Till vilken hingst 2010

Sv: Till vilken hingst 2010

Jo det ville vi igentligen. Men dom vi vill ha är på fryst och det vill vi inte hålla på med då Bahia är lite "rolig" med sina ägg..Sjuor och sånt.

Så tyvärr..:crazy:

AM

Nu har jag också en avelsmärr.
Hon får inget föl i år pga att fjolårets föl kom väldigt sent.
Vi har dock inte fått hem henne än så vi vet inte riktigt vilket skick hon är i men om hon mår bra så går hon till S.J's Photo igen.
Stoet är Music Fiveone e. Meadow Road

Nu har vi ångrat oss, det blir inte S.J's Photo.
Nu funderar vi mycket på Blue York Yankee istället.
Snart dags att bestämma sig :confused:

Blue york yankee står väl inte i sverige i år? Är han tillgänglig på fryst?

Nä han gör ju inte det fick vi reda på när vi ringde och skulle boka honom.
Han är tillbaka i Finland och verkar inte i aveln detta året tyvärr, så vi letar vidare...

Varför inte SJ's Photo ?
den skulle jag ta om jag skulle betäcka, iallafall en av fem

Hans avkommor blir tydligen mindre och mindre för varje år och vi har redan en liten märr som lämnar små hästar. Vi vill ju inte riskera att få en ponny så vi satsar på en större hingst detta året :)

Hans avkommor blir tydligen mindre och mindre för varje år och vi har redan en liten märr som lämnar små hästar. Vi vill ju inte riskera att få en ponny så vi satsar på en större hingst detta året :)
Detta har jag aldrig hört talas om förut. Vem säger att det är så?

Någon uppfödare som min gamla arbetsgivare känner. Märren har ju redan en avkomma från S.J's Photo och han är inte så stor.
Jag har ingen aning för jag är helt grön på det här med uppfödning, detta är min första märr. :)

Någon uppfödare som min gamla arbetsgivare känner. Märren har ju redan en avkomma från S.J's Photo och han är inte så stor.
Jag har ingen aning för jag är helt grön på det här med uppfödning, detta är min första märr. :)
SJ's Photo är 158 cm, enligt hingsthållarkatalogen. Han man en liten märr, så blir det troligen en liten avkomma. Att en hingst skulle lämna mindre avkommor med åren har jag svårt att tro. Däremot finns det många som lämnar färre avkommor när de hamnar på ålderns höst! :D

*kl*

Här blev det hjärtat som avgjorde till slut.

Ma Belle Joujou bokad till Gentle Star. :love: Fast blir det en fuxmärr med två virvlar i pannan får jag väl stoppa in henne igen... :rofl::rofl:

Nu blev det Super Arnie för våran märr istället.
Det var himla svårt det här med avel får jag ju erkänna :)

*kl*

Vad finns det för hingstar som uppfyller följande kriterier:
- Fri från Pine Chip-blod
- Fri från Sugarcane Hanover-blod
- Helst inte Super Bowl närmare än 4:e ledet
- Helst inte ha Arnie Almahust i stamtavlan men kan vara ok om det är bak i leden.
- Lämnar avkommor runt medel eller något mindre i storlek
- Inte själv hade eller lämnar problem med framknän
- Är/lämnar hyfsat korrekt i framstället
- Lämnar riktigt bra, alternativt själv varit riktigt bra samt har bra stam. (Pris inte så noga men helst inte över 60 kSEK.)
- Inte lämnar för mycket hetta.
- Är gångbar på marknaden (även om avkomman troligen kommer att behållas för eget bruk)

*kl*

Vad finns det för hingstar som uppfyller följande kriterier:
- Fri från Pine Chip-blod
- Fri från Sugarcane Hanover-blod
- Helst inte Super Bowl närmare än 4:e ledet
- Helst inte ha Arnie Almahust i stamtavlan men kan vara ok om det är bak i leden.
- Lämnar avkommor runt medel eller något mindre i storlek
- Inte själv hade eller lämnar problem med framknän
- Är/lämnar hyfsat korrekt i framstället
- Lämnar riktigt bra, alternativt själv varit riktigt bra samt har bra stam. (Pris inte så noga men helst inte över 60 kSEK.)
- Inte lämnar för mycket hetta.
- Är gångbar på marknaden (även om avkomman troligen kommer att behållas för eget bruk)
Jag har två varmblodiga alternativ. ;)

1) Orlando Vici.
Blodsmässigt håller det du söker. Han är själv något under medelstorlek. Framstället och framknäna känner jag inte till. Börjat lovande och fortsätter han, så lär han bli gångbar på marknaden. Jag vet inte, men uppfattningen är att han inte lämnar för mycket hetta. Kanske någon som VET? Han var i alla fall själv riktigt bra och vann de två viktigaste Criterium i Frankrike som unghäst.

2) Quaro. Blodsmässigt godkänd, med Super Bowl i led 4. Kanske lite för stor för din smak? Känner inte till framställ och framknän på honom heller. Vi vet inget om hans avelsresultat ännu. Hetta? Han ser i alla fall trevlig ut i loppen. Han vann också de två viktigaste Criterium i Frankrike som unghäst.

Jag har två varmblodiga alternativ. ;)

1) Orlando Vici.
Blodsmässigt håller det du söker. Han är själv något under medelstorlek. Framstället och framknäna känner jag inte till. Börjat lovande och fortsätter han, så lär han bli gångbar på marknaden. Jag vet inte, men uppfattningen är att han inte lämnar för mycket hetta. Kanske någon som VET? Han var i alla fall själv riktigt bra och vann de två viktigaste Criterium i Frankrike som unghäst.

2) Quaro. Blodsmässigt godkänd, med Super Bowl i led 4. Kanske lite för stor för din smak? Känner inte till framställ och framknän på honom heller. Vi vet inget om hans avelsresultat ännu. Hetta? Han ser i alla fall trevlig ut i loppen. Han vann också de två viktigaste Criterium i Frankrike som unghäst.

Tack för det :)

Orlando gillar jag jättemycket som häst, men vill se avkommor som verkligen går innan jag går till honom, för 3 år sedan hade jag kunnat tänkt mig men nu får han utvärderas först. Det som jag är tveksam på är hans korta och lite branta bog som inte brukar ge ett trevligt framsteg. Han själv travar ju bra men jag blir lite tveksam till en fransk häst med den bogen. Dessutom har jag fått för mig att hans möderne är rätt svagt. Går hans avkommor något? I Sverige har väl bara en startat? Rätt bra kval% i Frankrike för tvååringarna förra året men sedan vet jag inte.

Quaro har jag faktiskt funderat på. Nej, han är väl inte för stor, Kiwi är inte heller jättestor. Quaro är väl ganska lätt i typen, det spelar ju också in. Jag ska höra mig för om benställning och framknän på honom. För 3000 Euro känns han som ett riktigt bra alternativ :)

Några fler förslag någon?

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 932
Senast: Robina
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 100
Senast: gammalek
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024

Hästrelaterat