Till era 06.or

Sv: Till era 06.or

Hade jag varit du hade jag i dagsläget bytt ut en del av grovfodret mot lusernhack till den lilla. Då kan du i alla fall göra en "grov" uträkning på vad hon får i sig.

Hej, jag ger så mkt hö som min sto -06 orkar käka! Morötter, havre, lite korn, som jag tänkte byta ut mot lucern pga för lite protein i höet, hon är fin och välmusklad i hullet, funderar utöver mineraltillskott ge kalcium tillskott, men efter ha läst blir jag inte klok på om jag bör/inte bör tillsätta detta, eftersom jag inte är säker på att hon får tillräckligt, ger ni kalcium?

Faktiskt får han en näve strålucern, liksom för att vänja sig vid smaken. Det lät som en bra ide :idea: . Ökar lucernen nu då!

Tack!

Om du skall ge kalcium eller inte beror ju helt på vad analysen säger om ditt hö. Mitt hö detta året tex innehåller så mkt kalcium att alla mina hästar får tillräckligt utan tillskott, andra år har det behövt tillföras.
Att föda upp unghästar utan att ha mineralanalys på det de stoppar i sig är att gambla rejält med hållbarheten. I denna extrema tillväxtfas så är det extremt viktigt att balansen på kalcium/fosfor är perfekt, felaktigheter både till för mkt och till för lite av något av ämnena kan orsaka allvarliga fel på skelletet som aldrig går att reparera. Så att höfta hur mkt man skall ge är absolut inte att rekommendera.

Varmblodshingst föd 060526

Fri tillgång av analyserat hösilage inne (6 kg) 2 kg oanalyserat ute i hagen.
2,2 kg havre
1 kg kraft pluss gön
2 nävar soja
0,3 kg kraft protein
lite vetekli och fodergäst

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 800
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka