Till era 06.or

H

Havregryn

Vad får era 06.or för foder och mängd?

Vad går de på för höanalys? Om de finns analys. Varför just de fodret de går på? Vilken mängd? Nått tillskott? Varför??

Och vad är de för 06.a?

Och snälla, är de någon som svara att de ej har analys på höet, gör ingen bigdeal över de hela. De dissuktions ämnet kan ni ta upp i en annan tråd...

/M

Sv: Till era 06.or

Mina -06, två stycken en hingst och ett sto får följande:
Hingst
8 kg ensilage (egentligen fri tillgång men det är vad han orkar)
2 kg Kvarnby Lucern (dåligt med protein i ensilaget)
2 kg havre
0,5 kg Opti-Gro (För att få rätt på vitaminer och mineraler m m)
Sto
7,5 kg ensilage (fri tillgång som hingsten)
1,5 kg Kavrnby Lucern
1 kg Havre
0,7 kg Opti-Gro

Morgon: ½ kg Hippo Bas Müsli
1 kg lusern
2 kg hö

Lunch: 2 kg hö

Kväll:½ kg Hippo Bas Müsli
2 kg lusern
6 kg hö(så mycket hon äter)

Innehåller inte havre onödigt mycket energi?
Har hört att det bästa för unghästar är att enbart gå på ett bra grovfoder ovh att kraftfoder påskyndar tillväxten för mkt att det är skadligt...:confused:

Föl har ett stort behov av protein, aminosyror och speciellt lycin. Fölets matsmältning är anpassad för att klara sig på stomjölk och gräs. De kan inte tillgodogöra sig grov- och kraftfoder som en äldre häst. Så de behöver något som kompenserar förlusten av stomjölken och gräset. De flesta föl behöver kraftfoder och i ganska stora mängder då grovfoder har svårt att täcka alla behov av proteiner och aminosyror. Mina föls foderstat är uträknad på mitt ensilage och en reduserad (långsam) tillväxt för att inte växa för fort men ändå få allt som de behöver.

Ok.
Finns ju många olika åsikter, jag har inte den erfarenheten att försvara el förkasta någon. Tack för ditt svar :)

Sent född, 060630 = 6 1/2 mån.
Får ca 4-5 kg hösilage inne, äter ej upp mer på hela dygnet. Fri tillgång i hagen.
1.5 kg krafft groov 90. går med mamsen i hagen dagtid så han äter/fikar där så mycket han vill :smirk: .
Får en liten slatt vetekli o betfor till kvällen, det som blivit över från de andra, +smakportion strålucern.

Tycker det är svårt att avgöra om han är för tunn. Känner revbenen vid lätt tryck längs med sidorna, men ej i sadelstaden. Skulle gärna vilja ha i honom mer hösilage, men jag kan ju inte tvångsmata honom...

Min hingstunge född 060504 får:

7 kg hösilage (fri tillg. äter inte mer)
2 kg mustang protein + (kompensation för något dåligt proeinvärde i höet.)
0.3 kg betfor
2 mått fosforbalans
B-vitamin (i samband med transport från tyskland)
VDS e - vitamin, selen och lysin.

Min äldsta nu 9 månader och helt avvand
äter mellan 6-8 kg hösilage och 2 kg Salsa X-tramix
Salsa X-tramix matchar mitt hösilage perfekt och hon hamnar på optimala värden rakt igenom för hennes förväntade vuxenvikt (ca 600kg) med reducerad tillväxttakt, och det ser ut att stämma bra, fin i hullet, välmusklad och rund utan att vara fet. Hon fyller sina värden på 6 kg hösilage dock får hon 8 kg men hon är en mästare på att trampa omkring det i torven som vi tyvärr tvingas ha dem på i år pga halmbrist. Dock ser man tydligt att de dagar det varit väldigt mkt bus och spring i hagen eller de dagar det var kallt och regnigt då försvinner vartenda strå så de verkar vara rätt duktiga på att reglera de dagar då de gjort av med mer än vanligt.
Minstingen är ännu inte avvand (6mån) men pga mamma som numer anser att hon vill ha maten själv så får hon äta kraftfoder för sig själv och får då 1,5 kg Salsa X-tramix per dygn, hö är ju svårt att avgöra hur mkt hon äter då hon äter detta ihop med sin mkt glupska mamma, men hon är fin i hullet så jag antar att vi ligger på rätt nivå. Hon skall över i egen box de närmsta veckorna så då får man ju mer kontroll på detta också.
Vad gäller analys så har vi två olika fält vi skördat det ena ligger på 10,5 MJ/kg TS och Smpr 86g/kg TS och det andra på 10,5 MJ/kg TS och smpr 75g/kg TS

Vår fjordis får 8 kg ensilage om dagen, inget kraftfoder just nu.
Det finns analys på fodret, men jag har inte en aning om vad..
Hon är i ett bra hull och pigg och fräsch så det kan inte vara något fel på foderstaten ;)

*knapplån*

Men alltså vad lite olika saker min fölis får om man jämför med vissa av dom andra! Är det verkligen nödvändigt att ge en fölis massor av olika foder? Jag för min del vill hålla fölens foderstat så enkel som möjligt.
Jag har inte ens hört talas om hälften av de olika foder några ger sina hästar:D

Fri tillgång till Hösilage
2kg Fullfoder
mineraler, vitaminer
2 kg lucern

Det är inte så konstigt kanske att det är olika foder för de flesta har ju olika analyser på sitt grovfoder.
I år till mitt ensilage passar det bra med havre och Opti-Gro förra året var det D & H Stud Balanser och havre som blev den bästa kombinationen.

Opti-Gro är ett konsentrat som innehåller alla de mineraler och spårämnen som unghästar och dräktiga ston behöver. T ex så är det enda i min fölfoderstat som har selen. Man nästan kalla det för en typ av mineralfoder. Så jag tycker att jag har gjort det så enkelt som möjligt efter mina förutsättningar i vinter.

Har ni några bra tips på foder som de blir lite lagom runda av. Har som någon här ovan inte ens hört talas om de allra flesta foder som nämns... Krafft och hippo är väl de jag känner till, men jag vet inte om de räcker... Vill ha mitt lilla hjärta lite rundare.;)

Analyserat grovfoder c:a 6-7 kg (arabföl, förväntas bli stor)
Salsa XtraMix
Luzern
Liiiiite betfor

Har ni några bra tips på foder som de blir lite lagom runda av. Har som någon här ovan inte ens hört talas om de allra flesta foder som nämns... Krafft och hippo är väl de jag känner till, men jag vet inte om de räcker... Vill ha mitt lilla hjärta lite rundare.;)

Det hela beror ju på vad du har för värden i grovfodret, problemet är oftast att komma upp i tillräckliga proteinvärden. Generellt sett är nog de flesta kraftfodermärken lika "hullande" under förutsättning att det stämmer med värdet på grovfodret och till just den hästtypen. Förstår du hur jag menar? ;)

Ja, jag förstår:( ... Har ingen analys på det jag har nu (hösilage), o jag har inte lust att analysera det heller för jag kommer att byta leverantör om fyra balar (1 mån). Det jag har nu (Sedan 1 mån), är det tyvärr jättemycket tistlar o grova saker i... Kan såklart inte veta utan analys, men jag tror inte att det är särskilt bra värden på det:cry: . Två av fyra balar har varit bra så att säga för ögat, två har jag fått slänga...:mad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 800
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka