Tik med bibehållen avelsrätt/ halvfoder

Sv: Tik med bibehållen avelsrätt/ halvfoder

jag kopierade ifrån SKK så har de fel med då ? :eek:

Den som har ägarbeviset äger hunden ,enkelt att kolla på SKK ägar register .

Senast ändrad:

jag kopierade ifrån SKK så har de fel med då ? :eek:

Den som har ägarbeviset äger hunden ,enkelt att kolla på SKK ägar register .

Nej, den som står som ägare i registret behöver inte vara den juridiska ägaren.

Och i det här fallet är det inte tal om fodervärdsavtal, utan ett köpeavtal med bibehållen avelsrätt = TS kompis är juridisk ägare till hunden!
Gemensamt i båda fallen är dock att uppfödare inte (om den följer reglerna) får kräva hunden tillbaka eller kräva att köparen/fodervärden ska betala hunden.

Det regleras som sagt av skk's avtal..

Det du kopierad in från SKK säger ju inte alls detsamma som du påstår heller så jag förstår inte riktigt vad du menar ?

Så fel!

Fodervärden äger hunden i sig och uppfödaren (fd ägaren) äger avelsrätten fram tills tiken är 5 år eller kullarna är tagna. I detta fall har fd ägaren avelsrätt till 1 kull.

På det kontrakt som använts i detta fall står det under punkt 8:
Vilket kontrakt har använts i detta fallet ???

Om parterna är överens om att rätten till valpkull eller parning inte ska tas ut ska parterna träffa särskilt avtal om skälig kompensation för säljaren

Ja med det är ju vad den här uppfödaren försöker göra :confused:
försöker få ett avslut så snyggt som möjligt de är inte överens

Nej, det är inte vad uppfödaren försöker göra. H*n försöker tvinga ts kompis att lösa ut hunden/lämna tillbaka den och det får man som skk-ansluten uppfödare inte göra enligt reglerna.

Det är inte att vilja kompromissa/resonera sig fram till en lösning som passar båda parter.

Ja genom att tvinga TS att betala för hunden eller att uppfödaren köper tillbaks den ja ?

Detta efter väldigt kort tid och genom mail, inte vidare seriöst hanterat.

Uppfödaren kan inte kräva detta och som jag ser det är inte detta ett försök till kompromiss från uppfödarens sida alls.

OT
Jag har haft mina diskutioner med SKK gällande ämnet då jag köpte en hund för så gott som normal pris men bibehållen avelsrätt för uppfödaren
Det visade sej att denna valpen hade ett öra avslitet/ när hon reste öronen som 10 veckors valp ,jag ringde uppfödaren som inte tyckte jag skulle få någon ersättning tillbaka för jag kunde inte bevisa att valpen hade skadan när jag hämatde henne :cry: vi hade flera foton på henne .
Så jag kontaktade SKK för att kunna få avelsrätten hävd då jag inte ville hjälpa uppfödaren genom de meriter jag och min hund skaffade .
utställning var ju inte att tänka på och sedan var det ajöss med championaten också , inte alls vad jag tänkt mej:mad:
Så jag kontaktade SKK och fick prata med juristen där och de sa att jag kunde inget göra förrän hunden var 5 år och avtalet var förbrukat .min hund blev en bra hund ändå men kom aldrig ut på tävlingsbanorna :) vi var med i hemvärnet

Så att jag tror att uppfödaren har viss rätt till hunden om den inte köps ut beror på mina egna erfarenheter .:banana:

Ja, givetvis!! Uppfödaren har rätt till en kull valpar enligt avtalet, men kan inte kräva att köparen (dvs ägaren) löser ut avelsrätten för den kullen eller lämnar tillbaka den.

Det är ju vad vi sagt hela tiden...

Ja, givetvis!! Uppfödaren har rätt till en kull valpar enligt avtalet, men kan inte kräva att köparen (dvs ägaren) löser ut avelsrätten för den kullen eller lämnar tillbaka den.

Det är ju vad vi sagt hela tiden...

på SKK sa de till mej att enda vägen att bli fri från det var att lösa ut hunden till fullpriset :crazy: eller lämna tillbaka hunden och få en annan då det var fel på den :crazy:
Så det är inte alls som ni säger :grin:

Men jag trodde det var nya regler nu och funderade över det ,men får knasiga påhopp .

Att du fått det svaret beror ju på att du är på andra sidan kontraktet...

I det här specifika fallet är det så att det är uppfödaren som vill häva kontraktet och i ditt fall var det du som ville häva det = Inte samma situation, så :grin: på dig själv.

Fortfarande så får inte uppfödaren enligt skk's regler tvinga/kräva köparen att återlämna hunden eller att avelsrätten ska lösas ut.

Senast ändrad:

SKK hemsida igen
Två olika uppfödare som har använt SKKs köpeavtal med bibehållen avelsrätt har inkommit med skrivelser till UKK. I båda fallen har köparen motsatt sig parning och i stället valt att betala resterande 50% upp till fullt pris för respektive hund.
UKK konstaterade att den möjligheten finns enligt avtalet som båda parter undertecknat och som därmed är juridiskt bindande.
UKK konstaterade att samtliga avtal med bibehållen avelsrätt bygger på att överlåtare/köpare-fordervärd har en god relation.
I det ena fallet har säljaren begärt att den sålda tiken avelsspärras.
UKK avslog begäran.

Senast ändrad:

Men i det exemplet du drar upp nu så skriver du ju att KÖPAREN valt att köpa loss hunden, i trådens exempel är det UPPFÖDAREN som försöker pressa köparen att göra det. Det är ju inte alls samma sak?

Sen skriver du att möjligheten finns att göra så och att avtalet bygger på en god relation mellan uppfödare/köpare. Och det är ju vad flera personer har försökt förklara för dig flera gånger i den här tråden och inte alls vad TS kompis situation handlar om.

Men du blandar ju äpplen och päron..

Klarspråk:

Uppfödaren har avelsrätt, det betyder att uppfödaren har full rätt att ta kullar på hunden innan den fyllt 5 år.

Men uppfödaren har INTE rätt att hämta hunden eller att kräva betalning..

Men du blandar ju äpplen och päron..

Klarspråk:

Uppfödaren har avelsrätt, det betyder att uppfödaren har full rätt att ta kullar på hunden innan den fyllt 5 år.

Men uppfödaren har INTE rätt att hämta hunden eller att kräva betalning..

Tillägger, däremot KAN man komma överens om att köparen köper ut avelsrätten på valpen. Men det är inget som uppfödaren på något sätt kan tvinga köparen till.

Nej precis, allt går att diskutera fram om man är överens :)

Men det är ju inte vad TS efterfrågar, utan om uppfödaren kan kräva det hon nu kräver ..

SKK hemsida igen
Två olika uppfödare som har använt SKKs köpeavtal med bibehållen avelsrätt har inkommit med skrivelser till UKK. I båda fallen har köparen motsatt sig parning och i stället valt att betala resterande 50% upp till fullt pris för respektive hund.
UKK konstaterade att den möjligheten finns enligt avtalet som båda parter undertecknat och som därmed är juridiskt bindande.
UKK konstaterade att samtliga avtal med bibehållen avelsrätt bygger på att överlåtare/köpare-fordervärd har en god relation.
I det ena fallet har säljaren begärt att den sålda tiken avelsspärras.
UKK avslog begäran.

Var ju precis det jag skrev förut. Men som sagt, nu skriver du om KÖPAREN. Det gäller inte samma sak för köparen och uppfödaren.

Sluta och skriv hur saker och ting är när du inte vet vad du skriver om.

Amen to that :bow:
hallå inte inbördes beundran vi pratar om:angel:
FATTA jag tror inte som ni gör ,men jag säger inte ni har fel heller som ni gör . jag tror inte på HAPPY ENDINGS när det gäller affärer med pengar inblandade tyvärr

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: geting
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 275
Senast: Gumman123
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka