till er som funderar på att skaffa hund...

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare oink
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 523
O

oink

Detta ör absolut ingen reklam eller liknande, men jag vill bara påminna de människor som går i hundköpar tankar att kanske rädda en hund istället? Jag menar det finns massa underbara hemlösa hundar att ta hand om, och man kan faktiskt göra fantastiska fynd!

Det finns många djurorganisationer som tar hand om hemlösa hundar och som har massor av hundar som söker ägare.
Här är ett exempel
http://www.neverneverland.se/

Jag vet att när jag ville skaffa hund så tänkte jag på massa olika o extravaganta raser jag skulle köpa och så.
men sen av en slump så fick jag mina små valpar, som gud vet vart dom kommer ifrån, vad dom har sett, och inga renrasiga här inte....
men dom är sååå underbara, och jag älskar dom av hela mitt hjärta...

Så jag vill bara påminna folk att ta o kika på lite hundar utan hem, dom förtjänar också en familj att komma till och ett bra liv väntandes!

Vad tror ni?

Tack o hej

Sv: till er som funderar på att skaffa hund...

Jag tycker att det är jätteviktigt att dessa övergivna hundar får ett hem, men samtidigt är det ännu viktigare att de får ett bra och beständigt hem. Många omplaceringar har särskilda behov och är inte alla gånger helt lätthanterliga. Jag tycker att det är viktigt att den som funderar på att skaffa hund skaffar rätt hund så att så få hundar som möjligt behöver omhändertas i framtiden eller att omplaceringar tvingas omplaceras på nytt.

Ja du har så rätt så!

Det är ytterst viktigt att man skaffar rätt hund. Men jag vill bara påminna att sådana hund hem har inte bara problemhundar etc heller. Att om man ändå ska skaffa en hund, att man kanske tar en titt först på ett hund hem för att se om det finns något som passar en.

För ska man inte direkt avla eller tävla med sin hund, jag då kan man väl lika gärna göra en god gärning på samma gång?

som sagt bara en lite påminnelse jag ville ha up..

Tyvärr har du ju själv riskerat att bidra till att öka de hemlösa hundarnas antal genom att din tik fick valpar.

För att citera dig "men sen av en slump så fick jag mina små valpar, som gud vet vart dom kommer ifrån, vad dom har sett, och inga renrasiga här inte...."

Detta är inget bra sätt till att minska antalet hemlösa hundar.

Mvh

Tora

Man får ju tänka på också, att dina små valpar är just små, och ganska lätta att ha kontroll på. Majoriteten av hundarna som behöver omplaceras är större raser och tveksamma korsningar. Många pitbullmixar och rottweiler/schäfer osv. Och det krävs ofta MYCKET kunskap för att få ordning på en sån. Ironiskt nog så är det mest okunniga människor som skaffar dem, vilket ju är anledningen till att hundstallen svämmar över av sådana hundar...
Det är faktiskt sällan små hundar omplaceras.

Dina vovvar är för övrigt sjuuuukt söta, den ljusa påminner om min pinscher jättemycket i ansiktet! :love:

jag äger ingen tik.

jag fick mina valpar av en slump för att jag slutade vara så trångsint (jag var helt fast med att köpa en renrasig mops eller chihauha för flera tusen)
dom hittades av en tant på gatan (den här storyn har jag berättat så många gånger här... )

min poäng är att bara folk kanske kan uppmärksamma sina val möjligheter... att man måste inte bara köpa på kennel osv för att få en bra hund. att man kan hitta riktiga fina hundar på hundhem också...

Tyvärr har du ju själv riskerat att bidra till att öka de hemlösa hundarnas antal genom att din tik fick valpar.

För att citera dig "men sen av en slump så fick jag mina små valpar, som gud vet vart dom kommer ifrån, vad dom har sett, och inga renrasiga här inte...."

Detta är inget bra sätt till att minska antalet hemlösa hundar.

Mvh

Tora

Hennes två valpar är omplaceringar.

Edit: oink hann före :D

Jag och maken gjorde precis så när vi ville skaffa en hund till förutom den renrasiga västgöte vi redan hade.
Vi letade upp en svensk organisation som tar sig an rumänska gatuhundar, och vi fick hem en helt underbar liten tjej!
Hon är ca två år, av helt obestämbar härkomst, ungefär storlek med den andra hunden, kastrerad, vaccinerad, avmaskad, vaccinerad och testad mot rabies. Alla hundar från den organisationen genomgår detta innan de skickas till Sverige.

Vi har inte ångrat en sekund att vi tog emot Gina! Hon anpassade sig på nolltid till livet här och blev störtkompis med vår andra hund. Nu är det två små gårdvarar som håller ordning på folk och fä här!

Det känns bra att ha räddat en av alla dessa olyckliga hundar, önskar bara att vi hade haft möjlighet att ta emot fler.

I förra veckans tidning "Land" så var det en kvinna som hjälpte hundar på plats i nåt land kommer ej ihåg. Pengarna räckte längre liksom till fler hundar och hundarna slapp en lång resa till Sverige.

Jag tycker bara det är upprörande att på detta forum så tjatas det dagarna i ända om hundar och dess uppbringning.
Man väcker uppror hos folk om man säger att man bestraffar sin hund fast man egentligen menade tillrättavisade.
Man väcker upprörda känslor om man bestraffar sin hund med något annat än ett NEJ....

Men sen när det handlar om att rädda en hund från en hemlöst liv
nej då minsann "skulle de aldrig ens drömma om att skaffa en hund som är oäkting. som man inte vet var den kommer ifrån, eller om den har 20% jakt i sig eller inte, Nej usch o fy"....

Jag trodde att på det sättet alla pratar här inne så trodde jag att fler skulle vara äkta djurvänner än vad det verkar som. (nu missuppfatta inte mig , jag drar inte alla över en kam. )

Senast ändrad av en moderator:

Min nästa hund kommer bli från ett hundhem.
Troligen en gammal tik.
Det är något speciellt och charmigt med en gammal tik. :)
Har inget emot att ev ta hand om en utländsk hund, eller en hund ifrån Sverige.
Så länge jag och hunden passar ihop.

Jag tycker bara det är upprörande att på detta forum så tjatas det dagarna i ända om hundar och dess uppbringning.
Man väcker uppror hos folk om man säger att man bestraffar sin hund fast man egentligen menade tillrättavisade.
Man väcker upprörda känslor om man bestraffar sin hund med något annat än ett NEJ....

Men sen när det handlar om att rädda en hund från en hemlöst liv
nej då minsann "skulle de aldrig ens drömma om att skaffa en hund som är oäkting. som man inte vet var den kommer ifrån, eller om den har 20% jakt i sig eller inte, Nej usch o fy"....

Jag trodde att på det sättet alla pratar här inne så trodde jag att fler skulle vara äkta djurvänner än vad det verkar som. (nu missuppfatta inte mig , jag drar inte alla över en kam. )

Det handlar inte om att vara djurvän eller ej, det handlar om att vara realist och inse att vi inte kan ta hand om alla övergivna hundar från När och Fjärran.
Många av de hundarna har stora problem och hade mått bättre av att somna in istället för att sättas på ett flyg till Sverieg där den helt plötsligt ska leva helt annorlunda.

Sen att folk bara ser de rosa molnen i det hela och sen avlar vidare på dessa hundar är horribelt. Har själv haft en hund i kurs där ägaren stolt berättade att den vara minsann hälften "guatemalsk gaturkorsning" och hälften BC.

MEN om hundarna som kommer hit är garanterat friska, kastrerade och vettiga så absolut, hjälp dem.

Jag personligen skulle aldrig i livet ta emot en hemlös hund. Finns flera anledningar till det. För det första vill jag ha en valp som jag kan fostra själv från scratch, jag vill ha en renrasig av den rasen jag tycker passar mig och som jag kan ställa ut och tävla i viltspår med. Jag vill veta allt om dess släktingar - deras hälsostatus, MH etc.
Inget av detta kan jag få om jag skulle ta en hemlös hund.

Sedan kan man ju börja fundera på hur smart man är som börjar ta in utländska hemlösa hundar hit till sverige. Dels bär de ofta på sjukdomar som inte finns här och har vi inte redan tillräckligt med hemlösa hundar här hemma? Vill man så gärna göra en god gärning kan man väl ta en inhemsk hund. Om man som du inte har några krav på utseende, raser, hälsostatus etc så spelar det väl ingen roll var man får hunden ifrån?

Man bör också fundera på varför det finns så många hemlösa hundar i sverige? Om alla dessa planerade/oplanerade blandraskullar med dito okunniga uppfödare aldrig blev till så skulle nog hundarna i hundstallen också minska i antal. Om dessutom dels folk funderade över sitt hundköp noga innan de köper den "gulliga valpen" som de sedan efter ett halvår inte orkar/hinner med eller blivit "allergiska" mot och dels uppfödarna slutade sälja till kreti och pleti eller tog sitt ansvar och tog tillbaka sina uppfödningar om de behöver omplaceras så skulle antalet hemlösa också minska.

Istället för att spy galla på oss seriösa hundägare så kanske man borde försöka göra något åt grundproblemet istället?

Tyvärr är det ofta en viss kategori människor som lockas att 'adoptera' en gatuhund från utlandet. Det är människor som tänker: "Ooh det är klaaart vi måste rädda den söta lilla valpen från dess hemska, traumatiska tillvaro!" osv. Inte alltid så väldigt genomtänkt.. Och sedan måste man berätta för alla hur hemskt hundarna har det på Kreta/Irland/Egypten (eller vilket land det nu är) och att alla måste hjälpa till att rädda dom små söta valparna.

Men det är egentligen inte den sortens hjälp som behövs. Visst kan det vara snällt att rädda enskilda individer, men det är ju helheten som spelar roll! Om vi ska engagera oss i utländska gatuhundar så ska vi verka för registrering, bättre kontroll och attitydförändring gentemot hundar i det landet.

Men visst är det roligare att få hem en söt valp? :smirk:

Nu säger jag inte att det är helt och hållet fel att importera gatuhundar. Det är bara inte alltid rätt och jag tycker inte att det är den bästa lösningen på problemet. Ofta kan det också ställa till problem hos familjen som 'adopterar' eftersom man inte har den blekaste om vad man får hem och som sagt, det kanske inte alltid är så himla genomtänkt.

Ja det var lite av mina tankar kring detta så populära adopterandet.

'kl'

Jag fattar inte varför man ska ta hem hundar från ett annat land för adoption. Finns det inte tillräckligt med hundar på tex hundstallet som behöver hjälp, eller för den delen alla omplaceringar på Blocket.

Varför väljer man då att ta hem ytterligare hundar till landet, som dessutom kan bära på otäcka sjukdomar och parasiter som vi inte vill ha här?

Är det inte tillräckligt exklusivt att ta en hund från Hundstallet?
Kostar det för mycket att hjälpa en omplacering på Blocket? (Fö ungefär samma summa eller billigare än att ta hem från ett annat land genom nån organisation, dessutom har du chans att faktiskt TRÄFFA hunden innan)

Jag blir ARG över sån här verksamhet, det finns tillräckligt med hundar i Sverige som behöver hjälp, se till att hjälpa dem innan ni börjar frälsa hundarna i nåt annat land...

Det handlar inte om att vara djurvän eller ej, det handlar om att vara realist och inse att vi inte kan ta hand om alla övergivna hundar från När och Fjärran.
Många av de hundarna har stora problem och hade mått bättre av att somna in istället för att sättas på ett flyg till Sverieg där den helt plötsligt ska leva helt annorlunda.

.

vem pratar bara om utlandska hundar? jag pratar om hundar i sverige ocksa, det finns hundar som behover omplacering i sverige ocksa.

Du har själv länkat till en sida som tar hem hundar från Irland...

Tyvärr är det ofta en viss kategori människor som lockas att 'adoptera' en gatuhund från utlandet. Det är människor som tänker: "Ooh det är klaaart vi måste rädda den söta lilla valpen från dess hemska, traumatiska tillvaro!" osv. Inte alltid så väldigt genomtänkt.. Och sedan måste man berätta för alla hur hemskt hundarna har det på Kreta/Irland/Egypten (eller vilket land det nu är) och att alla måste hjälpa till att rädda dom små söta valparna.

Men det är egentligen inte den sortens hjälp som behövs. Visst kan det vara snällt att rädda enskilda individer, men det är ju helheten som spelar roll! Om vi ska engagera oss i utländska gatuhundar så ska vi verka för registrering, bättre kontroll och attitydförändring gentemot hundar i det landet.

Men visst är det roligare att få hem en söt valp? :smirk:

Nu säger jag inte att det är helt och hållet fel att importera gatuhundar. Det är bara inte alltid rätt och jag tycker inte att det är den bästa lösningen på problemet. Ofta kan det också ställa till problem hos familjen som 'adopterar' eftersom man inte har den blekaste om vad man får hem och som sagt, det kanske inte alltid är så himla genomtänkt.

Ja det var lite av mina tankar kring detta så populära adopterandet.

IGEN, vem snackar om hundar utomlands>? jag pratar om sverige! det finns hemlosa hundar i sverige ocksa

IGEN, du har länkat till en sida som tar hem hundar från Irland!! :smirk: Konstigt att vi är några som reagerar på att ta hem hundar från utlandet.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 935
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 024
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag... 2 3
Svar
57
· Visningar
7 830
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais... 2
Svar
28
· Visningar
6 633
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III