Tillbaka till hoppbanan efter spatt..

K

kkaarriinn

Fick igår diagnosen ossös spatt på min 15-åriga ponny. finns det en lite chans att hon kan komma "tillbaka" som den häst hon verkligen är, eller kommer veterinären troligtvis dömma ut henne.. :cry: tacksam för svar av erfarenhet

Sv: Tillbaka till hoppbanan efter spatt..

Min ponny blev utdömd efter ett års vila. Dock vet jag ponnys som det läkt ut på som hopptävlat igen..
:smirk:

Min storhäst stod som 6 åring utdömd pga spatt: men blev räddad tack vare att det va en försäkringbesiktning. (dom hade just köpt honom) Jag köpte honom ändå för han va världens sötaste.

Varvade upbyggdnads träning med vilor.. =)
Nu som 9 åring går han 130 felfritt och har börjat så smått i 140 igen (gick 140 som 7 åring med jag/ryttaren har haft fel i huvudet i 2 år..*S*)
Låt det bara läka ut o gå till många olika veterinärer. Prova nån av de stora.. Jonas eller Staffan.. Dom kan..=)

Jag hade ett fullblod som fick spatt, jag tävlade henne efter att hon behandlats och vilat, men det funkade bara ett tag då hon började stoppa, vi betäckte henne (ja jag vet att det är vissa risker) hon fick ett föl och sen lånade vi ut henne.... fick tillbaka henne vanskött troligen pga misskött hovvård fick hon pålagringar även i framkotor och vi var tvungen att ta bort henne...

Jag hade en ponny som blev utdömd för spatt de är helt olika hur deras spatt ser ut om dom kan komma tillbaka i mitt fall hade min ponny en riktigt allvarlig spatt dom konstaterade det direkt utan att ens behandla eller vänta på de :cry: Världens finaste ponny var det :( den hoppade med mig med vinster fast den hade spatt silken hjärta :(

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 910
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 647
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte