Tik med bibehållen avelsrätt/ halvfoder

Sv: Tik med bibehållen avelsrätt/ halvfoder

Alla utom en fattade vad du menade och som jag sagt; Uppfödaren kan inte tvinga din vän att bryta avtalet, betala mer pengar eller lämna tillbaka hunden :)

Det hon råkat ut för är en uppfödare som uppenbarligen inte kan reglerna och inte heller vet vad denne använder för avtal.

Eller är väl medveten om reglerna och innehållet i avtalet men hoppas på att valpköparen inte är det ;)

Då är jag med :) med lite trevlighet kommer man längre ;)
men beror det inte vad man har för kontrakt ?
finns ju dom som skriver dit lite vad de tycker
som extra regler ,som stod på mitt köpekontrakt :/

Om Ts vän nu inte gör något alls kommer alltså uppfödaren
att ha parningsrätt tills hunden är 5 år och en kull om det är halvfoder och två kullar om det är hel foder
och då kan m.a.o inte TS vän avla på den under den tiden ?

så om TS vän nu inte betalar så kan uppfödaren fortfarande
utnyttja sin rätt till valpkull ,
även om de inte är överens måste TS vän lämna ifrån
sej hunden och upplysa uppfödaren om löp mm som står i kontraktet ?
så enda sättet att bli fri ifrån detta är väl att köpa hunden eller gå under jorden med den :O)

Om du ändå inte tänker använda avelsrätten kan du ju lika gärna ge bort den.

jag har med fött upp hundar och hästar i 30 år så någon erfarenhet har jag allt oxå ,

Nu klickade det hos mig och jag kom på vem du är.
Du måste börjat tidigt med hund och hästuppfödning om du hållt på i 30 år.

Fodervärd är inte samma inom hundvärlden som inom hästvärlden. Hundar som lämnas ut på foder enligt SKK:s regler ägs av fodervärden. Det enda uppfödaren äger är avelsrätten.

Om du ändå inte tänker använda avelsrätten kan du ju lika gärna ge bort den.

Jag har ingen som helst äganderätt till hunden i fråga och till skillnad från ts kompis följer jag de avtal jag ingått och vet vilka regler som gäller.

Du i och med ditt krångel har ju faktiskt gjort att hela tråden nu är riktad emot dig/dina uttal ;)

Så tråden har tagit en annorlunda vändning helt klart :)

Detta är inte heller något som hänt nyligt och hunden ska inte avlas på av någon vare sig nu eller senare.

Om så mot all förmodan skulle ske så bryter den som avlar på henne mot skk's regler och det vet jag med all säkerhet att köparen är alldeles för seriös för att göra, men jag skulle ju inte kunna hindra henne om hon skulle göra det, eftersom jag inte har någon som helst bestämmanderätt i frågan.

Finns liksom inget att tjafsa om i fråga om just denna hund.

var inte meningen :)
men jag är född nyfiken och undrade vad som gällde
verkar vara galet när det gäller att lämna hund på foder för uppfödare :confused:
så börjar nu förstå varför så många total vägrar att lämna ut på foder.
förut tyckte jag det var snikna :devil:

det är så totalt olikt från hästvärlden där du äger hästen även om den är utlånad på foder och kan hämta den om du anser den är vanvårdad eller inte ser ut att må bra .

De borde ändra lagarna ,så vanligt folk förstår vad de menar :angel:
ah bättre information på SKK hemsida tex man ska väl inte behöva beställa en bunt med olika blanketter för man är nyfiken bara;)

Detta är inte heller något som hänt nyligt och hunden ska inte avlas på av någon vare sig nu eller senare.

Om så mot all förmodan skulle ske så bryter den som avlar på henne mot skk's regler och det vet jag med all säkerhet att köparen är alldeles för seriös för att göra, men jag skulle ju inte kunna hindra henne om hon skulle göra det, eftersom jag inte har någon som helst bestämmanderätt i frågan.

Finns liksom inget att tjafsa om i fråga om just denna hund.

Du verkar ha hjärtat på rätta stället :) :love:

För att sätta ut en hund på foder krävs ju att man har otroligt bra kontakt, båda parterna är fullt införstådda med vad det innebär, att båda parterna är seriösa och har samma syn på hundar etc. och man måste lita fullt ut på varandra för som sagt: uppfödaren är den som drar det kortare strået om det skiter sig.

Många tror att det är samma sak som för häst, men det är milvids skillnad :)

Jag undrar bara varför du behåller avelsrätt som du ändå inte tänker utnyttja. Nu när du skriver att hunden ändå inte får få i avel så förstår jag ännu mindre varför du erbjöd att sälja avelsrätten till fodervärden. Värdet på avelsrätten till en hund som inte uppfyller SKK:s krav torde ju vara noll kronor. Så vad är det man ska köpa loss?
En avelsrätt som saknar värde?
Då måste man ju vara mer än lovligt korkad.

Det hör liksom till att man gör så om man nu ska följa regler och överenskommelser...

Och som sagt; Denna hund finns det inget som helst tjafs eller annat knepigt om mellan mig och ägaren. Hon är helt på det klara att jag inte har avelsrätt på hunden längre, så varför tjafsar du?

Det finns inga regler som säger att avelsrätten måste säljas. Man kan skänka bort den vilket jag tycker är det självklara i sådana här lägen. Jag är riktigt nyfiken på varför man väljer att sälja istället för att skänka.

Jag fick avelsrätten till Fjant när det visade sig att hon hade HD och AD och det skedde helt enligt SKK:s regler och avtal. Hade uppfödaren försökt få ut pengar hade jag bara skrattat. Det vore ju som att köpa ridlektioner på en häst som inte får ridas.

Du kan tycka att jag tjafsar, men jag undrar hur du tänker när du vill sälja något som saknar värde.

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: geting
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 275
Senast: Gumman123
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka