Tillfälligt boende med flera katter, hur lösa?

Singoalla

Trådstartare
Nu ska jag försöka förklara det här så det blir begripligt :D

Jag och min sambo kommer under några månader (3 kanske) bo tillsammans med hans bror i en villa. Dom bor redan där tillsammans och har en 16 veckor gammal huskattshona. Planen är att sambons bror ska hitta ett eget hus under hösten men av olika anledningar är det smidigast att han bor kvar i vår villa ett tag till. Nu ska jag flytta ner med mina två sphynxhanar. En kastrerad på 9 månader och en fertil på 1,5 år. Till saken hör också att sambons bror har en vuxen hankatt som just nu bor hos deras mamma, som också behöver flytta snart. Han har varit ensamkatt hela livet.

Planen är att dom båda huskatterna, den vuxna hankatten och den lilla kattungehonan ska bo tillsammans med sambons bror när han skaffar eget hus. Och våra två sphynxhanar ska bo tillsammans med oss. Men nu måste vi alltså bo med alla 4 katter några månader.

Hur skulle ni göra, släppa ihop alla 4 katter för att sedan sära på dom om några månader igen? Eller dela upp villan så sphynxarna får bo tillsammans och huskatterna får bo tillsammans? Det blir lite krångligare att dela upp men jag tänker främst på den vuxna hankatten som varit själv hela livet, känns inte snällt att släppa ihop honom med 3 katter direkt.

Vad tycker ni?
 
Sv: Tillfälligt boende med flera katter, hur lösa?

Är den vuxna hankatten fertil som din sambos bror äger?

Jag hade nog iaf delat upp villan då de inte är permanent. Att föra samman så många katter kan ta flera månader innan allt fungerar i kattflocken. Sen att blanda fertila och kastrerade kan också ställa till de.

Även om kattungen "bara" är 4 mnader och ni ska bo ihop i kanske 3 månader är risken stor att hon hinner bli dräktig då din äldre sphynx är fertil. Hanen lär märka före er om hon är könsmogen och hinna para innan ni vet ordet av.
Om hanen inte revirmarkerar ännu kan den börja göra de om de finns ler katter på reviret.
 
Sv: Tillfälligt boende med flera katter, hur lösa?

Jag tror att den vuxna huskatten är kastrerad men är inte säker. Drog precis iväg ett SMS och frågade. Givetvis ska lilltjejen kastreras så snart det går, men jag känner mig också osäker på att släppa ihop henne med vår fertila hane även nu. Han är avelskatt (har honom på foder) så han ska inte kastreras ännu.

Kommer ju ta tid för den vuxna hankatten att vänja sig även vid en ny kompis så det är nog bra om dom får tid till det. Villan är 200 kvm har har två våningar. Det borde gå smidigt att dela upp huset mellan de båda våningsplanen.

Både vår fertila sphynxhane och den lilla huskatthonan pratar VÄLDIGT mycket. Tror du dom skulle bli stressade av att höra jamningar från andra delen av huset?
 
Sv: Tillfälligt boende med flera katter, hur lösa?

Jag tror det kan funka med tanke på att ni har rtt stort hus.
Det är enklast att testa annars får ni dela upp huset.
Lycka till
 
Sv: Tillfälligt boende med flera katter, hur lösa?

Jag tror att den vuxna huskatten är kastrerad men är inte säker. Drog precis iväg ett SMS och frågade. Givetvis ska lilltjejen kastreras så snart det går, men jag känner mig också osäker på att släppa ihop henne med vår fertila hane även nu. Han är avelskatt (har honom på foder) så han ska inte kastreras ännu.

Kommer ju ta tid för den vuxna hankatten att vänja sig även vid en ny kompis så det är nog bra om dom får tid till det. Villan är 200 kvm har har två våningar. Det borde gå smidigt att dela upp huset mellan de båda våningsplanen.

Både vår fertila sphynxhane och den lilla huskatthonan pratar VÄLDIGT mycket. Tror du dom skulle bli stressade av att höra jamningar från andra delen av huset?

Vad tycker uppfödaren till foderkatten? Att släppa ihop en avelskatt med en okänd otestad hona som han troligtvis kommer att försöka para kanske inte är så uppskattad hos uppfödaren.

Tror inte att de kommer stressa upp sig men du kan installera feliway i uttagen i förebyggande syfte.

Sen kom jag på en nackdel till att släppa ihop dem. Om de inte äter samma mat kan de bli en hel del magknas.
 
Sv: Tillfälligt boende med flera katter, hur lösa?

Fick svar nu och den vuxna huskatthanen är kastrerad. Skönt, då kan han bo tillsammans med lilltjejen utan problem. Hoppas bara han uppskattar sällskapet.

Har inte pratat med sphynxhanens uppfödare ännu men givetvis vill jag inte släppa ihop dom fören hon är kastrerad. Helst vill jag nog inte släppa ihop dessa fyra alls. Jag umgås inte så överdrivet mycket med sambons lillebror och hans kompis så jag skulle nog ändå hålla mig mestadels på "min" våning av huset. Så alla katterna skulle få lika mycket människosällskap oavett. Det lutar åt det hållet just nu i alla fall..


Ja alltså, lillkillen (sphynx 9 månader) äter ju speciellt torrfoder för hans känsliga mage. Och storkillen vägrar torrfoder och äter bara blötmat. Tycker det är roddigt som det är att se till att dom får i sig vad dom ska.
 
Sv: Tillfälligt boende med flera katter, hur lösa?

Sterilisera omgående honan annars blir det garanterat ungar. Om ni släpper alla lösa kommer det råda krig ett par veckor innan en rangordning har etablerats. Din fertila hane kan även börja markera så det kan vara lämpligt att kastrera honom samtidigt (mängdrabatt...?).

Jag skulle rek att de två ensam katterna sätts i hop först så att de kan bilda en pakt och sedan släps dina två hanar in.

Katter är sociala och det kommer att fungera kanon. Ni människor får stå ut med spott och fräs ett tag men det går över. Katterna fixar det själva.

Lycka till!!
 
Sv: Tillfälligt boende med flera katter, hur lösa?

Sterilisera omgående honan annars blir det garanterat ungar. Om ni släpper alla lösa kommer det råda krig ett par veckor innan en rangordning har etablerats. Din fertila hane kan även börja markera så det kan vara lämpligt att kastrera honom samtidigt (mängdrabatt...?).

Om du läser lite nogrannare är TS fodervärd till hanen, dvs Ts är inte ägare till honom föränn hankatten haft sina kullar.
 
Sv: Tillfälligt boende med flera katter, hur lösa?

Frågan är om det är värt att det blir spott och fräs en period för att sedan sära på dom igen när dom väl blivit vänner?
 
Sv: Tillfälligt boende med flera katter, hur lösa?

Frågan är om det är värt att det blir spott och fräs en period för att sedan sära på dom igen när dom väl blivit vänner?

Jag tror de blir mer onödig stress om man föser ihop katterna för att sedan sära på dem. De kan ta betydligt mer tid än några dar/veckor innan allt lugnar sig, det kan handla om månader om man har otur. Det finns även risk för skador och att någon katt börjar göra behov på fel ställe. Tycker du de är värt de?

Har du kollat med uppfödaren om denna säger ok till att låta hanen gå ihop med en hona som kan bli fertil vilken dag som helst? Om inte har du svaret redan där. Att vara fodervärd räknas inte katten som din innan avtalet är uppfyllt, dvs katten är inte din och du måste fråga uppfödaren innan du gör något öht.
 
Sv: Tillfälligt boende med flera katter, hur lösa?

Jag skulle inte sätta ihop katter som inte är menade att bo ihop för en kort tid.
Det handlar väl inte om att dom ska behöva sitta instängda i ett rum i tre månader? Utan dela av huset och låt dom katter som ska bo ihop sedan, bo ihop under denna period med.
 
Sv: Tillfälligt boende med flera katter, hur lösa?

Sorry, mitt svar var till HunterLoge som tyckte att jag skulle släppa ihop dom.

Som sagt, honan skulle kastreras ifall det är så att vi skulle släppa ihop dom.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 550
Senast: cirkus
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 280
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 087
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp