R
Raderad medlem 6459
Behövde fundera lääääänge.Och det säger du nu?![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Behövde fundera lääääänge.Och det säger du nu?![]()
Behövde fundera lääääänge.
Lova att rapportera om magpumpningen!Jajamen! Ser med tillförsikt fram emot natten.![]()
Det får faktiskt bli i en egen tråd!Lova att rapportera om magpumpningen!![]()
"Mandas stora magpumpningstråd"?Det får faktiskt bli i en egen tråd!![]()
Jag tänker såhär - ni som tycker det låter hemskt att äta mat efter en vecka, eller låta det svalna över natten
Ni tycker det är vidrigt.
Vissa gör på det sättet. Och har aldrig blivit sjuka.
Det låter ju som grupp 2 har rätt.
Ja, jag har ätit matlådor som jag glömt framme över natten. Ja, det finns säkert matlådor som stått i kylen 5-7 dagar.
Nej, jag har aldrig blivit sjuk.
Mvh hatar att slänga mat/slöseri/svinn
Jag syftar bara på vad jag lagar till mig själv, hemma i eget kök. Självfallet ska storkök jobba efter alla regler.Jag hatar också att slänga mat. Det är därför som jag snabbt kyler ner maten och har förhållandevis svalt i kylskåpet. Det är så klart jättebra att ni som låter en stor gryta med mat svalna i rumstemperatur över natten och sedan äter samma mat en vecka senare lever och mår bra. Jag är mycket glad över det. Men samma behandling av mat har trots allt lett till dödsfall. Visserligen har det framförallt handlat om storkökssammanhang och människor som redan är lite skröppliga, t.ex. i älderomsorgen. Framförallt är det frågan om bakterier som kommer med jord, t.ex. från grönsaker, kryddor, kött eller otillräckligt tvättade händer som är riktigt farliga. De bildar toxiner som inte dör vid kokpunkten och som får en perfekt grogrund för att föröka sig snabbt vid långsam nedkylning av maten.
Jag syftar bara på vad jag lagar till mig själv, hemma i eget kök. Självfallet ska storkök jobba efter alla regler.
Jag reagerade över fasan som vissa har över att äta mat som är hanterad på det viset. Och jag tycker att det är vansinnigt att slänga mat, bara för att man glömt matlådan framme några timmar, eller för att datumet på mjölken gick ut i förrgår.
Som frisk svensk borde man vara lite mindre försiktig.
På frågan varför jag inte frös ner den svarar jag att det är lite oklart![]()
Fast nu ger du ju exempel som inte alls känns särskilt konstiga? Några timmar i rumstemperatur jämfört med en hel natt, är väl två helt skilda saker?Och jag tycker att det är vansinnigt att slänga mat, bara för att man glömt matlådan framme några timmar, eller för att datumet på mjölken gick ut i förrgår.
En grej jag är fascinerad av är ägg. Går de någonsin ut? De verkar i alla fall hålla en månad efter datummärkningen.
Datummärkningen är satt efter förvaring i rumstemperatur och de flesta av oss har dem ju i kylskåp så där kan man plussa rejält.En grej jag är fascinerad av är ägg. Går de någonsin ut? De verkar i alla fall hålla en månad efter datummärkningen.
Ok. Jag startar Vi som äter ägg en månad för sent och du startar Vi som äter ägg tre månader för sent, okej?Datummärkningen är satt efter förvaring i rumstemperatur och de flesta av oss har dem ju i kylskåp så där kan man plussa rejält.
Jag har ätit ägg 3 månader efter datum.
Men det får man väl inte skriva i den här tråden, starta en ny!![]()
Nä. De verkar hålla i en evighet. Jag kollar inte ens datummärkning på ägg. Och om du knäcker ett dåligt ägg lär du nog bli varse det på lukten, tänker jag.....En grej jag är fascinerad av är ägg. Går de någonsin ut? De verkar i alla fall hålla en månad efter datummärkningen.
Jag kan bryta ut!Ok. Jag startar Vi som äter ägg en månad för sent och du startar Vi som äter ägg tre månader för sent, okej?![]()