Tik med bibehållen avelsrätt/ halvfoder

Sv: Tik med bibehållen avelsrätt/ halvfoder

Men hon har ju avsagt sig avelsrätten utan att kräva pengar för det? Eller hur menar du? :)

:crazy:

Det hör till normalt förfarande som säljare att resonera med köparen innan man beslutar något på egen hand som bryter det ursprungliga avtalet och vi kom som sagt gemensamt överens att jag inte längre har avelsrätt till hunden och att hon inte behövde betala en krona till för hunden.

Vi diskuterade vad som framkommit och tog det från där. Inget märkligt alls och det tycker inte köparen heller som aldrig någonsin känt sig pressad på något vis, vilket jag vet med säkerhet!

Jag har alltså inte sålt avelsrätten till köparen, utan avsagt mig den.

Man måste ju utgå från det ursprungliga avtalet som under punkt 8 säger:

Om parterna är överens om att rätten till valpkull eller parning inte ska tas ut ska parterna träffa särskilt avtal om skälig kompensation för säljaren.

I detta fall 0 kronor.

Senast ändrad:

Som jag förstod det så erbjöd hon fodervärden att köpa loss avelsrätten eller låta avtalet löpa tills åldersklausulen trädde in. Fodervärden valde det sistnämnda och eftersom det var en tid sedan detta utspelade sig så borde då hunden ha uppnått en ålder av fem år (eller vad nu avtalet sade om det var en hane) och därför har Gnist inte längre avelsrätt.

Fel. Hunden fyller 4 år nu i maj och jag har som sagt avsagt mig min avelsrätt för ett bra tag sedan.

Jag föredrar att följa de avtal som finns och då är det standard förfarande att diskutera saken med den som köpt hunden och gemensamt komma fram till en lösning, vilket vi gjorde utan problem.

Jaha, det var ju en helt annan sak än det du först skrev.

Jag har endast 1 tik ute hos annan ägare och hon är då köpt av den personen med bibehållen avelsrätt. Nu visade det sig att hon inte skulle fortsätta avlas på och ägaren fick då ett erbjudande: lösa ut hunden direkt det uppdagades, eller låta avtalet stå som det var.
Jag har alltså inte försökt pressa/tvinga henne till att köpa lös avelsrätten utan erbjöd henne det, vilket är viss skillnad.

Skriver någon köpa förutsätter jag att det är pengar inblandade.

Den biten är liksom upp till köparen att besluta om. Hunden i sig är ung, frisk, meriterad, hälsoundersökt etc. och om hon hade velat betala ytterligare en summa så hade det varit helt hennes beslut. Inte mitt, då jag som sagt aldrig krävt att hon ska betala någonting.

Avtal blev skrivet och avtalet följdes även senare utan krussiduller, tjafs eller annat.

Vi har fortfarande bra kontakt med varandra, eftersom vi resonerade och diskuterade utifrån det befintliga kontraktet och jag skulle med lätthet låta henne ta en hund på foder härifrån i framtiden om hon så skulle vilja. Detta eftersom att jag vet att hon är 100% seriös i sin syn på hundar, avtal och skötsel.

For the record: Hon är den enda som jag satt ut en hund till under alla mina år som uppfödare dessutom.

Senast ändrad:

Inom mina raser verkar det mer vara standard att uppfödare direkt erbjuder sig att skänka bort avelsrätten och många gånger står det direkt i avtalet att uppfyller hunden inte SKK:s regler så övergår avelsrätten direkt till fodervärden. Känns ju onödigt att ens diskutera det och inte är det nödvändigt ur avtalssynpunkt heller. Som uppfödare får man när som helst avsäga sig avelsrätten och eventuell ekonomisk kompensation.

Det där är ju bara blaha. Vem vid sina sinnens fulla bruk propsar på att betala för en avelsrätt utan värde när uppfödaren erbjuder att skänka bort den.
Att en frisk och renrasig hund är värd pengar säger jag inte emot, men som fodervärd äger man redan hunden och varför då betala för något redan man äger.

På dig låter det som du gjorde fodervärden en tjänst, när det egentligen var det enda rätta.

Det där är ju bara blaha. Vem vid sina sinnens fulla bruk propsar på att betala för en avelsrätt utan värde när uppfödaren erbjuder att skänka bort den.

Sådana finns. Speciellt i de fall när hunden i sig är kärnfrisk, genomgått alla hälsotester för rasen ua, är meriterad, är tävlingsbar vidare, mentalt stabil etc.

Inom schäfervärlden kanske inte folk diskuterar med varandra när det kommer till köpeavtal med bibehållen avelsrätt, men jag gjorde det och det vet jag att köparen uppskattade.

Att följa ingångna kontakt och diskutera med motparten om förhållandena ändras är för mig och de jag känner en självklarhet.

En som köpt en hund med bibehållen avelsrätt är inte att jämföra med en fodervärd. Där är det helt andra regler och villkor som gäller.

Lägger dock ner vidare diskussion om hunden i fråga, för nu är det bara upprepning på upprepning och eftersom allt redan är avklarat till båda parters belåtenhet finns inget att diskutera om från mitt håll

Senast ändrad:

Intressant tråd.
Hoppats de lösser sig för din vän:bump:

var inte meningen :)
men jag är född nyfiken och undrade vad som gällde
verkar vara galet när det gäller att lämna hund på foder för uppfödare :confused:
så börjar nu förstå varför så många total vägrar att lämna ut på foder.
förut tyckte jag det var snikna :devil:

det är så totalt olikt från hästvärlden där du äger hästen även om den är utlånad på foder och kan hämta den om du anser den är vanvårdad eller inte ser ut att må bra .

De borde ändra lagarna ,så vanligt folk förstår vad de menar :angel:
ah bättre information på SKK hemsida tex man ska väl inte behöva beställa en bunt med olika blanketter för man är nyfiken bara;)

Just därför tycker inte jag att folk och du ska sitta och skriva om sånt man inte kan. Och du borde kunnat det om du fött upp hundar, vilket du inte gjort i den bemärkelsen du skriver om här.

Du hade ingen aning om hur det var och ändå hävdade du att du hade rätt och skrev till TS hur det var. Och du hade fel.
Tänk om folk kunde strunta i att svara eller åtminstonde skriva att man inte vet, men kanske är det så här osv...
En del sitter på nätet och tar till sig all info och tror allt är sant.
Du gav helt fel info och du kan inte ens erkänna det.

Tyck att jag tjafsar. Men jag är trött på när folk skriver utan att veta vad de pratar om.
Och du pratar om att när det handlar om pengar så går det aldrig bra. Och ändå har du avelshingst mm. Lånar du kanske ut honom gratis.

Vi som har hundar på foder vet precis vad som gäller. Och varför skulle "reglerna" ändras för det. Jag tycker det är ett bra system både för uppfödaren och fodervärden.
Att tycka att nån är sniken för de inte vill lämna ut på foder. Ja vad ska man säga. Vore ju inte alls bra för hunden om det vore som för tex hästar, att lånas ut titt som tätt och sen flytta igen.
Skillnad på häst som inte lever med familjen på samma sätt som hunden gör.

Som uppfödare finns det också vissa krav på fodervärden. Man ska som fodervärd sköta hunden på bästa sätt osv..

tala om att snacka om sånt man inte vet ett dugg om :angel:
Just därför tycker inte jag att folk och du ska sitta och skriva om sånt man inte kan. Och du borde kunnat det om du fött upp hundar, vilket du inte gjort i den bemärkelsen du skriver om här.
Vilken bemärkelse skriver jag i ? skrev att jag har erfarenet i 30 år av uppfödning :grin:

Du hade ingen aning om hur det var och ändå hävdade du att du hade rätt och skrev till TS hur det var. Och du hade fel.

tycker du ja , men jag är inte sämre människa än jag kan ändra mej ,utan att sitta och säga till folk de inte kan något och ska inte heller försöka lära sej pga såna som dej
Tänk om folk kunde strunta i att svara eller åtminstonde skriva att man inte vet, men kanske är det så här osv...
skulle va skönt slippa gnällkärringar eller hur :eek:
En del sitter på nätet och tar till sig all info och tror allt är sant.
Du gav helt fel info och du kan inte ens erkänna det.
Ja andra lever med djuren ett helt liv och lär av det utbildar sej på brukshundsklubbar och tävlar och ställer ut och har dom som familjehundar ,men det räknas väl inte

Tyck att jag tjafsar. Men jag är trött på när folk skriver utan att veta vad de pratar om. JA DU TJAFSAR

Och du pratar om att när det handlar om pengar så går det aldrig bra. Och ändå har du avelshingst mm. Lånar du kanske ut honom gratis. jag tar betalt direkt utan några fodervärdsägare på sperman :)

Vi som har hundar på foder vet precis vad som gäller. Och varför skulle "reglerna" ändras för det. Jag tycker det är ett bra system både för uppfödaren och fodervärden. tydligen är de inte klara för då hade aldrig den här tråden funnits ens

Att tycka att nån är sniken för de inte vill lämna ut på foder. Ja vad ska man säga. Vore ju inte alls bra för hunden om det vore som för tex hästar, att lånas ut titt som tätt och sen flytta igen. jag lämnar inte ut på foder och har mött fler hundar som farit illa än hästar hittills hos fodervärdar
Skillnad på häst som inte lever med familjen på samma sätt som hunden gör.
h Har man som jag hästar som är 25 och 30 år kan jag lova de är en stor del av ens liv
Som uppfödare finns det också vissa krav på fodervärden. Man ska som fodervärd sköta hunden på bästa sätt osv..
tror du inte jag vet det ?
har inte frågat dej något så du behöver inte svara mej ägna dej åt ämnet iställer och skit andra AMEN:bow:
jag har som tur är fått svar på det jag frågade om, inte det jag inte kunde som tycker är viktigast tydligen .

Senast ändrad:

*Uppdatering*

Idag har hon ringt och pratat med någon på SKK's juridiska, och dom sa precis samma sak som ni har sagt här.

Uppfödaren har ingen rätt att kräva varken full betalning för hunden eller att hon lämnar tillbaka den.

Tusen tack för all hjälp :bow: :)

Så lite så och om uppf. fortsätter tjafsa/pressa henne tycker jag hon ska anmäla henne till skk's juridiska avdelning. Lär resultera i en knäpp på näsan och en prick i registret i alla fall, vilket kan vara bra för en sådan uppfödare att få..

Men det kan ju vara såhär också:

Hunden som lämnats på foder är frisk, bra meriter osv men uppfödaren har flertalet tikar nu att avla på och tänker då inte avla på foderhunden mer.

Det är ju ingen avelsspärr på foderhunden och så vitt jag vet betalar man aldrig fullpris för en foderhund?
Fodervärden kanske själv vill använda hunden i avel och varför ska uppfödaren ge bort halva hunden som är helt utan värdeneddrag egentligen?

Nu spekulerar jag bara runt lite..

men om uppfödaren är den som väljer att inte ta kullar så kan väl denne aldrig kräva att ta betalt för en rätt som denne inte tänker utnyttja? klart man som uppfödare kan välja att försöka tjäna lite pengar, men det vänligaste hade varit att helt sonika skriva över hela hunden på ägaren/fodervärden. har jag ingått ett avtal där uppfödaren plötsligt ändrar sig och inte alls vill ta någon kull, då har jag svårt att se hur det skulle vara mitt problem. möjligtvis om jag själv var intresserad av att ta en kull, då hade avelsrätten haft ett ekonomiskt värde för mig. ingen kull = inget värde.

men herregud, vad är det där egentligen för attityd? om du nu har "erfarenhet" av 30 års uppfödning, då kan du knappast vara 14 år och borde alltså inte skriva som en sådan heller. du gick ut med helt felaktiga uppgifter och det hade kunnat få tråkiga konsekvenser om fel person hade trott på dessa uppgifter. inte bra!

Nej, det kan vi uppfödare inte kräva vilket nu ts kompis vet om :)

Nej jag skrev aldrig kräva. Fodervärden ifråga fick erbjudandet, var inte intresserad av ta en kull alls och då blir det inget mer ( dvs avtalet upphävs när tiken är 5år )

Men det jag menade var om man själv är intresserad av att ta kull på sin foderhund..

Det kanske blev lite väl rörigt :/

om jag är intresserad av att ta en kull, då kan jag tänka mig att betala för en avelsrätt som uppfödaren inte tänkt utnyttja (om uppfödaren är ok med det osv). men om jag inte var det, och uppfödaren ringt mig och erbjudit mig att köpa rätten, då hade jag nog inte betalat. rätten har inget ekonomiskt värde för uppfödaren om denne inte tänkt utnyttja den, och därför bör uppfödaren inte ta betalt för den.

kort och gott, en avelsrätt har för mig inget som helst ekonomiskt värde innan den utnyttjas!

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: geting
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 275
Senast: Gumman123
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023