till er som funderar på att skaffa hund...

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare oink
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 523
Sv: till er som funderar på att skaffa hund...

det var ett EXEMPEL som jag skrev...

Ja, men syftar man absolut inte på utländska hundar så varför i hela friden lägger man in en länk till en sån sida då?
Du måste ju ha varit inne och kollat på vad du länkat till, svårt att missa att de tar hem hundar från Irland.

När man blir lite mer insatt i hur de här organisationerna som hjälper gatuhundar fungerar så förstår man att de flesta människor har ogrundade fördomar mot dem och deras sätt att arbeta.

De hjälper i första hand hundar på plats.
ALLA hundar kastreras (om det inte är valpar det handlar om, och det är det oftast inte), avmaskas, vaccineras, chippas.
De människor som är intresserade av en sådan hund är oftast seriösa. Undantag finns alltid, men så är det inom allt. Det där med att "å, vad gulligt att hjälpa den lilla valpen som inte har något hem" är bortsorterat redan från början.

Det innebär ett stort ansvar att ta sig an en fd hemlös hund, men de flesta jag har varit i kontakt med tycker att det har gått över förväntan och att hundarna anpassar sig otroligt bra.

Eftersom de har levt på gatan tillsammans med andra hundar är de signalsäkra, har lätt att umgås med hundar och lätt att anpassa sig.

Kan man göra något bra för en annan individ är det väl fantastiskt, oavsett om individen är svensk, irländsk, rumänsk el dyl!

Jag tycker att tanken är god men vid en närmare granskning så är det nog så att hundar som sprungit som vilda i andra länder har svårt att vänja sig vid att vara en familjehund, med allt vad det innebär så det mest humana är att försöka begränsa förökningen av vildhundar.

Kan man göra något bra för en annan individ är det väl fantastiskt, oavsett om individen är svensk, irländsk, rumänsk el dyl!

Självklart!! Men då ska det göras på plats så som du beskriver, vi behöver inte "rädda" hundarna till Sverige för att hjälpa, det kan göras i deras hemland.

Tror på intet sätt att organisationerna sköter det hela på ett dåligt sätt men jag är emot hela grejen med att ta hem hundar från utlandet som behöver hjälp när Sverige redan är fyllt av sådana hundar.
Hjälp en svensk hund istället!

Håller med alla andra om hundar från utlandet!
Många gånger bättre att ta en hund från Sverige, vi har tillräckligt många hundar som behöver omplaceras här också.

Vi har hand om en hund som ska omplaceras, han bor hos oss i perioder då familjen som äger honom inte har tid med honom. Det är en renrasig golden med fin stam snäll mot allt och alla och lydigare än min lilla kille som jag lagt ner mer jobb på, han är lydig av naturen :D. En jätte fin familjehund och även för den som vill hålla på med lydnad och bruks! Det jag vill säga med detta är att det finns fler svenska hundar som man vet både ursprung och vad det gjort tidigare än utländska hundar.

Vissa vill ju enbart ha renrasiga hundar och det finns fina omplaceringar som är renrasig också.

Slänger in en bild på Milton bara för att :)

(Inlägger är ingen annons om denna hund, tänkte bara så att det inte blir något missförstånd)

Precis, det finns en hel del svenska hundar som mår dåligt pga oerfarna ägare som inte VILL (i deras egna ögon har tid/behöver) lära sig mer. Men när dessa ska omplaceras så är det minsann svårt... Satsa på att lösa problem på nära håll innan ni frälser resten av världen.

Jag har hört några som köpt hittehundar från utlandet, och det har varit både possitivt och negativt.

Tyvärr så får många hundar avlivas som kommer hit, bla pga. hjärtfel, aggressivetet, förstörda och alledels för rädda. Det är vad jag har hört, så jag vet inte om det stämmer.

Det var oxå en artikel om det i härliga hund för ett tag sedan.

Jag tycker man ska hjälpa till i sverige först. Det finns så otroligt mkt hundar som behöver nya hem här, så varför inte hjälpa dom först:confused:

*kl*

Visst låter det fint att "rädda" en hund... men det är ju mer komplicerat än så.

När det gäller att ta hit hundar från utlandet så tycker jag att det är helt vansinnigt av en mängd olika anledningar. Som någon skrev, de kan ta med sig sjukdomar och parasiter som inte finns här. Sedan för hunden själv är det ju ofta en väldigt stor omställning, kanske ett helt annat klimat här än i hemlandet, att behöva flyga (vilket kan vara jobbigt nog för en stabil hund med trygga husse och matte) etc. Sedan vet jag inte hur lätt det är för en gatuhund att anpassa sig till familjeliv, blir de ens lyckliga?! (fråga, ej påstående!) Och så kostnaderna, för vad det kostar att få hit en hund från långtbortistan borde man kunna hjälpa många fler hundar här. Och så frågan förstås, varför:confused:, när det finns så många som behöver hjälp här. Fast förstås att det är coolt att ha en jycke från Spanien/Grekland/Guatemala/whatever... :smirk:

När det gäller svenska hundar är situationen lite annan, här handlar det ju inte om gatuhundar utan främst om omplaceringshundar. För några år sedan tyckte jag att alla hundar ska räddas, och absolut ska man ta en hund från hundhem etc. Numera resonerar jag lite annorlunda. Vad är alternativet? Att hunden får somna in. Ja, och? Jag är inte religiös så att jag ser värde i ett liv enbart för att det är ett liv. Visst är det "synd" att en ung frisk hund får sluta sina dagar, men det är ännu mera synd att oönskade hundar föds upp överhudvudtaget. Något jag tycker är helt sjukt är "no kill" djurhem - vilket jag antar/hoppas inte finns i Sverige - där även den sjukaste mest aggressiva hund ska opereras, amputeras och behandlas för hundratusentals kronor, bara för att sitta flera år i en liten bur på djurhemmet för ingen vill/kan ta hand om den.

Tänk om alla pengar och resurser som läggs på djurhem m.m skulle läggas på att sprida information och kunskap istället, så att dessa djur aldrig skulle hamna i denna situation till att börja med!

Jag tror att det var i den andra tråden som det stod att om man "bara" ska hunden som sällskap så borde man absolut förbarma sig över en hemlös hund. Jag vågar påstå att en sällskapshund är det sista jag skulle hämta från djurhemmet. De som vill ha en hund enbart som sällskap har ofta små barn och andra djur i hemmet som hunden ska funka med, där skulle jag aldrig våga chansa på en hund som jag inte vet vad den har för bakgrund, kanske ens ras, eller vad den varit med om. Personer som vill ha en sådan hund har ofta inte särskilt mycket tid och/eller kunskap att lägga ner på en hund och en omplaceringshund kräver ofta väldigt mycket av båda.

Om jag däremot vill lägga ner massor av tid på träning och dessutom tycker att det är kul med en utmaning skulle jag absolut kunna tänka mig en omplaceringshund... men de personer som lägger ner så mycket vill ju ofta också kunna tävla och visa hur duktig hunden blivit, och då faller det oftast på att hunden inte är renrasig eller inte har papper.

I USA tar ofta polisen och militären sina hundar från djurhem, det tycker jag egentligen är ett utmärkt sätt att slå två flugor i en smäll, men tyvärr passa många hundar trots noggrann utväljning (det är inte ett ord va?) inte till verksamheten och hamnar i slutändan på djurhemmet igen. Vilket även är vad som händer med väldigt många hundar som tas om hand av privatpersoner. Ibland får jag känslan att många inte tar det lika allvarligt att skaffa en omplaceringshund som att köpa en valp, den hunden "lånar" man ju bara från hundhemmet eller förra ägaren och funkar det inte så är det bara att skicka den vidare... :(

*KL*

Har ej läst hela tråden...

Jag och min sambo har funderat på att skaffa hund. Min sambo vill gärna "adoptera" hund om det är möjligt. Dock tro jag att det ofta är "problemhundar" som blir omplacerade. Vi känner att detta kanske blir att ta vatten över huvudet eftersom vi inte haft hund tidigare. Därför kommer vi antagligen välja en valp från en kennel där de gärna ställer upp och hjälper oss vid problem.
Skulle vi adoptera blir det naturligtvis från ett svenskt hundhem (heter det så?) eftersom vi hellre hjälper en hund från sverige än tar in någon från ett annat land. Varför ta in fler hundar om det ändå finns hundar som behöver hem i Sverige?

Jag vill gärna protestera mot argumentet att det finns så många hundar i Sverige som behöver ett nytt hem.

När maken och jag började leta hemlös hund vände vi oss först till alla hundhem i Sverige som vi kunde hitta. Det var jättelånga köer till de flesta hundar, det FANNS inte många hundar på hemmen och de som fanns var oftast korsningar med shäfer, rottweiler, pitbull, amstaff osv. Stora hundar som kräver mycket, med andra ord.

Vi letade länge, men hittade faktiskt inget eftersom vi båda kände att vi inte ville ha en stor hund av nämnda korsningar.

De mindre hundar som fanns var bokade eller lång kö på.

De personer jag har kontakt med som också har tagit emot hund från Rumänien har varit mycket nöjda. Problemen har inte varit så stora som man har befarat, även om det naturligtvis uppstår proböem ibland.

Den som ifrågasätter om vår lilla Gina, en typisk gatuhund, är lyclig nu får gärna komma och titta och bedöma själva!! Skillnaden mot när hon kom är gigantisk, hon leker, springer i skogen, går lös på tomten, skäller på postbilen, allt tillsammans med vår lilla västgöte. Nä hon kom hängde svansen deppigt rakt ner, nu ligger den i en kringla över ryggen dagarna i ända och ögonen lyser av livsglädje.

Okunskap att ifågasätta om en olycklig hund kan bli lycklig om den får leva under normala förhållanden, tycker jag!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 935
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 024
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag... 2 3
Svar
57
· Visningar
7 830
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais... 2
Svar
28
· Visningar
6 633
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka