Tillräckligt med kondition?

E

Ebbs

Jag är medryttare på en ponny som tränas 6 elr 7 ggr / vecka skulle jag tro, 1 timme åt gången. Han tävlas i hoppning.
Jag undrar om han kan tänkas ställa upp i en Clear Round i distans? Om han har tillräckligt med kondition är kanske svårt för er att lista ut på detta lilla, men vad brukar räcka till CR-nivå?
Jag undrar också vad som behövs om man ska delta i en distansritt, behöver man grönt kort, licens osv?
Tack på förhand
Ebbs

Sv: Tillräckligt med kondition?

Vanlig ridhäst träning bör räcka åt en häst för att gå en CR. Man kan bara lägga till ett skrittpass på 2-3 timmar 1 gång i veckan.
En frisk skritt på ca 6-7 km/t dock inte hasa runt och äta på träden något mina hästar som tränas för sträckor upp tom 120 km tror att skrittpassen är till för.

Sv: Tillräckligt med kondition?

Konditionsmässigt går det säkert bra för en låg-medelhastighet, men se upp så att hästen är van att ridas även på hårdare underlag. Det kan förekomma hårda grusvägar med stenkross och asfalt. Många som inte rider distans brukar inte rida på asfalt men se till att åtmoinstone ha skrittat på asfalt regelbundet.

Liknande trådar

Distans Jag är nyfiken på testa distans i år:). Hur pass tufft är en clear round på 50 km? Har en Lusitano med god kondition och mkt...
Svar
3
· Visningar
2 677
Senast: emptyrings
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 955
Senast: a1agnlju
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 699
Senast: Habina
·
Hoppning Jag har en dotter på 12 år som börjar bli lite intresserad av att ge sig ut att börja tävla "på riktigt". Eller inte lite, väldigt...
Svar
8
· Visningar
1 926
Senast: Mimsan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka