Tillräckligt med tid och erfarenhet för egen häst??

D

dog_whisperer

Hej... Jag är en tjej på 13 år och ja jag vill ju såklart ha en egen häst ^^,... Men det kommer nog aldrig hända, men om det händer vill jag bara veta: är jag tillräckligt duktig och har tillräckligt med tid för en egen häst?

Asså min buss går 7:30 till skolan varje dag utan på torsdagar.
och hemma är jag typ 16:00... Har jag enns tiden att ha en egen häst??

Jag har legat och grubblat över detta jättelänge nu och jag vill gärna ha svar..

Och jag vill också veta vilka problem som kan dyka upp när man har en egen häst...

Jag kan ganska mycket om hur man gör i stallet och så..

Hinner jag enns gå upp o rida o sånt på morgonen innan skolan???

Sv: Tillräckligt med tid och erfarenhet för egen häst??

Jag tror du kan säga själv om du hat tiden, allt går bara man vill :D
och en maaassa kan hända, det skulle nog ta rätt lång tid att skriva ner VARENDA problem som kan hända..och rida innan skola är nog inte sådära skitvanligt? :P
och jag antar att du har gått på ridskola? det är ju stor skillnad på ridskola och va hästägare..tusen gånger mera ansvar! Men om du käner att du klarar det så gör du det, som sagt, allt går ;)

och du beöver ju ha minst en hästkunnig person att kunna rådfråga.. tkr jag då iaf :P

Jag går fortfarande i skolan, de går att rida efter skolan, innan skolan blir nog rätt jobbigt, om man inte skulle vara morgontrött :p

Vi har 7 hästar, och jag hunnit mocka,fodra o släppa ut på morgon. Men har bytt skola nu, så kommer förhoppninsvis inte pyssla om alla.

Men tycker att du ska ta kontakt med en hästkunnig människa.
Kanske medryttarhäst/ponny? det är ju så mycket enklare.

Eftersom du är så pass ung så behöver dina föräldrar vara mycket inblandade. Även om du kanske kan mycket och är duktig så behövs det vuxna som kan vara med och dela ansvaret med dig, för det är som sagt ett stort ansvar och väldigt mycket att tänka på.

Jag fick en häst att ha på foder ett halvår när jag var 14. Min mamma var inte så hästvan men hade ialla fall ridit på ridskola ett tag. Jag hade ridit på ridskola i ca 7 år och hjälpt till lite i privatstall med olika hästar i 3 - 4 år. Det var i de stallen jag lärde mig mest egentligen. Det är mycket man inte får med på en ridskola.

Vi hade folk runtomkring att fråga hela tiden om det var något, som hade haft hästar lääänge. Det gäller att ha folk man litar på och som har liknande uppfattning om hur man hanterar hästar och så vidare.

Så om dina föräldrar vill ställa upp och hjälpa dig, och du har folk omkring dig som är duktiga, ett lagom stall där du kan få hjälp osv... Så rekommenderar jag att antingen börja som medryttare, eller skaffa en häst på foder. Gärna över vinterhalvåret så du får känna på den "jobbiga" tiden. Lycka till!

Kan tillägga också att jag trodde inte jag skulle få någon häst förrän jag hade eget jobb och kunde betala allt och ta hand om allt själv. Men efter foderhästen köpte vi min D-ponny som jag nu har haft i 5,5 år. För tre månader sedan fick hon en liten fölis :D Det trodde jag inte när jag var i din ålder! Så ge inte upp hoppet ;)

Hej... Jag är en tjej på 13 år och ja jag vill ju såklart ha en egen häst ^^,... Men det kommer nog aldrig hända, men om det händer vill jag bara veta: är jag tillräckligt duktig och har tillräckligt med tid för en egen häst?

Asså min buss går 7:30 till skolan varje dag utan på torsdagar.
och hemma är jag typ 16:00... Har jag enns tiden att ha en egen häst??

Jag har legat och grubblat över detta jättelänge nu och jag vill gärna ha svar..

Och jag vill också veta vilka problem som kan dyka upp när man har en egen häst...

Jag kan ganska mycket om hur man gör i stallet och så..

Om du är tillräckligt duktig har ju inte vi en aning om..
Det krävs ganska stor kunskap för att ha häst, eller att man har väldigt vana människor i ditt stall (som har TID & lust att hjälpa dig).

Att gå upp och rida innan skolan tror jag nog blir lite tufft om du inte är väldigt morgonpigg.
Du måste ju gå upp flera timmar innan du ska åka - och sen vara pigg nog att klara av hela skoldagen.

Efteråt är det däremot klart du kommer hinna rida. När jag gick i gymnasiet kom jag oftast hem halv sex-sex och då red jag i perioder ofta två hästar /dag.

Det finns tusentals problem som kan dyka upp.
Hanteringsproblem, ridproblem, allvarliga skador/sjukdomar osv.
Det är inget man kan förutse.

Nr 1.

Se till att ha en hästkunnig engagerad vuxen med i ditt hästägande. Den som betalar för all sjukvård, kiropraktorer, omstoppning av sadlar måste vara engagerad och förstå vad som faktiskt krävs och behövs. Det är väldigt ycket övriga utgifter än just stallhyra och foder. På vintern är det broddar, på sommaren flugmedel och huvor, det är nya täcken, utrustningen ska ses över av sadelmakare eller liknande, och hästen ska undersökas av ryggvet/kiro årligen samt leg. hästtandläkare. Och då räknar jag inte med de extra tillfällerna som hästen kan behöva ses igenom. Hästar blir sällan sjuka men med tanke på hur vi använder dem så behöver man se över dem årligen och ofta korrigera småsaker för att förebygga skador/förslitningar,

Så är dina föräldrar betalande, och inte intresserade eller engagerade, kanske inte ens speciellt villiga, vänta tills du är vuxen nog att sköta såna här utgifter själv. Det är oerhört viktigt att man tar väl hand om ett djur och du vill inte stå där när din häst verkar knackig och behöva tjata på dina föräldrar om pengar som de inte alls vill lägga ut eller förstår behovet av.

Det kostar pengar att ha häst. Och sålänge man inte har dom pengarna ska man inte skaffa häst. Jag skaffade häst innan jag skulle fylla 15 men då hade jag föräldrar som tog et på största allvar och en vuxen syster som jag delade hästen med, och hon var den som stod för alla sjuk-/vård-/veterinär-/extrautgifter.

Varför ska du rida INNAn skolan? :p
Jag hann sköta om två hästar efter jobbet trots att jag kom hem ca 18:30 vissa veckor (fast det var jobbigt att komma hem 22-23 ska väl erkännas...) men då hade jag ju bil = smidigt att ta sig dit och hem, går inte åt en himla massa tid till åkande.
Så vart man har hästen spelar roll. Om dina föräldrar är villiga att skjutsa till stallet eller om du ska gå/cykla?
Att ha häst hemma och sköta om själv skulle jag inte rekommendera, blir svårt att hinna med tillräckligt många fodringar om man är borta på dagen.

Kunskapen förtäljer inte historien. Men rent allmänt - är du "bara" 13 bör föräldrarna isåfall vara hästkunniga eller väldigt engagerade och med andra hästkunniga att rådfråga.

hejhej , (:

Jag tror absolut att du har tid ! och sen beror det oxå på om du har intresset .. om du orkar åka til stallet när det är kolmörkt och måst ut och rida i "20 graders" kyla :p men hinner det gör du absoluut :D

och innan skolan blir väl väldigt jobbigt ! ;o ( om du inte är mktmktmkt morgonpigg xD )

och alla problem kan inträffa .. hältor , sjukdommar allt typ :p

men det bästa skulle ju vara om du kunde bli skötare/fodervärd först . (: men det kan ju oxå vara svårt om man inte känner så mkt "hästfolk". menmen .. / jenni

Hehe jag som trodde typ att nästan alla red innan skolan XD Men de e nog bara för min förra 'kompis' hon typ sa att hon alltid red innan skolan XP Men hon kanske bara skojade :P Och min morsa eller farsa kan ju typ nästan inget om hästar... Men pappa hade hästar innan men jag tror inte att han gjorde nåt utan de va nog hans syster.. O jag har ju många grannar som har hästar... :P eller a jag känner ingen där nästan men jag ser iallafall husen från mitt hus :P Hehe Men jag tror att jag vet var jag kan lära mig mer nu ;) Jag känner att ja inte direkt är redo för egen häst. Men ja ska nog typ kanske bli skötare eller nåt :)

Hejsan, JAg är 13 år och har egen häst. jag tar ingenting på morgonen min häst står i ett stall där vi betalar för fodring utsläp m,m OCh jag kommer till stallet kl16:00 (tar bussen tillstallet) MEn vi kan komma tilll stallet som vi vill (Varje dag alltså)
MEN se så du har en kunnig människa inan du bestämmer dej.

MEN se så du har en kunnig människa inan du bestämmer dej.

Å andra sidan är det knappast TS som "ska bestämma sig" utan hennes föräldrar. De kommer att bära det ekonomiska och antagligen det praktiska ansvaret för ponnyn/hästen

Först o främst...vad säger dina föräldrar...e dom beredda på att bli med häst?
Har dom erfarenhet o förstår vad det kostar i både tid o pengar? :confused:
Finns stallplats o dyl redan? :confused:
Rida innan skolan...Hur morgonpigg e du!?! :eek:

Det finns otaliga saker att tänka på innan man skaffar en häst men det e totalt omöjligt att rada upp precis allt som kan hända och som man ska tänka på...det skulle bli en bok..eller flera... :crazy:

Min dotter har ännu inte fått någon "egen" häst...o då bor vi ändå på gård med eget stall...däremot så har hon fått "ta över" en av mina då jag inte fick tiden att räcka till...men det e tuft...fast stallet ligger 10 meter från huset så kan det kännas jobbigt att varje morgon fodra innan skolan i ur o skur...
Att varje dag efter skolan, trots högar med läxor finna tid till att i stallet allt förekommande arbete hinna med...
För att inte tala om ridningen...det roligaste men endå det som måste komma sist då alla andra måsten måste göras först...:(
Jättekul att rida...solen skiner o allt känns underbart, det regnar, men , hästen måste ridas...halv snöstorm...har varit i flera dagar, men nu måste hästen ridas så att den hålls igång...
Måste säga att jag märker på henne att det inte alltid e så kul...
Många gånger har jag fått "jaga" ut henne till stallet för att annars så hade hon inte gått dit...
Hon e 13 år, vill fortfarande ha EGEN häst ( hon vill ha den som hon lånar av mig idag...) men endå så tycker hon att det är jobbigt, kommer inte ut o rider så ofta som jag tycker att hon borde, och har nog fortfarande inte förstått att det inte bara är att äga en häst...det e allt annat runt omkring...

Mitt råd e att du ska börja som medryttare på någon häst, om det fungerar bra kanske du kan prova på att ha en foderhäst...inte bara på sommaren då utan framför allt på vintern...det är den tyngsta tiden med mörker o kyla...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 946
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 880
Senast: Lhas
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
2 090
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 084
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka