Tillåter inte den andra skälla.

AnnaBella

Trådstartare
Hej!
Jag har en lagotto och min mamma har en japansk spets.
De två hundarna umgås mycket. Vi låter min lagotto (Bella) vara hemma hos dom när jag jobbar.

Den japanska spetsen (Mitzie) skäller mycket. Nu på de senaste veckorna så låter Bella inte Mitzie skälla. Utan attackerar henne genom att trycka ner henne på marken och morrar.
Bella är en hund som leker ganska tufft och säger gärna till med en morrning och kan hugga efter en när hon blir tillsagd.
Kanske är konstigt att säga men jag har aldrig uppfattat det aggressivt men kan va för att det är min hund och jag inte är rädd för henne.

Vad kan det bero på att hon attackerar Mitzie, och hur får man henne att sluta?
Vill gärna bli av med det andra beteendet också om någon har tips?

Sv: Tillåter inte den andra skälla.

Billy läxar upp Ivan när han blir skällig/stressad emellanåt. Han morrar och "lägger ner" Ivan, håller honom nere en kort stund och sedan fortsätter livet som vanligt. Det är mer effektivt när Billy säger till Ivan att tagga ner än när någon annan (människa) gör det.
Jag tycker inte att det är det minsta konstigt, och har aldrig tänkt på det som en attack utan snarare en "nu räcker det!" och att det är något helt naturligt i en flock.

Jag tycker däremot att det är viktigare att du tränar på det här:
"Bella är en hund som leker ganska tufft och säger gärna till med en morrning och kan hugga efter en när hon blir tillsagd."

En hund som hugger eller hotar att hugga vid tillsägning är inte okey, det brukar dessutom bli värre och värre ju längre tid som går.

Ja det kan stämma, för Mitzie verkar inte tycka att Bella är otäck när hon blir tillsagd.

Tar gärna emot tips hur man får bort det andra beteendet?
Hon morrar och hugger efter än när hon inte beter sig och ska bli tillsagd. Det jag hör är att gå bestämt till henne och ta tag i nackskinnet och ta bort henne från platsen där hon inte betedde sig. Jag kan morra till åt henne. Går sen därifrån och ignorerar henne tills hon kommer tillbaka till mig och då brukar vi mysa en stund.

Men hon är väldigt envis och beteendet blir inte bättre. Sen har jag syskon som är rädda för henne och inte vågar gå fram när hon går sina "frispel". Det kanske stärker hennes självkänsla?

Vaddå, "inte beter sig och blir tillsagd"? Kan du ge nåt exempel.

Det låter ju som en hund med helt kraschat förtroende, eller en hund som har kommit på att det hjälper att skrämmas. I vilket fall skulle jag ta mig en rejäl funderare på vad som har gått så snett i relationen med min hund om det var mig det gällde.

Ett exempel kan va att hon sitter i soffan och skäller på hundar som går utanför. När man då ska gå och få bort henne därifrån så försöker hon undvika en och morrar.
Vet inte om jag har varit för hård mot henne så hon är rädd, eller så försöker hon skrämmas.

Men som sagt har någon bra tips på hur man ska förhålla sig och olika övningar så tar jag tacksamt emot dem:))

brukar ni säga åt den hund som skäller att vara tyst ?

En undran då jag själv har en hund som uppfattat vad jag inte vill när det gäller katten... Kattan kan alltså stå och vråla vid dörren och vill ut-in-ut-in osv tills jag tröttnat och säger nej (oftast när vi ska sova). Då rusar ena hunden dit och föser iväg katten från dörren. Hunden har snappat upp att jag vill ha bort katten från dörren och "ser det nu som sin uppgift att få bort den därifrån". För min del helt okej då hunden aldrig är elak mot katten och jag själv inte vill gå upp från sängen och fösa väck katten ;)

Min tanke är alltså om lagotton uppfattat att hunden ska inte skälla så och då självmant går dit och "säger till".

I så fall måste hunden läras att det inte är dennes uppgift att få tyst på den som skäller.

Jag tycker avledning är mycket effektivare än tillsägning

Billy läxar upp Ivan när han blir skällig/stressad emellanåt. Han morrar och "lägger ner" Ivan, håller honom nere en kort stund och sedan fortsätter livet som vanligt. Det är mer effektivt när Billy säger till Ivan att tagga ner än när någon annan (människa) gör det.
Jag tycker inte att det är det minsta konstigt, och har aldrig tänkt på det som en attack utan snarare en "nu räcker det!" och att det är något helt naturligt i en flock.

