Till vilken hingst 2010

Sv: Till vilken hingst 2010

Har ett jättefint föl efter Echo i år och kan verkligen rekommendera honom, men tror att han endast betäcker i Frankrike, sperman är för dålig att frysa!
ayla100420_fram.jpg

ayla100420.jpg

Här velas det både hit o dit, det är tre viljor som ska välja hingst...:D
Hingstungen från förra året ser ju kanonfin ut (e Orlando Vici) så egentligen borde vi ta honom igen men han blir lite för dyr.
Olimede ligger bra till men inget är bestämt ännu.

Det beror ju lite på om man har tänkt att sälja eller behålla.
Olimede är jag personligen väldigt förtjust i. Dock hör han ju till de hingstar som kommer att få en hiskelig massa avkommor, och då är det inte lätt att få betalt ...
Vad gäller Orlando Vici är ju en av "våra" (såld nu) tvååringar efter honom och hittills verkar han väldigt lovande, men det är ju lätt att säga om en tvååring å andra sidan.

Ja, han skulle nog kunna passa, men han kan vara lite för stor och jag tycker han ser något lite sabelbent ut, eftersom jag är så noga med framknäna så väljer jag nog bort honom. Om han dessutom bara går att få i Frankrike så blir det absolut inte i år.

Just Echo är annars kul, för i Frankrike anses han vara en medioker, för att inte säga dålig hingst. I Sverige går avkommorna jättebra :)

Finns det någon amerikanskstammad hingst som uppfyller min kravspec? :D

Osäker på hur stort han lämnar, och han är lite dyrare, men Lindy Lane uppfyller många av kraven.

Han kostar 55 kSEK i år så han klarar budgeten :) Han är stammässigt en bra idé. Andras erfarenheter av storlek på avkommorna? Han är väl rätt rejäl själv? Han har gett blandat på storlekssidan av det jag sett.

Han går in som ett möjligt alternativ, tack!

Senast ändrad:

Jag har passat ett sto efter Lindy Lane. En väldigt trevlig häst, normalstor och snygg!
Hon är såld sen ett år tillbaka men jag kan inte minnas att där var några problem med knäna :)

Jag har en tvååring efter Lindy Lane och han är 164 redan, men väldigt proportienlig(?)....mamman är e malabar man

Finns det plats för lite kallblodiga funderingar här också :angel:
Hastigt och mindre lustigt bestämdes det att damen ska betäckas i år, då hon med all tydlighet visat att hon inte vill tävla mer...:mad:
Så nu brinner det i knutarna...

Och vi var så sugna på Briskeby Philip, men han har återvänt till Norge igen.:crazy:
Funderar dock på en annan (oprövad) Moe Odin avkomma: Odin Tabac..
Någon som har några idéer?

Damen är efter Järvsö Faks och undan Åkres Vylill efter Kinge Pegg.

*kl*

Vad finns det för hingstar som uppfyller följande kriterier:
- Fri från Pine Chip-blod
- Fri från Sugarcane Hanover-blod
- Helst inte Super Bowl närmare än 4:e ledet
- Helst inte ha Arnie Almahust i stamtavlan men kan vara ok om det är bak i leden.
- Lämnar avkommor runt medel eller något mindre i storlek
- Inte själv hade eller lämnar problem med framknän
- Är/lämnar hyfsat korrekt i framstället
- Lämnar riktigt bra, alternativt själv varit riktigt bra samt har bra stam. (Pris inte så noga men helst inte över 60 kSEK.)
- Inte lämnar för mycket hetta.
- Är gångbar på marknaden (även om avkomman troligen kommer att behållas för eget bruk)

Cantab Hall.

Se så fint og kronologisk det blir, og alle grandparents i fra samme år ;)

Jättefint! Finns han tillgänglig i Sverige? Vad kostar han? Tror det är för mycket för mig, vill du vara med på halva?

Det får nog bli nästa år, hon känns fin i jobben nu. :)

Bra!

Han står på Hanover og koster 15k usd, men Alebäck forsøker å ta 15k eur for han...
Han er uansett fullbooket i år.

