N

Nadin

Undrar när man rider en häst hur mycket spelar tilliten in vid ex "fara"
från hästens sida till ryttaren? Vad tror ni??? Handlar hästen enbart instinktiv eller spelar tilliten in på något sätt?

/ Erika

Sv: Tillit

Om jag rider och ser en fladdrande plastpåse, traktor eller liknande som kan skrämma hästen. Om jag då spänner mig, kortar tyglarna mm. så visar ju jag hästen att NU/snart kommer det något farligt. Hästen känner då att hjälp jag måste fly.

Om jag istället helt avslappnat och vaket rider förbi traktorn så visar ju jag hästen att Här finns inte något farligt.

Så tror jag det fungerar i allafall

Det fungerar ungefär som "Smulu" skriver.

En förutsättning är att hästen har ett förtroende för ryttaren (på ryggen).
Den biten brukar vara svårast att jobba upp.

En trygg häst lyssnar mer på sin ryttare, som även ska vara flockledare, än reagerar på faran. Om flockledaren säger att det är ok så är det det.

den spelar in, tex när jag rider och min häst ser nåt "läskigt" stannar hon oftast till och spänner sig, då håller jag om med skänklarna/klappar henne/pratar med henne för att säga "det är lugnt, det är ok, du kan gå, det är inte farligt" och då går hon.
om hon inte litade på mig skulle hon antagligen fly eller nåt.

Det handlar om tillit annars skulle hästen inte bära dig alls. När hästen rids in och man vänjer den vid sadel och dyl. så bockar inte hästen eller försöker bli av med det den har på ryggen för att det är obehagligt eller gör ont.
Den bockar osv. i tron att den har något farligt där, tex rovdjur. Det är bara hästens ursprungsreaktion att den blir attackerad av något, som rovdjur.
En häst som inte visar tillit till någon är en häst som inte är hanterbar.
När man hamnar i en situation där hästen blir skrämd osv. vid ridning så kan den i stort sett göra precis vad som helst. Uppe på hästryggen så har man mindre kontroll på hästen än vad man har om man står på backen tillsammans med den.
Att hästen inte springer iväg handlar om att den litar på dig, att du visar att det inte är något farligt. I sådana här situationer gäller det att själv vara lugn och låt hästen titta på det den tycker är otäckt. I bland kan man få skänkla på den lite till ett raskare tempo och låta den gå på bara. Är det en yngre och grön häst så tycker jag man ska låta den kika lite. Är det en äldre häst så tycker jag man ska mana på den och gå vidare.

Om det är en plats som du vet att hästen tycker är lite otäckt så korta inte upp tyglarna eller spänn dig för då ger du själv tecken till hästen att nu kommer det något farligt innan den ens själv har märkt det. Driv framåt och rid på istället.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 513
Senast: Hedinn
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Hemmet Jag har snöat in på nostalgi hästböcker från 80 talet. Letar efter en speciell, men kan inte komma på vad den heter. Jag tror det är...
Svar
3
· Visningar
323
Senast: FiaM
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar