TACK för erfarenheter!
Kanske kan jag släppa tankarna på att jag är en usel hundägare
Kroppslig integritet var det ja. Det är faktiskt första gången jag hör att det finns hos fler pappishanar..
När jag diskuterat detta med pälsvården på buke så har jag fått uppmaningen att gå till ett proffs. De kommer inte att ha några problem. Vilket känts konstigt eftersom det är jag som lever med honom och hanterar honom hela tiden. Och jag har vårdat päls många gånger tidigare, bara inte på en papp.
Nu lutar det åt att skaffa en munkorg..... Klor klipper vi, om jag är väldigt sträng. Han får mängder med godis när det är klart.
Jag ser ju att han koncentrerar sig. När vi är klara rusar han runt och "pyser ur".
Fast det är faktiskt ett lidande för hunden att gå runt med tovor i pälsen, det är anledningen till att min äldsta hund trimmas ner. Tovorna gör så att det drar i huden och huden blir röd och irriterad.
Jag förstår inte riktigt motståndet, det är bara päls och det växer ut, under tiden det växer ut kan man borsta hunden utan att det är obehagligt så att man får en ny fräsch start med pälsvården när man slipper tovorna. Har du flyt så kan du få till pälsvården såpass att han slipper få tovor annars så klipper man ner igen.
Att du får tips på att gå till ett proffs är för att de har oftast ett väldigt bra handlag med olika hundar och de är såpass rutinerade att proceduren att trimma ner en hund går åtskilligt snabbare för dem än för nån som inte gör det flera timmar om dagen. De har också riktigt bra utrustning för att göra jobbet snabbt och lätt både för sin egen skull och för hundens.
Jag trimmar ju ner Nike själv och är ganska van men det skulle ju gå betydigt snabbare hos en duktig hundfrisör och jag skulle absolut betala för det om jag hade en hund som inte uppskattar hantering.
Nu är jag en jättesnäll hund som har stort tålamod och så blundar jag själv lite för om jag inte pallar med att få det så snyggt som man skulle vilja men jag lovar att när jag står där och trimmar så önskar jag ofta att jag skulle ta mig för att boka tid hos ett proffs, så roligt är det inte..