Tillagad köttfärs en vecka i kylen

tenor.gif

Jag tänker såhär - ni som tycker det låter hemskt att äta mat efter en vecka, eller låta det svalna över natten

Ni tycker det är vidrigt.

Vissa gör på det sättet. Och har aldrig blivit sjuka.

Det låter ju som grupp 2 har rätt.

Ja, jag har ätit matlådor som jag glömt framme över natten. Ja, det finns säkert matlådor som stått i kylen 5-7 dagar.

Nej, jag har aldrig blivit sjuk.

Mvh hatar att slänga mat/slöseri/svinn

Jag hatar också att slänga mat. Det är därför som jag snabbt kyler ner maten och har förhållandevis svalt i kylskåpet. Det är så klart jättebra att ni som låter en stor gryta med mat svalna i rumstemperatur över natten och sedan äter samma mat en vecka senare lever och mår bra. Jag är mycket glad över det. Men samma behandling av mat har trots allt lett till dödsfall. Visserligen har det framförallt handlat om storkökssammanhang och människor som redan är lite skröppliga, t.ex. i älderomsorgen. Framförallt är det frågan om bakterier som kommer med jord, t.ex. från grönsaker, kryddor, kött eller otillräckligt tvättade händer som är riktigt farliga. De bildar toxiner som inte dör vid kokpunkten och som får en perfekt grogrund för att föröka sig snabbt vid långsam nedkylning av maten.

Jag hatar också att slänga mat. Det är därför som jag snabbt kyler ner maten och har förhållandevis svalt i kylskåpet. Det är så klart jättebra att ni som låter en stor gryta med mat svalna i rumstemperatur över natten och sedan äter samma mat en vecka senare lever och mår bra. Jag är mycket glad över det. Men samma behandling av mat har trots allt lett till dödsfall. Visserligen har det framförallt handlat om storkökssammanhang och människor som redan är lite skröppliga, t.ex. i älderomsorgen. Framförallt är det frågan om bakterier som kommer med jord, t.ex. från grönsaker, kryddor, kött eller otillräckligt tvättade händer som är riktigt farliga. De bildar toxiner som inte dör vid kokpunkten och som får en perfekt grogrund för att föröka sig snabbt vid långsam nedkylning av maten.
Jag syftar bara på vad jag lagar till mig själv, hemma i eget kök. Självfallet ska storkök jobba efter alla regler.

Jag reagerade över fasan som vissa har över att äta mat som är hanterad på det viset. Och jag tycker att det är vansinnigt att slänga mat, bara för att man glömt matlådan framme några timmar, eller för att datumet på mjölken gick ut i förrgår.

Som frisk svensk borde man vara lite mindre försiktig.

Ja, jösses. En vecka är standard här :) Efter ett kalas i slutet av augusti hade jag rätt mycket ugnsstekt lax kvar. Den åt jag av i tio dagar. Sen hade jag nog slängt resten om det hade funnits något kvar. På frågan varför jag inte frös ner den svarar jag att det är lite oklart :D

Jag syftar bara på vad jag lagar till mig själv, hemma i eget kök. Självfallet ska storkök jobba efter alla regler.

Jag reagerade över fasan som vissa har över att äta mat som är hanterad på det viset. Och jag tycker att det är vansinnigt att slänga mat, bara för att man glömt matlådan framme några timmar, eller för att datumet på mjölken gick ut i förrgår.

Som frisk svensk borde man vara lite mindre försiktig.

Fast det är skillnad på att rekommendera någon att äta mat som är hanterad på det viset och på att i det tysta göra samma sak. Det är en milsvid skillnad mellan att äta mat som har fått svalna över natten i rumstemperatur - även i hemmet - och en matlåda som har stått framme några timmar (för att inte tala om mjölk som gick ut i förrgår). Det första kan faktiskt ta livet av en person (även i hemmet) men de två senare exemplen är väldigt harmlösa.

Och jag tycker att det är vansinnigt att slänga mat, bara för att man glömt matlådan framme några timmar, eller för att datumet på mjölken gick ut i förrgår.
Fast nu ger du ju exempel som inte alls känns särskilt konstiga? Några timmar i rumstemperatur jämfört med en hel natt, är väl två helt skilda saker?

Mjölk som gick ut i förrgår är väl inget märkligt? Oöppnad mjölk med ett sådant bäst-före-datum borde man inte ens behöva lukta på, förutsatt att den stått i kyl hela tiden. Om det är ett öppnat paket hade jag luktat och sedan använt om den hade luktat okej.

Datummärkningen är satt efter förvaring i rumstemperatur och de flesta av oss har dem ju i kylskåp så där kan man plussa rejält.
Jag har ätit ägg 3 månader efter datum.

Men det får man väl inte skriva i den här tråden, starta en ny! ;)
Ok. Jag startar Vi som äter ägg en månad för sent och du startar Vi som äter ägg tre månader för sent, okej? :)

Liknande trådar

Mat Jag gjorde köttfärssås i söndags och la allting i en stor plastlåda med lock. Jag tror det var någon/några dagar kvar på bäst... 2
Svar
21
· Visningar
1 132
Senast: starcraft
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i... 2 3
Svar
49
· Visningar
1 339
Senast: Rugge
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
796
Fritid Har ett paket på ett dhl-ombud, det kom 14/10 och ligger i en vecka. Då borde jag väl ha hela dagen imorgon på mig att hämta? Butiken...
Svar
12
· Visningar
557
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka