Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hahaha - du hade gillat vår isländska fårhund (spets på alla vis!). Viss will to please har han ju, särskilt (faktiskt!) när vi är ute i skogen och liknande, men jag vet inte HUR många gånger både jag och dottern ropat på honom inomhus för att han ska komma med tillägget "det är inte valfritt!"Föredrar tikar. Min erfarenhet är att dom har mer alvar i sig men också mer kan själv. Är ju inte mycket för hundar som ser sin ägare som en allsmäktig gud som kan allt och är där med mer för spets än labrador typ.
Det där med att tikarna har mer egna åsikter, egna intressen osv stämmer bra i min ras också, fast aldrig att varken hane eller tik gör något enbart för att få sin människa gladI min ras är inte skillnaden jättestor, men jag upplever att tikarna har lite mer egna åsikter, lite mer egna intressen och det krävs lite bättre relation för att få ut 100% av dem i arbetet. Hanarna tycker generellt att människans tankar och åsikter är lite viktigare än deras egna, vilket tenderar att passa mig utmärkt
Jag har alltid haft tikar, 7 st pappis-tjejer. Jag tycker alltid att jag klickar bättre med tikar på ngt sätt. Jag har ju en väldigt förig ras. Det har aldrig varit problem med deras will to please iom det.Hane har alltid känns som givet för mig, mest baserat på andra djurslag. Fördelar jag tänker mig: mindre komplicerad, mer samarbetsvillig och mindre taggig. Och man slipper löpen. Har just följt en kompis tiks skendräktighet, det har varit bedrövligt att se (hon kommer sannolikt att kastreras).
Men nu funderar jag på om jag ska tänka om. Är tikar verkligen svårare (för en förstagångshundägare som jag)? I området där jag bor finns flest tikar. Riskerar jag isåfall en skvättig hane? Hundvakterna jag kan komma behöva använda är dels två som själva har tik, dels en som passar tikar med jämna mellanrum. Och det kanske blir svårare att lämna hane hos dem om han skvätter ner hela huset för att det luktar tik? Skvätter tikar mindre i ett sånt läge?
Det är en aktiv sällskapshund av småhundsras jag tänker mig så inga märkvärdigheter. Men rumsrenheten kommer liksom inte av sig själv hos dem och den kanske sitter ännu sämre med en hane som känner tikdoft överallt? Å andra sidan vore det trist att t ex behöva ställa in en rolig kurs för att tiken är knäckt av skendräktighet ...
Kan jag få lite vägledning här?
Tack för svar ALLA! Det är guld värt, jag får mycket kött på benen när det gäller vad jag ska fråga uppfödaren.Jag har alltid haft tikar, 7 st pappis-tjejer. Jag tycker alltid att jag klickar bättre med tikar på ngt sätt. Jag har ju en väldigt förig ras. Det har aldrig varit problem med deras will to please iom det.
Ser absolut inte att en pappi-tik skulle vara märkbart svårare än en hanhund eller tvärtom.
Känner flera som äger och föder upp pappisar. Ingen jag känner har upplevt svårigheter med att få hundarna rumsrena förutom en hanhund som vuxit upp på en kennel där man inte riktigt hunnit med ev specialbehov.
Löp har aldrig stört mig. Ja, visst kan de försöka skaffa barn med varann, mina tikar. Men det är ju rätt snabbt övegående. Och byxor på ger inga besvär med blodfläckar etc. Är ju rätt lättskött.
Eftersom det egentligen inte verkar spela så stor roll för dig vilket kön hunden har hade jag i din situation valt tik när alla i omgivningen har det.Tack för svar ALLA! Det är guld värt, jag får mycket kött på benen när det gäller vad jag ska fråga uppfödaren.
Mina egna funderingar däremot är fortfarande kluvna men jag kanske lutar lite mer åt tik nu. Egentligen mest beroende på alla tikar i den närmaste omgivningen, det kanske blir enklare så. Att hanar har mer will to please tror jag inte är så avgörande i min ras, den verkar rätt samarbetsvillig till sin natur, och jag är nog heller inte ute efter något sådant. Jag är nöjd med en hund som vill ha kul tillsammans med mig - och att jag får ett litet ord med i laget om vad som är kul.
tuaphua, detta var ju väldigt skönt att höra, väldigt positivt skrivet. Hoppas att jag får en sån hund som du beskriver
Ja det är nog lite där jag är. Eftersom det nog spelar mindre roll än jag alltid trott kan jag ju faktiskt välja det som verkar mest praktiskt. Jag vill bara slippa skendräktigheter och sånt men jag får kolla med uppfödaren hur de brukar ha det med det.Eftersom det egentligen inte verkar spela så stor roll för dig vilket kön hunden har hade jag i din situation valt tik när alla i omgivningen har det.
Jag hade liknande problem med min chihuahua. Jag kastrerade honom kemiskt i 2 år och problemen försvann efter det.Vet faktiskt inte.
Vågar sällan ha honom utan blöja inomhus på andra platser än hemma. Han kissar in rummet. Han går undan så jag hinner inte se honom.
Jag tar ut honom innan vi går och lägger oss. Vissa nätter är blöjan torr men det är sällan. Det går åt stora mängder av Willys billigaste binda.
Magen är bra så varför han inte säger till när han behöver ut fattar jag inte. Jag är lättväckt.
När jag blir friskare och underlaget inte är isgata så blir det dagliga långpromenader. Det verkar hjälpa lite.
intressant!Jag hade liknande problem med min chihuahua. Jag kastrerade honom kemiskt i 2 år och problemen försvann efter det.
intressant!
Mao så "töjde han ut" blåsan som kastrerad? Märkte du nån skillnad i matlust, mage, päls?
Efter de två åren - bestod alltså effekten?
Alltså antingen är han ju sjuk eller så är han inte rumsren/markerar inne. Det är liksom inte friskt att en hund inte kan hålla sig längre än så.Nu sitter jag med en papillon som är över tre år och inte är rumsren. Dvs han klara inte mer än 3-4 timmar utan att behöva kissa. Hemma lyfter han inte på benet och markerar. Det verkar mest vara så att "blåsan är för liten"? Han har skvättskydd på nätterna och när jag åker hemifrån utan honom.
Att som okastrerad hane revirmarkera har ju dock inget med att hunden är kissnödig/inte kan hålla sig att göra.Alltså antingen är han ju sjuk eller så är han inte rumsren/markerar inne. Det är liksom inte friskt att en hund inte kan hålla sig längre än så.
intressant!
Mao så "töjde han ut" blåsan som kastrerad? Märkte du nån skillnad i matlust, mage, päls?
Efter de två åren - bestod alltså effekten?
Jag håller helt med. Jag syftar mest på att det knappast har något med blåsans storlek (isf är det ju något fel på hunden).Att som okastrerad hane revirmarkera har ju dock inget med att hunden är kissnödig/inte kan hålla sig att göra.
I @tanten fall tror jag nog att hunden inte är rumsren, men jag tycker inte att det är helt ovanligt att en intakt hanhund markerar hemma hos någon annan med hundar utan att någonsin kissa inomhus hos sig själv. Såklart inte önskvärt, men det har enligt mig inget med rumsrenhet att göra utan mer revirpissande/översexualitet.