Precis samma sak sker i båda våra flockar - den som stressar upp sig blir tillsagd av flockens äldste. Boss ser även till att smågrabbarna inte bryter mot övriga husregler, såsom att inte vara på bordet, inte skälla när nån kommer och att inte tugga sönder leksaker. Skitbekvämt:angel: (han säger till jättefint, helt utan våld. Dessutom är det precis som blåbäret skrev, betydligt effektivare än om någon tvåbening säger till)

Ang det aggressiva beteendet mot dig när hon blir tillsagd så har jag faktiskt en likadan hund här hemma. Han är en äldre omplacering som jag nu haft i 8 månader. Kan säga att jag aldrig tidigare träffat på en hund som morrar/hugger efter sin ägare när den blir tillsagd och blev riktigt chockad när han gjorde det mot mig, var riktigt nära på att lämna tillbaka honom när jag hade honom på prov. (Han morrade/högg när han var tvungen gå ner från säng/soffa, när jag tvinga honom att sluta jucka på andra hundar, när han stod i fönstret och skällde och jag bad honom vara tyst/gå ner)
Men förra ägarna sa att han helt enkelt alltid varit sån och att det är bara att ignorera honom...

Jag kunde dock inte riktigt acceptera det, och var i början riktigt tuff mot honom när han gjorde så. Visade att jag inte fruktade honom osv. Fast jag insåg så småningom att det bara skulle förstöra våran nya relation och han skulle väl förmodligen aldrig lära sig att lita på mig efteråt.
Det jag istället fick börja med är precis som Bison skrev att avleda honom, t.ex. visa honom något annat han kunde göra/locka bort honom och framförallt köra med mjuka metoder, alltså aldrig höja rösten för då blir han tusen ggr värre, utan låta glad och rolig och alltid belöna med antingen godis eller kel när han slutar med det "dåliga" han gjorde.
Jag vet att det är jättesvårt att låtsas vara glad och belöna EFTER dom gjort något otillåtet, men man får försöka hålla masken och ha massor med tålamod.

Detta funkar säkert inte för alla, men min hund är riktigt egen till sättet så jag har helt enkelt fått testa mig fram till vad som funkar på just honom, och denna metod har funkat jättebra för oss iaf. Jag känner att jag byggt upp en jättebra relation med honom som är byggd på kärlek, tillit och respekt.

Senast ändrad:

Precis samma sak sker i båda våra flockar - den som stressar upp sig blir tillsagd av flockens äldste. Boss ser även till att smågrabbarna inte bryter mot övriga husregler, såsom att inte vara på bordet, inte skälla när nån kommer och att inte tugga sönder leksaker. Skitbekvämt:angel: (han säger till jättefint, helt utan våld. Dessutom är det precis som blåbäret skrev, betydligt effektivare än om någon tvåbening säger till)

Yep, sa gjor Miss Mandy ocksa. Fast om den andra hunden ar i hennes storlek och inte lyder omedelbart ger hon den ett "nip" i baken.:grin: Ar det en liten hund staller hon sig over den och morrar, hjalper inte det lagger hon sin oppna mun over ryggen och tar sedan bort den igen utan att bita. Det hela uppmuntrades nar hon var hos sonen och holl efter hans stressade osakra Dobie ... tills en dag nar dobien hade fatt nog och vande sig mot Mandy och det blev brak. Ingen vill backa, men ingen lagger heller hela hjartat i braket da det inte blir nagra marken pa nagon av dem. Numera maste vi komma ihag att saga till Mandy innan vi sager till Dobien. suck. Hon ar sa forskrackligt hjalpsam.:angel:
Oh och att 'saga till' hund betyder har ett mycket lungt "Sluta" eller liknande. Ropar man pa en annan hund (eller katt eller hast) som inte kommer omedelbart sa tycker Mandy att hon vill hjalpa till. suck.

Senast ändrad:

Vi har samma situation här hemma, men det beror enbart på stress och osäkerhet.
Ena hunden flyger på och hugger dom andra hundarna i nacken och vrålmorrar om dom skäller vid dörren. Han är hårdhänt och elak och det slutar oftast i bråk när vi inte är snabba nog att ta undan honom. Det tillåts absolut inte här, han åker iväg ögonaböj när han försöker. Det var mindre tydligt förut, då var det mest att han höjde svansen och morrade. Eskalerade till hugg i nacken och bråk.

Är du minsta lilla osäker på VARFÖR Bella gör som hon gör eller om du inte vet hur spetsen accepterar det, tillåt det inte. Avled henne och be henne gå och lägga sig. En hund som "tillrättavisar" andra hundar på ett riktigt sätt råkar sällan i bråk. Men en hund som gör det pga stress och/eller osäkerhet hamnar nästan ofelbart i bråk.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 244
Senast: em-pirre
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 272
Senast: LaMagia
·
Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
5 357
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej bukes samlade hundexpertis! Vill börja med en bedjan: Det här är något som är skitjobbigt för mig och jag känner mig som en usel...
Svar
3
· Visningar
2 146
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?