen när vi är ute och faktiskt t.o.m leker lite med henne, tycker jag att de gott kan få vara ifred för henne inomhus.

Hon är lite för liten för att kommendera att gå och lägga sig, och vill förstås gärna vara med mig och de andra hundarna. Så istället kopplar jag henne bara bredvid mig, medan vi är där. Om hon bara får vara intill mig är hon helt nöjd och avspänd. I början trasslade hon lite med kopplet men nu lägger hon sig ner ganska omgående och somnar. Så jag har den gamla hanhunden liggande på min ena fot och valpen på den andra, medan jag dricker kaffe. Det fungerar väldigt bra som passivitetsträning. Hon springer alltid lös ute, så jag tycker hon gott kan ta det lite lugnt inomhus, och då får de två gamlingarna lite lugn och ro också.

Så kan du inte bara försöka med att sätta koppel på din hund, när du får besök? Då blir det ju mindre tjat också, eftersom hon inte är tränad att gå och lägga sig ännu.

Delvis Kl

Jag tycker du har fått bra tips. Jag tycker inte du ska avfärda Klickerträning . Bara för att man klickar vid inlärning betyder det inte att man måste använda klicker jämt. Vissa använder den mer konsekvent men absolut inte alla. Jag använder den bara för vissa saker men den är ruggigt effektiv vid inlärning. Du får aldrig den snabbheten och exaktheten i förstärkningen när du använder rösten. Så varför avstå från att prova ett bevisat effektivt träningsredskap?

Så varför avstå från att prova ett bevisat effektivt träningsredskap?

Undrar jag också.

Överhuvudtaget att inte använda hjälpmedel vid inlärning är för mig lite som att säga "Jag kan bygga ett hus med bara en såg" Vaför inte använda alla verktyg som finns till buds?

Vaför inte använda alla verktyg som finns till buds?

Bara för att stackelhalsband och el finns till buds är det inte många som försöker med det. Trivs man inte med ett visst redskap ska man väl inte försöka träna med det.

Jag har sett folk som försöker träna sina hundar med klicker för att kursledare säger att det är sååå bra, eftersom föraren dock inte trivs med klickern slutar det oftast med total förvirrning hos hunden eftersom förstärkningen kommer inkonsekvent och med dålig timing.

Använd inte klicker om du inte gillar det TS.

Koppel tyckte jag var ett bra tips!

Senast ändrad:

Bara för att stackelhalsband och el finns till buds är det inte många som försöker med det. Trivs man inte med ett visst redskap ska man väl inte försöka träna med det.

Tja, man får enligt lag inte träna med dessa redskap. Tur är väl det.

Det var exempel, extremare för att ge mer tryck till texten, okej, försök att se meningen i det jag skriver, snälla. Jag tycker inte att man ska prova redskap som man inte gillar för att andra säger att det funkar för dem.

Obs, själv tränar jag med klicker men jag rekomenderar det inte till alla.

Tack för alla bra tips!
Har haft ''dålig'' upplevelse med klickern på förra hunden och vill därför inte använda den till min nuvarande.
Är faktiskt emot det mesta, såsom munkorg osv. Använder mig utav grimma när jag cyklar för att hon inte ska dra iväg men aldrig annars. Halsband och koppel annars bara :)
Men vad tycker ni om att man kanske har ett halsband på henne inomhus när en annan hund är där så man enklare kan ''fånga'' henne om hon skulle försöka smita iväg :P Alltså bara under tiden den andra hunden är där och de första gångerna :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 023
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 049
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 377
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!