Till Trappalanda på vilket sätt?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Penny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 465
P

Penny

Sitter med försäkringsbeslutet på att dotterns älskade ponny skall till Trappalanda. Det är så hemskt, har ju vetat det ett par veckor men blir så definitivt nu.

Denna älskade ponny som har skänkt så mycket glädje och erfarenheter.

Nu är ju absolut viktigast att hon får avsluta på ett värdigt sätt. Har tänkt att det skall ske hemma med bult. Är det värdigt? Vart vänder man sig?

Sv: Till Trappalanda på vilket sätt?

Ja det är ett värdigt sätt. Lantbrukstjänst tillhandahåller både avlivning o borttransport av kadaver. kostar dock några 1000lappar

Tack för info. Det får kosta vad det kosta vill bara det blir värdigt.

Stora diskussionen brukar vara om bult o avblodning är för våldsamt el ej.
Så sent som idag blev jag tackad för att det gick så snabbt o smidigt.
PL

Ja, det är just det jag känner att det skall gå snabbt och smidigt och utan panik.

Har läst massor på trådarna här på buke nu och känner att bult nog är bäst för oss. Jag är bara osäker på om jag kan klarar vara med. Annars får maken vara med.

Tack för infon.

Hej!

Jag avlivade min älskade häst för en vecka sedan. Jag valde spruta och jag är väldigt nöjd med detta. Hon fick en kanyl inne i boxen och sedan gick vi ut i hagen där hon sedan skulle begravas. Vet sprutade Somulose och inom 30 sek ramlade hon fint på sidan och somnade in. Det gick jättefort. Det var absolut det jobbigaste jag varit med om men jag tyckte att jag gjorde på bästa sättet i den situation jag befann mig i. Min häst fick akut lymfatisk leukemi.

:cry::cry::cry::cry:

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och tröstekramar till dig. Förstår att du har det tufft nu. Låter i allafall som ni fick ett fint avslut. (förstår mig rätt; så fint det nu kan bli)

Om det inte är för jobbigt att svara; vad är akut lymfatisk leukemi?

En sorts blodcancer, benmärgen fungerade inte som den skulle och hon hade jättelågt Hb, nästan inga trombocyter , nästan inga vita blodkroppar samt omogna celler i diffen.

Usch:cry::cry: min lilla häst

Usch, vad tråkigt. Har aldrig hört om någon häst som fått det förut (inte för att jag är särskilt erfaren). Har nog aldrig hört om cancer överhuvudtaget. Det är mycket man inte vet. Måste ha blivit en chock.:cry:

Ursäkta frågan, med vad har en sådan häst för symptom? Har aldrig hört nån tidigare med den diagnosen

Hon upplevdes allt mer slö sista tiden men utan att jag trodde att det var ngt allvarligt fel. Sedan blev hon akut sjuk med 40-41 graders feber som inte gav sig, svårt att svälja, sår i munnen, ovillig att äta samt dricka, svullna lymfkörtlar. Upprepade blodprov visade mycket dålig blodbild. Vi provade antibiotika behandling(3 sorter) samt antiinflammatorisk behandling utan någon som helst effekt. Till slut rek vet mig att ta bort hästen då hon bara blev sämre och sämre trots våra försök till att behandla henne.

Min älskade lilla häst som inte alls blev gammal:cry:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen...
2
Svar
26
· Visningar
1 107
Senast: Iamia
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 084
Senast: Raderad medlem 147980
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 269
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka