Tillagad köttfärs en vecka i kylen

Ris (och tydligen också pasta) ska man i alla fall vara ytterst försiktig med:
Japp det bli räckligt fort. Har man pasta/ris i maten så är det mycket större risk att det blir dåligt. Jag har råkat ut för att matlådan blivit dålig mer än en gång pga inte helt nykokt pasta (vi hade ingen kyl i plugget)

14 Hp - då borde ju verkligen känna till att den absolut vanligaste orsaken till matförgiftning är cereus som tål värme/upphettning/uppkok bra och som gärna piggnar till i lägre temperaturer. Ett dygn i rumstemperatur skulle nog de flesta med baskännedom om livsmedelshygien avråda från.

Nu verkar ju mandalaki ha överlevt sin köttfärssås och har hälsan i behåll, men jag tycker nog att många "välmenta" råd/vanor här i tråden som handlar om motsatsen till snabb avkylning tenderar att vara rent matsnusk...:crazy:
Fast den trivs framför allt i kolhydratrika livsmedel. Jag skulle inte hantera en jättekastrull ris eller pasta på samma sätt. I proteinrika livsmedel är sporbildande clostridier den största risken, och jag har för mig att deras toxiner inaktiveras vid upphettning.

Sedan skulle jag absolut inte hantera livsmedel på samma vis om jag skulle servera känsliga grupper som jag gör till mig själv som ung och frisk. Och hela dygn i rumstemperatur är det väl över huvud taget ingen som förespråkat i tråden?

Vi skojar för övrigt en del om att det finns två typer av människor som läst livsmedelssäkerhet; de som inte vågar äta något alls och de som äter ALLT efteråt. Jag hör som du kanske gissat till kategori 2.

Fast den trivs framför allt i kolhydratrika livsmedel. Jag skulle inte hantera en jättekastrull ris eller pasta på samma sätt. I proteinrika livsmedel är sporbildande clostridier den största risken, och jag har för mig att deras toxiner inaktiveras vid upphettning.

Sedan skulle jag absolut inte hantera livsmedel på samma vis om jag skulle servera känsliga grupper som jag gör till mig själv som ung och frisk. Och hela dygn i rumstemperatur är det väl över huvud taget ingen som förespråkat i tråden?

Vi skojar för övrigt en del om att det finns två typer av människor som läst livsmedelssäkerhet; de som inte vågar äta något alls och de som äter ALLT efteråt. Jag hör som du kanske gissat till kategori 2.
Cereus är en sporbildande jordbakterie som finns i alla livsmedel. I synnerhet mejeri. Men generellt i alla livsmedel. Har liksom inget med kolhydrater att göra.

Ris (och tydligen också pasta) ska man i alla fall vara ytterst försiktig med:

https://www.land.se/halsa/darfor-kan-ris-och-pasta-gora-dig-sjuk/

Speciellt på tal om att inte låta mat stå framme i rumstemperatur någon längre stund.
Där är ju just nedkylningen kärnan. Om ris och pasta säger professorn i livsmedelshygien såhär:
”Stämmer det att rester av ris och pasta blir hälsofarliga i kylskåpet?

– Nej. Om du kyler ner maten snabbt innan du ställer in den i kylskåpet är det ingen fara. Det är om du misshandlar maten genom att låta den stå framme som bakterierna växer till sig.”

Och om nedkylning av mat generellt:

”Kan jag låta maten stå framme och svalna en stund innan jag ställer in den i kylskåpet?

– Nej. Överbliven mat ska kylas ner snabbt. Du ska flytta maten från kokgrytan, som är gjord för att hålla värme, till ett annat kärl och ställa ner det i iskallt vatten, eller i snön. När maten är kall ställer du in den i kylskåpet.”

En liten parentes angående köttfärs. Visserligen frusen sådan, men ändå. Min bror hittade ett paket frusen köttfärs i sin frys. Tog fram den och åt. Ingen dog eller blev sjuk. Den hade legat i frysen minst 2,5 år visade det sig... :crazy:
Varför skulle han bli sjuk? Bakterier växer inte frysen.

Var maten fräsch när den hamnade i frysen händer inte så mycket med den, förutom att den kan ta smak, fett kan härska och maten blir allmänt tråkig. Äldsta köttet jag ätit hade legat 15 ÅR i frysen men smakade ändå bra då det var mycket magert och välförpackat.

Däremot ska man INTE tro att frysning avdödar mikroorganismer, det som fanns i maten när den frystes finns med största sannolikhet kvar när man tinar den igen.

En liten parentes angående köttfärs. Visserligen frusen sådan, men ändå. Min bror hittade ett paket frusen köttfärs i sin frys. Tog fram den och åt. Ingen dog eller blev sjuk. Den hade legat i frysen minst 2,5 år visade det sig... :crazy:
Oj, klarade den sig så länge utan att bli frysskadad alltså?

Varför skulle han bli sjuk? Bakterier växer inte frysen.

För att blandfärs inte ska ligga så länge i frysen enligt "experterna". Varför har man annars en tidsbegränsning? Dessutom hade köttfärsen överlevt en flytt under den tiden. Frysen STOPPAR inte "åldrandet" av mat. Det förlänger det avsevärt. Så självklart kan frusen mat bli dålig. Mat innehåller alltid bakterier, hur bra hygien man än har, och dessa bakterier växer snabbt när maten tinas. Och min bror tinar sin köttfärs framme på diskbänken.

För att blandfärs inte ska ligga så länge i frysen enligt "experterna". Varför har man annars en tidsbegränsning? Dessutom hade köttfärsen överlevt en flytt under den tiden. Frysen STOPPAR inte "åldrandet" av mat. Det förlänger det avsevärt. Så självklart kan frusen mat bli dålig. Mat innehåller alltid bakterier, hur bra hygien man än har, och dessa bakterier växer snabbt när maten tinas. Och min bror tinar sin köttfärs framme på diskbänken.
Man behöver skilja på aptitligt och ätligt. Köttfärs som legat länge i frysen är inte särskilt god (6 månader är dock god marginal) men bakterietillväxten i frysen är minimal.

Blandfärs har kortare hållbarhet i frys eftersom den innehåller fläsk med fett som kan härskna och ge dålig smak. Att låta rå köttfärs ligga i rumstemperatur är ju en helt annan sak, det är en rätt dålig idé oavsett om den legat i frysen en vecka eller ett årtionde innan.

Liknande trådar

Mat Jag gjorde köttfärssås i söndags och la allting i en stor plastlåda med lock. Jag tror det var någon/några dagar kvar på bäst... 2
Svar
21
· Visningar
1 132
Senast: starcraft
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i... 2 3
Svar
49
· Visningar
1 339
Senast: Rugge
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
796
Fritid Har ett paket på ett dhl-ombud, det kom 14/10 och ligger i en vecka. Då borde jag väl ha hela dagen imorgon på mig att hämta? Butiken...
Svar
12
· Visningar
557
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka