Tillagad köttfärs en vecka i kylen

Men no worries, skickar du en middagsinbjudan till mig så är jag nog tyvärr hemskt upptagen på annat håll men tack ändå. :up:
Skickar jag en middagsinbjudan så bjuder jag inte på den maten som stått i kylen en vecka. Då är den färskt tillagad och hygienen är skött enligt helt andra principer så de tär definitivt inte farligt för utomsåtende att äta hemma hos mig. Den mat jag talar om här är mat jag vet att jag tål, jag tänker inte riskera att någon annan blir sjuk :)
Och jag rekomenderar ingen som inte vet att de har tålig mage att testa konceptet. Matförgiftning är en rätt trist grej att råka ut för (ja jag har blivit lättare matförgiftad dock adrig av egentillagad mat)

Jag tänker såhär - ni som tycker det låter hemskt att äta mat efter en vecka, eller låta det svalna över natten

Ni tycker det är vidrigt.

Vissa gör på det sättet. Och har aldrig blivit sjuka.

Det låter ju som grupp 2 har rätt.

Ja, jag har ätit matlådor som jag glömt framme över natten. Ja, det finns säkert matlådor som stått i kylen 5-7 dagar.

Nej, jag har aldrig blivit sjuk.

Mvh hatar att slänga mat/slöseri/svinn

Inte kött, men råkade ha min stroganoff ute över natten en natt. Tillagad i måndags, kommer äta av den i veckan :)

Men är kanske känsligare med kött.

Jag föreställer mig att i en långkokt köttfärssås har bakterierna (förutom eventuella sporbildare då) avdödats under koktiden, så det borde framför allt vara om bakterier på något sätt tillförs efter det att färsen kommit ner i mer bakterievänliga 50 - 60 grader som den långsamma nedkylningen borde bli ett stort problem. Och vid det laget står grytan med locket på och jag ligger och sover.

Sen blir det ju mycket värre konsekvenser av bristande livsmedelssäkerhet om maten ska serveras till hundratals människor, varav en del nedsatta som kan dö av magsjuka, jämfört med om man som frisk slarvar med sig själv.

Smakar den bra är den med stor sannolikhet okej. 7 dagar är längre än jag brukar men det beror mest på att det är uppätet långt innan dess. Bäst är om det är mat som du värmer till 100 grader/kokar.

Jag har aldrig någonsin blivit matförgiftad. Jag låter ofta mat svalna i timmar i rumstemperatur, ibland glömmer jag den ute över natten och har som standard mat ståendes i en vecka i kylen.

Det känns väldigt överdrivet att tänka att man blir sjuk av mat som verkar fräsch och har förvarats i kyl.

Jag har aldrig någonsin blivit matförgiftad. Jag låter ofta mat svalna i timmar i rumstemperatur, ibland glömmer jag den ute över natten och har som standard mat ståendes i en vecka i kylen.

Det känns väldigt överdrivet att tänka att man blir sjuk av mat som verkar fräsch och har förvarats i kyl.
Det är nog ungefär så jag också alltid tänker. Det ska extrem otur till om man ska bli matförgiftad av ens egna mat som stått i kylen.

Jag tror mig bara ha blivit matförgiftad en gång, av en fylld kalamari i Grekland förra våren. Den smakade inte ens bra men jag tänkte att det nog var att jag faktiskt inte gillar fylld kalamari :meh:

Vi lagar oftast tillräckliga mängder mat för att det ska räcka ca en vecka utan att vara överdrivet noggranna med att kyla fort eller så och har inte blivit matförgiftade hemma någon gång.

Det är nog ungefär så jag också alltid tänker. Det ska extrem otur till om man ska bli matförgiftad av ens egna mat som stått i kylen.

Jag tror mig bara ha blivit matförgiftad en gång, av en fylld kalamari i Grekland förra våren. Den smakade inte ens bra men jag tänkte att det nog var att jag faktiskt inte gillar fylld kalamari :meh:
Ja. Framförallt jättekonstig otur om man dessutom äter maten i flera dagar men plötsligt på dag 7 blir sjuk av den. Inte så troligt.
Då lär det ju ha funnits bakterier från början.

Liknande trådar

Mat Jag gjorde köttfärssås i söndags och la allting i en stor plastlåda med lock. Jag tror det var någon/några dagar kvar på bäst... 2
Svar
21
· Visningar
1 132
Senast: starcraft
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i... 2 3
Svar
49
· Visningar
1 339
Senast: Rugge
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
796
Fritid Har ett paket på ett dhl-ombud, det kom 14/10 och ligger i en vecka. Då borde jag väl ha hela dagen imorgon på mig att hämta? Butiken...
Svar
12
· Visningar
557
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka