Tighta svängar efter hindret

fejko

Trådstartare
Jag får kritik av min tränare att jag svänger för tight efter hindret och detta beror enligt henne på att jag lutar utåt. Men hästen rör sig ju åt det hållet ryttaren har sin vikt, alltså borde det snarare bli ännu tightare svängar om jag lutar mig inåt? Jag förstår inte hur det hänger ihop, kan någon förklara?

Sv: Tighta svängar efter hindret

Det beror lite på hur man lutar. Var trycket hamnar. På en volt (inte specifikt inom hoppning utan ridning i allmänhet) kan man få hästen att gå inåt genom att luta sig/sitta utåt eftersom trycket från höft och lår hamnar mot hästen på utsidan = den går undan inåt. Det är inte korrekt, menar bara att det kan bli på det sättet.
Det är det enda jag kan tänka mig att det kan kopplas ihop med.

Sen måste jag fråga i vilket sammanhang du svänger för fort efter hindret? Förutsatt att du kan välja att rida rakt och reglera hur fort du svänger så går det väl inte att svänga/vända för fort (så länge det inte är livsfarligt).

Jag har svårt att ta ut svängarna. Det har jag även med min andra häst men den nya är kvickare o känsligare.

Det enda jag kan komma på är det jag skrev innan i så fall, men samtidigt tycker jag att din tränare borde kunna rätta problemet på ungefär tre minuter, eller under den tiden få din kropp medveten om vad den gör så du kan rätta på det.
Det låter inte som ett stort problem bara du kan få uppleva vad det är som händer.
Men det kanske är något annat som är krångligare (fast jag vet inte vad det skulle vara).
Hade varit intressant att se. *sitsdetaljnördenvaknade*

Om du viker dej i sidan i svängen är det ändå inte alls säkert att den mesta vikten hamnr på utsdian, även om du lutar dej utåt.

.......................
En liten jämförelse, som faktiskt är ganska tydlig om man testar..:o;)
Är man ute och rullar på en cykel eller moppe och sitter till ,på säg, höger sittben men fortfarande sitter helt rakt upp och ner så svänger man eftersom cykeln drar åt viktens håll.
Viker man sej bara i sidan(sänker högeraxel) kanske det inte händer nånting alls-man fortsätter framåt,beroende på hur mycket man viker sej.
alternativt är att man får mer vikt på motsvarande höft eftersom man lättar lite på höger sittben när mn viker sej i midjan, alltå precis tvärt om mot vad man tänkt.

Är hästen väldigt känslig så kanske där problemet är.

Låter vettigt, har funderat lite i de termerna själv faktiskt.

Idag frågade jag min tränare och då sa hon att jag lutar mig lite utåt framåt och då tycker hästen det är lättare att skära svängen inåt och det kan jag hålla med om, men sedan sa hon att hästen INTE går dit ryttaren har vikten utan åt andra hållet. Stämmer det verkligen?

Låter vettigt, har funderat lite i de termerna själv faktiskt.

Idag frågade jag min tränare och då sa hon att jag lutar mig lite utåt framåt och då tycker hästen det är lättare att skära svängen inåt och det kan jag hålla med om, men sedan sa hon att hästen INTE går dit ryttaren har vikten utan åt andra hållet. Stämmer det verkligen?

Som sagt så beror det ofta på var trycket hamnar.
Jag har sett flera som har problem med att hästarna trycker sig inåt på volten, där ryttaren tränger utåt med sin vikt och med tyglarna...men hästarna fortsätter att tränga inåt i volten. Så snart ryttaren fått en justering och sitter mitt över hästen slutar hästen att tränga inåt. Samma problem uppstår om ryttaren lutar sig inåt (utan att trycka utåt). Det finns så många sätt att luta/vika/m.m på (tyvärr).

Men din tränare borde verkligen kunna säga till dig exakt vad du gör och vad du ska göra för att bli av med problemet...annars försvinner liksom poängen med en tränare. Eller är det bara jag som resonerar så?
(inte för att du inte får fråga här, bara en reflektion :p )

Annan reflektion. Hästen följer vikten i den mån den kan. Det får inte bli för mycket för då går den åt motsatt håll (oftast). En lätt viktförändring är lätt för hästen att följa, en stor blir ett problem och då hanterar hästarna så gott de kan och det blir utefter hur ryttaren gör i övrigt samt hur hästen har tendens att reagera på problem.

Men din tränare borde verkligen kunna säga till dig exakt vad du gör och vad du ska göra för att bli av med problemet...annars försvinner liksom poängen med en tränare. Eller är det bara jag som resonerar så?
(inte för att du inte får fråga här, bara en reflektion :p )

Min tränare är bra och hon säger att jag kommer i obalans efter hindret och lutar lite utåt. Men jag är en sådan där jobbig typ som måste förstå ;) och jag fick inte ihop det med vikthjälperna som jag trodde var att hästen går åt det håll där ryttaren lägger vikten.

Men det kan ju också vara så som Magnum säger att vikten hamnar inåt när man lutar sig utåt.

Menade mer att jag tycker att det är just var en tränare ska göra: förklara varför, hur och vad...tills det att personen tränar förstår.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 731
Senast: mamman
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 745
Senast: lilstar
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka