Tik med bibehållen avelsrätt/ halvfoder

Meibla

Trådstartare
Ni som är lite mer insatta i ämnet.
Frågar åt en kompis.

Om man har köpt en tik med bibehållen avelsrätt, kan uppfödaren då komma och kräva att man antingen lämnar tillbaka hunden, och får pengarna tillbaka, eller att man köper ut hunden helt?
inget avtalsbrott har begåtts från köparens sida (vad jag vet om).

Hon hade fått ett mail från uppfödaren där det står

Hej S

Jag ska gå rakt på sak.
Jag känner till 100% att den fodervärds miljö hon befinner sig i nu inte fungerar som den bör.
Jag vill avsluta detta så bra som möjligt, utan att behöva gå in på hur en hund ska skötas.

Antingen köper jag tillbaka henne, eller så köper ni ut henne.

Mvh/ XXX

och

Men i detta fall, då det gäller en av mina avels tikar har jag faktiskt rätt att säga i från när jag inte tycker det fungerar.

Om du läser mitt förra mail igen, så står det att :
Jag känner till 100% att den fodervärds miljö hon befinner sig i nu inte fungerar som den bör.
Jag vill avsluta detta så bra som möjligt, utan att behöva gå in på hur en hund ska skötas.

Jag tvivlar inte en sekund på att du älskar X och gör allt du kan för henne.

Om du inte har råd att köpa ut henne så får vi komma överens om en avbetalnings plan som fungerar för dig.

Om du känner dig lurad tycker jag att du kontaktar SKK och ber att få tala med en av deras jurister.

Mvh/ XXX

så, vad gäller?

Sv: Tik med bibehållen avelsrätt/ halvfoder

Nej hon har som uppfödare INGEN rätt att kräva detta nu, antingen tar hon sina kullar eller så låter hon blir.

Men hon kan INTE kräva vare sig hund eller pengar.

Skulle dock tipsa din vän om att själv kontakta SKK på måndag för vidare råd och hjälp.

Förutsatt att det är en SKK-ansluten uppfödare och reggad hund?

hon har mailat skk, men ska väl ringa dit på måndag.

ja det är en reggad hund med skk-ansluten uppfödare

Jag tycker du kan lugna henne.

Om allt är som det ska med kontrakt osv så kan inte uppfödaren kräva detta.
Uppfödaren har ju bara bibehållen avelsrätt, hon har således INGEN rätt till tiken ifråga.

Tråkigt dock att det ska bli sådan soppa av allt :/

ska tillägga, att hon är 4,5 mån och uppfödaren har inte träffat hunden sen den lämnade dom vid 8 veckors ålder och har aldrig vart hemma hos köparen och sett hur hunden har det.

En fodervärd äger ju inte hunden :cool:
Och ägaren har ju då rätt att att ta tillbaka hunden om hon inte anser det funkar.
Så uppfödaren har rätt att ta tillbaka sin hund för hon äger den .
Men de kan ju försöka få ut pengar med på en hund som inte uppfyller deras avelskrav ,men inte talar om det för fodervärden i förhoppning om att få ut pengar den vägen.

från SKK´s hemsida
Det nya avtalet Köpeavtal med bibehållen avelsrätt har ytterligare en ny punkt på baksidan: Vederlag i form av valpkull.
Detta avtal ska ersätta egenhändigt skrivna så kallade halvfoderavtal där säljaren behåller en viss avelsrätt och köparen erlägger en något reducerad köpeskilling.
Med detta enhetligt avtal ska antalet tvister förhoppningsvis minska och handläggningen av dessa underlättas.
Det nya avtalet innebär samtidigt att det vanliga köpeavtalet inte kan användas om säljaren vill ha bibehållen avelsrätt.

4:5 att vid överlåtelse av tik eller hanhund med bibehållen avelsrätt alltid upprätta avtal med avtalsvillkor som är fastställda av SKK,
innebärande bl.a. att längsta giltighetstid
för fodervärdsavtal för tik är till dess tiken lämnat högst två valpkullar.
Giltighetstidenbegränsas till dess tiken uppnått fem års ålder.
Fodervärdsavtal får inte tecknas för tik som fyllt fem år. Giltighetstiden för fodervärdsavtal för hanhund är längst till dess hanen uppnått sju års ålder.
Äganderätt samt övriga rättigheter, övergår,utan ersättning, till fodervärden så snart villkoren enligt denna punkt är uppfyllda.

4:6 att aldrig hålla fler än tio hundar hos fodervärd.
Med fodervärd jämställs person som köpt eller på annat sätt förvärvat en hund med förbehåll från säljaren att använda hunden i avel.

Senast ändrad:

Alltså har hon betalat något för hunden redan eller står hon som fodervärd?

Jag kan spontant säga att jag kanske skulle ha kommit överens med uppfödaren om ett pris och betalat hunden, för att slippa uppfödaren och ev parning längre fram i livet.

Detta kan dock inte uppfödaren alls kräva ..

Fast det är ju inte helfoderavtal vi pratar om nu.

Där kan inte uppfödaren komma o kräva tillbaka hunden heller om inte avtalet har brutits på någon punkt.

Du har så fel nu.

Uppfödaren har avelsrätt till tiken, men ingen som helst rätt att hämta hem hunden what so ever.

Hon har betalat 7000:- för hunden och uppfödaren skulle ha 1 kull med valpar

Senast ändrad:

Jag råder henne att RINGA skk på Måndag så hon kan få stöd i sin sak ..

Men som skrivet, uppfödaren har INGEN rätt att begära något dylikt av din kompis alls.

Senast ändrad:

Jag har köpt en tik med bibehållen avelsrätt.

Det är min hund, jag äger den och bestämmer över den.

Uppfödaren har bara rätt till en kull valpar, när det passar dom.

Har man köpt den äger man den :D
Har också ägt en hund med avelsrätt .
Trodde det var en fodervärd hon menade:angel: det anger ju uppfödaren i sitt e-mail

Men det spelar ingen roll.

Lämnar jag ut en tik på helfoder så är det inte JAG som bestämmer över hunden, utan dess ägare. Jag äger hundens avelsrätt, alltså två kullar. Jag får även bestämma när dessa kullar ska tas, och har hunden boendes hos mig en tid innan valpning - till och med valparna är 8 v. Men det är inte MIN hund för det. Hennes livmoder är dock min, fram tills hon fyller 5 år eller har fått sina två kullar.

Fel fel fel, allt du säger är fel.

Till TS.
När man har skrivit ett avtal om avelsrätt så kan inte uppfödaren kräva pengar. Däremot kan den som har hunden säga att den vill lösa ut hela hunde och på så sätt mister uppfödaren sin chans till en kull.
Det är alltså en chansning från uppfödaren att ha kvar avelsrätten.

Så i detta fallet gör uppfödaren totalt fel. Och man kan ju undra hur h*n kan vilja sälja hunden om hon anser att den inte sköts bra :confused:

En fodervärd äger ju inte hunden :cool:
Och ägaren har ju då rätt att att ta tillbaka hunden om hon inte anser det funkar.
Så uppfödaren har rätt att ta tillbaka sin hund för hon äger den .

Så fel!

Fodervärden äger hunden i sig och uppfödaren (fd ägaren) äger avelsrätten fram tills tiken är 5 år eller kullarna är tagna. I detta fall har fd ägaren avelsrätt till 1 kull.

På det kontrakt som använts i detta fall står det under punkt 8:

Om parterna är överens om att rätten till valpkull eller parning inte ska tas ut ska parterna träffa särskilt avtal om skälig kompensation för säljaren

Skrattar.

Ja nu vet du väl om att du har skrivit lite fel, jag funderade bara över om du ens läste inläggen innan du svarade ;)

*kl*

Tack för alla era svar :bow::bow:

Hon har alltså ingenting att oroa sej för nu då?

Nej absolut ingenting.

Det jag egentligen skulle tycka ha varit jobbigt i det läget är att hon faktiskt har rätt till en kull, dvs tiken ska bo hos uppfödaren under en tid.

Det skulle jag tycka var jobbigt om man hade sådana problem med samarbetet efter så kort tid..

Senast ändrad:

*kl*

Tack för alla era svar :bow::bow:

Hon har alltså ingenting att oroa sej för nu då?

Nej uppf. kan inte tvinga henne till något, men eftersom uppf. vill avsluta avtalet bör de försöka komma överens och skriva nytt avtal när de kommit överens. Det är ju den smidigaste och bästa lösningen för alla parter...

Om det blir så att avtalet står kvar och uppf. inte tar en kull, så kan ju inte kompisen avla på hunden innan 5 års ålder utan uppf. skriftliga tillstånd och det lär hon inte få om det krånglar dem emellan, så min rekommendation är att lösa det och skriva nytt avtal.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: geting
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 275
Senast: Gumman123
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat