Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
att det är okey om du som fodervärdsägare bryter avtal men inte som uppfödare
och det ger dej rätten att hoppa på mej och säga det jag läst är helt fel ??
jag läste på SKK hemsida och försökte hjälpa TS med den INFO jag hittade där och blir på hoppad för jag inte tycker som DU
DET ÄR FEL FEL FEL
Det du inte (vill??) inser är att vi uppfödare inte kan tvinga fodervärd/köpare med bibehållen avelsrätt att lösa ut hunden eller lämna tillbaka den. Vi får heller inte återta en hund bara för att vi vill.
Fodervärden/köparen däremot kan när som helst lämna tillbaka hunden och vi är då tvingade att ta tillbaka den.
Det är helt olika regler som du blandar ihop och reglerna är till fördel för fodervärden/köparen i sådana här fall.
Visst kan fd ägaren få ut ersättning för avelsvärdet om köparen är snäll och går med på det.
Det finns ett skriftligt avtal nämligen och om uppf. vill bryta det och inte fodervärden/köparen vill, så är det det avtalet som gäller och inget annat eftersom uppf. inte kan tvinga köparen att lösa ut avelsrätten enligt skk's regler.
så om du som uppfödare säljer en hund till någon med avelsrätt på en kull ,vilket är max i avtal om foderägaren betalat halva priset för en hund .
Men säg då att uppfödaren ser att den där hunden far illa och de inte tar hand om den (menar inte att TS vän gjort det ) kan du inte då kräva att köpet hävs ? det finns ju alltid en köpare och en säljare och mer än SKK regler som gäller konsumentköplagen tex
så om du som uppfödare säljer en hund till någon med avelsrätt på en kull ,vilket är max i avtal om foderägaren betalat halva priset för en hund .
Men säg då att uppfödaren ser att den där hunden far illa och de inte tar hand om den (menar inte att TS vän gjort det ) kan du inte då kräva att köpet hävs ? det finns ju alltid en köpare och en säljare och mer än SKK regler som gäller konsumentköplagen tex
Men säg då att uppfödaren ser att den där hunden far illa och de inte tar hand om den (menar inte att TS vän gjort det ) kan du inte då kräva att köpet hävs ?
Det är knappast någon som försöker hoppa på dig utan de försöker bara förklara att du uppenbarligen inte förstått TS:s problem. Den information du hittat på SKK:s hemsida handlar, som flera redan sagt, om andra problem som kan uppstå vid meningsskiljaktigheter mellan uppfödare och köpare och kan inte tillämpas här.
/L - snart färdigutbildad jurist
den info jag hittade på SKK hemsida var om bibehållen avelsrätt
och om man LÄSER står det att de som köpt hundar med förbehållen avelsrätt LÖST UT sina hundar vilket är ett svar till TS fråga .
Nej, det får jag inte utan att först ha stämt hundägaren till tingsrätten och där fått ett domslut som ger mig rätt att ta tillbaka hunden.
Jag har endast 1 tik ute hos annan ägare och hon är då köpt av den personen med bibehållen avelsrätt. Nu visade det sig att hon inte skulle fortsätta avlas på och ägaren fick då ett erbjudande: lösa ut hunden direkt det uppdagades, eller låta avtalet stå som det var.
Jag har alltså inte försökt pressa/tvinga henne till att köpa lös avelsrätten utan erbjöd henne det, vilket är viss skillnad.
Att hunden skulle hit fanns inte ens i tankevärden, hon äger ju hunden..
Jag tror inte att hon anser att jag försökte tvinga henne att köpa ut avelsrätten och valet var helt hennes. Hon valde att låta avtalet stå som det var och det är helt ok med mig, även om jag aldrig kommer att utnyttja den rätten
Om du är uppfödare borde du veta detta, kan jag tycka eftersom jag anser att man ska veta vad man använder för avtal och hur de verkar.
Vad jag reagerade på i TS frågeställning var att hon sa hennes vän äger hunden medans det i uppfödarens mejl står fodervärd -det är skillnad för mej .
medan alla andra i tråden självklart tyckte TS vän ägde hunden med en gång
topic är ju halvfodervärd med bibehållen avelsrätt . någon måste ju äga den andra halvan liksom
Så jag tycker inte Ts vän äger hunden automatiskt och inte helt självklart ska få hunden gratis .
sedan vad hjärtat säger är det inte alla som lyssnar till
Så jag vet vad jag ska göra nästa gång det blir dax att skaffa hund