Tillräckligt stor volt, hur?

Smulu

Trådstartare
Hästen jag rider har, iallafall med mig, en stark tendens att göra volterna minimala när jag ska fatta gallopp så det blir sällan någon vetig gallopp. I skritt o trav fungerar det bra och jag kan hålla hästen på en stor volt.
Nu vill jag ha tips på hur jag får hästen att hålla sig kvar på en stor fin volt även när vi ska galloppera. Finns det några övningar vi kan göra som underlättar? Alla tips är välkommna :)

Sv: Tillräckligt stor volt, hur?

Om det bara är när du ska fatta galopp behöver du kanske träna galoppfattningar på rakt spår och i hörn först. Rid ordentligt in i galoppen, fatta galopp på olika ställen, galoppera olika lång tid efter varje fattning så att hästen hela tiden måste lyssna på dig. Jag skulle ha tränat fattningar ett tag, alltså bara fattat galopp, galopperat kort stund, saktat av, fattat igen osv. Börja sedan på en riktigt stor volt, fatta galopp, sakta av, fatta igen när hästen är samlad, sakta av osv. Minska sedan volten vartefter det fungerar.

Det är vad jag kommer på så här direkt... Andra har säkert också bra förslag! Lycka till!

Glömde en sak, som man ofta glömmer i galoppträningen... Kom ihåg att rida ordentligt i avbrotten till trav och skritt också! Det är svårt...

Är du säker på att det verkligen är hästen som tenderar den lilla volten, eller är det du som spänner dig och därmed orsakar det? Låter ovanligt att hästen självmant skulle tendera en liten volt, det är svårt för dem att gå, det vanliga är ju att de vill gå en större volt....?

mackan skrev:
Är du säker på att det verkligen är hästen som tenderar den lilla volten, eller är det du som spänner dig och därmed orsakar det? Låter ovanligt att hästen självmant skulle tendera en liten volt, det är svårt för dem att gå, det vanliga är ju att de vill gå en större volt....?

Pja, säker kan jag ju inte vara. Så, vad har du för tips?

Sitta avslappnad och framför allt inte rida för inner hjälperna, utan ha hästen liksidig och uppe för ytter hjälperna även på det böjda spåret. Om du inte är säker så skulle jag satsa på att analysera dig själv vad du verkligen gör, för det är a och o för att komma tillrätta med sin ridning och förstå inverkan på hästen.

Har du ingen polare som kan spänna ögonen i dig?

Det är inte omöjligt att du, som är ganska vanligt, hänger i innertömmen, alt sitter lite innåthängande. Som Mackan antyder att det är du som påverkar hästen.

De har ju sina hästar att rida. Men jag ska försöka övertala någon att hålla koll på mig lite en gång. Ska också tänka på det där med inner tömmen.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 227
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022