Likte du ikke Repeat Love forslaget? :) Jeg aner ikke hvordan han ser ut i framknerne da.

Vad jag inte gillar hos Odin Tabac är han korta (obefintliga) kotor.

Bork Odin finns på skick till Överby stuteri. Eller kanske Moe Odin? är fullbokad i Norge men jag vet inte hur den svenska boken ser ut. Annars skulle nog Lome Elden eller Lome Kongen (fått en kanonstart i aveln) passa.

Lome Kongen blir nog intressant på ett Järvsöfaks-sto.

Ja du har en poäng där, i övrigt är Odin Tabac väldigt fin. Dock vågar vi inte välja honom till vårt sto första gången innan vi ser vad han lämnar, då hon också är väldigt stor:angel:
Hela 157 cm i manken, 154 i korset, och 164 cm lång. Känns som om det kan bli en hummer-limo :rofl:
Vi har beslutat att skicka henne till en seminstation i närheten, för hon stressar upp sig så mkt när hon reser, och därför faller möjligheten till många hingstar bort i år. Vi vill också ha en harmomisk hingst med bra skalle, så vi har faktiskt valt att boka Lundfrigg detta år :) Har sett en del bilder på hans avkommor, och de ser trevliga ut.

Så får vi se om får möjlighet till Moe Odin eller förhoppningsvis Briskeby Philip på transport vid senare tillfälle. Men jag måste också säga att Lome Kongen verkar vara ett bra alternativ, enligt avelsvärderingsutlåtandet. Vet du något om hur han är i humöret?

Lome Kongen lämnar lite vasst, men bra tävlinghästar. Avkommorna har verkligen börjat visa framfötterna på banan, även om dom första inte är så gamla än (dom äldsta f. 2006).

Vad är det du vill ha hos hingsten, har du några bilder på stoet?
Hingstarna från spangberg i Norge går på skick till Sverige. (Moe Odin, H.G. Balder, Lome Kongen, Lome Elden, Moe Granar)

Ang. Briskyby Philip så tycker jag inte att han har presterat som man hoppats med den stammen, haft problem med aktionen.
Vad jag inte gillar hos Lundfrigg är att han är e. Ulfrigg (friggbest) som inte lämnat så värst mycket, en del bromsare. Sen har han inte så många avkommor och av dom är det ingen som sticker ut i Norge.

Senast ändrad:

Moe Odin är full både på svensk och norsk lista. Men spangberg har ju som sagt fler trevliga alternativ.

Jodå, visst har jag bilder... men då får jag mejla, för jag begriper mig inte på hur man gör för att få infoga dem här..:o

(Går ju bra att slå donnan på ALN också...;) men det är ju mest rörliga bilder.
Som sagt hon har extremt bra rörelser, smidig som en katt och av lättare sportmodell. Vi vill gärna behålla så mkt av henne som möjligt, men absolut inte "tunnare" utan ngt mer rastypisk. ( Är ngt överrörlig i lederna, vilket kunde vart ett problem om hon tagits hårdare.) Om jag fick "göra om" henne, eller nu en ny, så är det egentligen bara bättre nerver och mer startsnabbhet som önskas. Hon har själv bra fart, ( resultaten är missvisande, ständiga galopper, pga stress och rädsla för ryggar, inget annat) är smidig och stark har fällt många från tredje och fjärde spår:cool:
Hon har avslutat lopp sista 600m i 1,23 fart och har kommit in i stallet med en puls på 82. Hon har också sprungit varvet på 1,24 på träning, flera ggr. Så kapacitet finns, men inte koncentration och stadiga nerver. Intelligensen är det inget fel på heller, i lugn miljö är hon den mest otroliga häst jag haft.
Knyter upp knutar, öppnar burkar, boxdörrar, knäpper upp täcken etc:D på några få sekunder.
och ber man henne hämta en specifik häst i hagen så gör hon det, genom att fösa den framför sig som vallhundar gör. :D :D
Och tävlingsinriktad i allt utom lopp:grin: numera.

Förhoppningsvis blir det många föl, så kom gärna med fler förslag så vi har framöver...:banana:

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 932
Senast: Robina
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 100
Senast: gammalek
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024

Hästrelaterat