Tillagad köttfärs en vecka i kylen

Jag skulle säga att det beror på hygienen vid matlagningen, hur snabbt du kylde ner köttfärssåsen och hur kallt du har i ditt kylskåp. Har det fått svalna i rumstemperatur och du har sex till sju grader i kylskåpet så skulle jag säga att en vecka är för lång tid för att vara okej. Snabb nedkylning och fyra till fem grader så skulle nog jag våga äta så länge det luktar helt bra.
Jag brukar svalna över natten i rumstemperatur och sedan in i kylen. Aldrig blivit sjuk trots en vecka i kyl.
Jag tror man får utgå från hur känslig man själv är.

Fyra grader. Stod kanske i matlåda i nån timme innan den kom in i kylen. (Den som undrar varför jag la upp i matlåda UTAN att direkt ställa in i kylen får starta en ny tråd :angel:)
Jag undrar varför du inte har fryst den? :p Asså undrar på riktigt om det finns nåt skäl att inte frysa köttfärssås?

Tillägg: det stod visst inte köttfärssås, jag bara fick för mig det efter andra tråden.

Jag undrar varför du inte har fryst den? :p Asså undrar på riktigt om det finns nåt skäl att inte frysa köttfärssås?
Skapa en egen tråd!

;)

Alltså jag gjorde 4 port, åt en, tog en i matlåda dagen därpå. Stoppade EN av de två kvarvarande i frysen och tänkte att jag tar väl den snart ändå. Men så fick jag migrän, åt inget på två dagar och glömde bort den fjärde. Men snart ska den ner :devil:

Edit: det är köttfärssås! Den andra tråden kom till för att den här var så tråkigt kryddad.

Skapa en egen tråd!

;)

Alltså jag gjorde 4 port, åt en, tog en i matlåda dagen därpå. Stoppade EN av de två kvarvarande i frysen och tänkte att jag tar väl den snart ändå. Men så fick jag migrän, åt inget på två dagar och glömde bort den fjärde. Men snart ska den ner :devil:

Edit: det är köttfärssås! Den andra tråden kom till för att den här var så tråkigt kryddad.

Så du tänkte följa upp migränen med en matförgiftning? :nailbiting: Var mest nyfiken på om det fanns någon anledning till att just köttfärssås inte skulle frysas :)

Jag lägger inte upp i lådor utan ställer in kastrullen. Från den fyller jag matlådan tills det är slut. Ibland blir det dock en eller ett par dagars glapp där jag äter annat och då kan det bli en vecka.
Ok, jag fattar. Jag har aldrig kastruller i kylen så jag tänkte inte på det. Och gör köttfärssås i gjutjärnsgryta, den skulle ta mycket för mycket plats.

Varför dess smilies?
Alltså att du inte vill göra så är en sak men för det behöver du inte bli otrevlig. Maten luktar normalt och jag har inte blivit sjuk en enda gång så uppenbarligen funkar konceptet för mig och du slipper äta :)

Eh, smilysarna är en metafor för känslor, inte avsiktligt menat att vara otrevlig, hey vi pratar mat! Och jag tycker ditt koncept är långt ifrån mathygien. Alla gillar och tål vi olika, men bra mathygien är det du beskriver inte och det är långt ifrån rekommendabelt att göra så. Men no worries, skickar du en middagsinbjudan till mig så är jag nog tyvärr hemskt upptagen på annat håll men tack ändå. :up:

Jag låter också maten svalna över natten om jag gjort större satser. Sen äter jag upp eller fryser in inom ca 4-5 dagar. Har aldrig blivit sjuk av något jag ätit hemma. Orkar man hålla på och fixa och dona med nedkylning och liknande direkt efter tillagning kan man säkert lägga på ett par dagar på hållbarheten.

Liknande trådar

Mat Jag gjorde köttfärssås i söndags och la allting i en stor plastlåda med lock. Jag tror det var någon/några dagar kvar på bäst... 2
Svar
21
· Visningar
1 132
Senast: starcraft
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i... 2 3
Svar
49
· Visningar
1 339
Senast: Rugge
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
796
Fritid Har ett paket på ett dhl-ombud, det kom 14/10 och ligger i en vecka. Då borde jag väl ha hela dagen imorgon på mig att hämta? Butiken...
Svar
12
· Visningar
557
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka