Tik med bibehållen avelsrätt/ halvfoder

Sv: Tik med bibehållen avelsrätt/ halvfoder

Vi tycker inte, vi vet. Vi är ju faktiskt uppfödare. Jag har hund ute på foder och en har det skrivits avelsrätt på.
Så jag är väl insatt i vad som gäller.

Men att inte tro är en sak, du får tro precis vad du vill. Helt OKEJ.

Men det blir jäkligt galet när du skriver svar som är totalt felaktiga, begriper du inte det själv ?

Alla hoppas ju på happy endings, men det var en KLAR och TYDLIG fråga som TS ville ha svar på, en fråga som du inte kan svaret på och du forts att älta och mixa äpplen och päron.

Som uppfödare sedan 12 år tillbaka är jag väl insatt i vad skk's regelverk är och vad som gäller för oss uppfödare. Du babblar om vad du har för möjligheter som köpare, ts ville ha svar på vad uppfödaren kan/inte kan kräva och det ser du är två vitt skilda saker..

och det ger dej rätten att hoppa på mej och säga det jag läst är helt fel ??

jag läste på SKK hemsida och försökte hjälpa TS med den INFO jag hittade där och blir på hoppad för jag inte tycker som DU
:confused: DET ÄR FEL FEL FEL :cry:
jag har med fött upp hundar och hästar i 30 år så någon erfarenhet har jag allt oxå ,men lär mej fortfarande då jag inte tycker mej veta ALLT
så upp till bevis ?
att det du säger är sant så ska jag tro på dej om du är trovärdig .:eek:
visa var det står att uppfödaren inte kan få ut någon ersättning för hund som de lämnat ut på halvfoder (jag vet finns inte längre ) /hund med bibehållen avelsrätt
att det är okey om du som fodervärdsägare bryter avtal men inte som uppfödare :eek: undrar bara hur dumma uppfödarna är då som vågar lämna ut någon valp alls med sånt avtal i så fall :devil:

Men du LÄSER ju inte vad folk skriver.

Du blandar hej vilt och lägger till en massa saker.

att det är okey om du som fodervärdsägare bryter avtal men inte som uppfödare

Vem här inne har påstått dethär exempelvis?

Det är ju jätte bra att du försöker hjälpa, men när många förklarar för dig att du har fel varför forts envisas ?

Ring SKK själv och kontrollera för oss tror du tydligen inte alls på..

/ C som har en tik där uppfödaren har avelsrätt på en kull

Det du inte (vill??) inser är att vi uppfödare inte kan tvinga fodervärd/köpare med bibehållen avelsrätt att lösa ut hunden eller lämna tillbaka den. Vi får heller inte återta en hund bara för att vi vill.

Fodervärden/köparen däremot kan när som helst lämna tillbaka hunden och vi är då tvingade att ta tillbaka den.

Det är helt olika regler som du blandar ihop och reglerna är till fördel för fodervärden/köparen i sådana här fall.

Visst kan fd ägaren få ut ersättning för avelsvärdet om köparen är snäll och går med på det.

Det finns ett skriftligt avtal nämligen och om uppf. vill bryta det och inte fodervärden/köparen vill, så är det det avtalet som gäller och inget annat eftersom uppf. inte kan tvinga köparen att lösa ut avelsrätten enligt skk's regler.

och det ger dej rätten att hoppa på mej och säga det jag läst är helt fel ??

jag läste på SKK hemsida och försökte hjälpa TS med den INFO jag hittade där och blir på hoppad för jag inte tycker som DU
:confused: DET ÄR FEL FEL FEL :cry:

Det är knappast någon som försöker hoppa på dig utan de försöker bara förklara att du uppenbarligen inte förstått TS:s problem. Den information du hittat på SKK:s hemsida handlar, som flera redan sagt, om andra problem som kan uppstå vid meningsskiljaktigheter mellan uppfödare och köpare och kan inte tillämpas här.

/L - snart färdigutbildad jurist

Senast ändrad av en moderator:

Det du inte (vill??) inser är att vi uppfödare inte kan tvinga fodervärd/köpare med bibehållen avelsrätt att lösa ut hunden eller lämna tillbaka den. Vi får heller inte återta en hund bara för att vi vill.

Fodervärden/köparen däremot kan när som helst lämna tillbaka hunden och vi är då tvingade att ta tillbaka den.

Det är helt olika regler som du blandar ihop och reglerna är till fördel för fodervärden/köparen i sådana här fall.

Visst kan fd ägaren få ut ersättning för avelsvärdet om köparen är snäll och går med på det.

Det finns ett skriftligt avtal nämligen och om uppf. vill bryta det och inte fodervärden/köparen vill, så är det det avtalet som gäller och inget annat eftersom uppf. inte kan tvinga köparen att lösa ut avelsrätten enligt skk's regler.

så om du som uppfödare säljer en hund till någon med avelsrätt på en kull ,vilket är max i avtal om foderägaren betalat halva priset för en hund .
Men säg då att uppfödaren ser att den där hunden far illa och de inte tar hand om den (menar inte att TS vän gjort det ) kan du inte då kräva att köpet hävs ? det finns ju alltid en köpare och en säljare och mer än SKK regler som gäller konsumentköplagen tex

En del ropar påhoppad så fort ingen håller med dom.

Läs Gnist sista svar.

Om uppfödaren ser att hunden far illa så ska h*n anmäla det och ta det därifrån.

Uppfödaren kan således inte bryta kontraktet själv bara för att h*n anser att hunden far illa, allt måste gå rätt till.

Det finns INGEN lag som ger uppfödaren rätt att hämta hem en foderhund bara för att uppfödaren anser att hunden missköts.

Men detta var knappast vad TS frågade över och som du svarade på från början iaf ..

så om du som uppfödare säljer en hund till någon med avelsrätt på en kull ,vilket är max i avtal om foderägaren betalat halva priset för en hund .
Men säg då att uppfödaren ser att den där hunden far illa och de inte tar hand om den (menar inte att TS vän gjort det ) kan du inte då kräva att köpet hävs ? det finns ju alltid en köpare och en säljare och mer än SKK regler som gäller konsumentköplagen tex

Konsumentköplagen kan inte tillämpas här.

Nej, det får jag inte utan att först ha stämt hundägaren till tingsrätten och där fått ett domslut som ger mig rätt att ta tillbaka hunden.

Jag har endast 1 tik ute hos annan ägare och hon är då köpt av den personen med bibehållen avelsrätt. Nu visade det sig att hon inte skulle fortsätta avlas på och ägaren fick då ett erbjudande: lösa ut hunden direkt det uppdagades, eller låta avtalet stå som det var.
Jag har alltså inte försökt pressa/tvinga henne till att köpa lös avelsrätten utan erbjöd henne det, vilket är viss skillnad.
Att hunden skulle hit fanns inte ens i tankevärden, hon äger ju hunden..

Jag tror inte att hon anser att jag försökte tvinga henne att köpa ut avelsrätten och valet var helt hennes. Hon valde att låta avtalet stå som det var och det är helt ok med mig, även om jag aldrig kommer att utnyttja den rätten :)

Om du är uppfödare borde du veta detta, kan jag tycka eftersom jag anser att man ska veta vad man använder för avtal och hur de verkar.

Det är knappast någon som försöker hoppa på dig utan de försöker bara förklara att du uppenbarligen inte förstått TS:s problem. Den information du hittat på SKK:s hemsida handlar, som flera redan sagt, om andra problem som kan uppstå vid meningsskiljaktigheter mellan uppfödare och köpare och kan inte tillämpas här.

/L - snart färdigutbildad jurist

den info jag hittade på SKK hemsida var om bibehållen avelsrätt
och om man LÄSER står det att de som köpt hundar med förbehållen avelsrätt LÖST UT sina hundar vilket är ett svar till TS fråga .:laugh:

Ja, det alternativet finns men uppf. får inte tvinga köparen att göra det och det var det som var ts fråga.

Du utgår från perspektivet att köparen vill häva kontraktet och det är inte fallet här.

Vad detta handlar om är vad uppfödaren får och inte får, inte vad köparen får/inte får göra..

Senast ändrad:

den info jag hittade på SKK hemsida var om bibehållen avelsrätt
och om man LÄSER står det att de som köpt hundar med förbehållen avelsrätt LÖST UT sina hundar vilket är ett svar till TS fråga .:laugh:

Nej det är inte alls svar på TS fråga :rofl:, jag tror jag får spunk :)

Kanske skulle förtydliga mej.. det är UPPFÖDAREN som vill häva avtalet, inte köparen.

Nej, det får jag inte utan att först ha stämt hundägaren till tingsrätten och där fått ett domslut som ger mig rätt att ta tillbaka hunden.

Jag har endast 1 tik ute hos annan ägare och hon är då köpt av den personen med bibehållen avelsrätt. Nu visade det sig att hon inte skulle fortsätta avlas på och ägaren fick då ett erbjudande: lösa ut hunden direkt det uppdagades, eller låta avtalet stå som det var.
Jag har alltså inte försökt pressa/tvinga henne till att köpa lös avelsrätten utan erbjöd henne det, vilket är viss skillnad.
Att hunden skulle hit fanns inte ens i tankevärden, hon äger ju hunden..

Jag tror inte att hon anser att jag försökte tvinga henne att köpa ut avelsrätten och valet var helt hennes. Hon valde att låta avtalet stå som det var och det är helt ok med mig, även om jag aldrig kommer att utnyttja den rätten :)

Om du är uppfödare borde du veta detta, kan jag tycka eftersom jag anser att man ska veta vad man använder för avtal och hur de verkar.

Jag har lagt ner hunduppfödning för många år sedan men är intressant att följa vad som händer :angel:
Jag tycker ju du har hanterat det där väldigt bra och så skulle jag med ha gjort :laugh:

Men TS har ju fått ett ultimatum av sin uppfödare nu att köpa eller få pengarna tbx
Vad jag reagerade på i TS frågeställning var att hon sa hennes vän äger hunden medans det i uppfödarens mejl står fodervärd -det är skillnad för mej .

medan alla andra i tråden självklart tyckte TS vän ägde hunden med en gång :)
topic är ju halvfodervärd med bibehållen avelsrätt . någon måste ju äga den andra halvan liksom;)
Så jag tycker inte Ts vän äger hunden automatiskt och inte helt självklart ska få hunden gratis .
sedan vad hjärtat säger är det inte alla som lyssnar till

Så jag vet vad jag ska göra nästa gång det blir dax att skaffa hund :idea:

Vad jag reagerade på i TS frågeställning var att hon sa hennes vän äger hunden medans det i uppfödarens mejl står fodervärd -det är skillnad för mej .

medan alla andra i tråden självklart tyckte TS vän ägde hunden med en gång :)
topic är ju halvfodervärd med bibehållen avelsrätt . någon måste ju äga den andra halvan liksom;)
Så jag tycker inte Ts vän äger hunden automatiskt och inte helt självklart ska få hunden gratis .
sedan vad hjärtat säger är det inte alla som lyssnar till

Så jag vet vad jag ska göra nästa gång det blir dax att skaffa hund :idea:

Ännu ett förtydligande, som jag kanske missade i första inlägget.

Uppfödaren kallar det för halvfoderavtal, men dom har skrivit ett köpekontrakt med bibehållen avelsrätt.
Därav topicen bibehållen avelsrätt/halvfoder.

Ts kompis äger hunden, uppfödaren äger 1 avelsrätt. Ts kompis har erlagt en summa pengar för hunden och har inga skyldigheter att betala mer.

De har ett giltigt avtal angående betalningen av hunden och det kan uppfödaren inte komma ifrån. Det hon råkat ut för är en uppfödare som uppenbarligen inte kan reglerna och inte heller vet vad denne använder för avtal.

Om uppfödaren vetat detta, så hade hon inte kommit med dessa ultimatum. Simple as that.

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: geting
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 401
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 275
Senast: Gumman123
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka