Men hur ser de alternativen ut när man väljer att vintertid bo under en presenning i ett skogsområde utanför Borås för att dagtid sitta utanför systemet och tigga? När man tycker att det mest attraktiva alternativet är att lämna sina små barn i Rumänien för att leva under sådana omständigheter då tänker jag mig att alternativen är få.
Min lokala vill vara hemma hos sina barn, men får inte åka hem för sin gubbe.
Det tål också att tänkas på.

Du är en (förmodligen) vit kvinna, född i en av världens rikaste länder och har en grundutbildning med gymnasiekompetens och det engelska språket som andraspråk. Tillhör ej någon minoritet. Men du anser det fullt rimligt att jämföra dig själv med någon som flyr undan systematiskt förtryck, hat och fattigdom? "Jag skulle minsann göra si och så". Ja, det skulle du kanske. Men inte i deras sits. Du måste väl ändå förstå hur olika utgångspunkter du har vs en romsk tiggare?

Menar du att tiggarna är människor med flykting/asylskäl?

Jag tycker inte om tiggeri.
Jag har svårt att överblicka konsekvenser av lagstiftning, misstänker väl egentligen att många individer skulle hitta en väg runt: får man inte sitta och tigga så säljer man ett armband av plastpärlor i stället.
Så jag tycker väl av princip att tiggeri kunde förbjudas, men inser att en sådan lag troligen skulle vara helt tandlös.

Det är tråkigt att det finns fattiga människor.
Men det är inte mitt ansvar att lösa världsfattigdomen.

Att ställa grupper mot varandra...
jag personligen tycker mer synd om svältande barn i "Sub-Saharan Africa" än välnärda tiggare här.
om vi nu ska vara sådana.

Nej, det verkar inte kul att sitta utanför Willys och tigga i rusket. Jag vill inte göra det.
Men jag har skaffat en utbildning och ett jobb (jodå, jag har förmånen att vara född i Sverige och därför haft möjligheter att ta studielån för att försörja mig under studietiden). Så jag "behöver" inte sitta och tigga.

Jag blir lite provocerad av tiggare i Sverie. Oavsett skepnad och ursprung: jag har visserligen fått gratis att jag är född i Sverige, men i övrigt har jag faktiskt själv skaffat mig utbildning och jobb; inte väntat på att få det serverat.
Utifrån var och en efter förmåga... jag tror ju att de som tigger egentligen har förmåga till mer än tiggeri.
Till var och en efter behov... svårare. Vem har största behovet? En fråga att brottas med i väldigt många olika sammanhang och frågeställningar.
Vad har vi egentligen behov av?

Hur många svenskar lever på riktigt i överflöd? Jag vet måååånga som kämpar med kronorna och de som lever i så kallat överflöd har oftast slitit hårt för pengarna via studier osv och har all rätt till sina pengar.

I stort sett alla svenskar lever i överflöd.
Jämfört med att få mat i munnen, kläder som täcker kroppen och tak över huvudet.
De flesta har fler kläder än man använder.
Många röker.
De flesta svenskar äger något slags apparat för internettillgång och tillgång till TV.
De flesta svenskar äger några prydnadsföremål.

Så de flesta av oss äger mer än "basala överlevnadsbehov".

Men jag tycker att det är OK.
Jag tycker inte att vi har en global ekonomisk solidaritet.
Vi har ett - jämförelsevis - generöst socialt och ekonomiskt skyddsnät i Sverige. Låt oss värna om att vi faktiskt får ha det bra här (nej, alla har det inte lika bra).

Ekonomiska flyktingar hamnar väldigt långt ner på min lista över vilka vi ska ge mest till. Politiska flyktingar, flyktingar pga sexuell läggning, flyktingar från krig ligger högre upp på min lista än ekonomiska flyktingar.

Det är en icke-diskussion som du gör till en diskussion genom att göra en svenska medborgare vs utländska medborgare? Aja, nevermind.

Men skillnaden mellan svenska medborgare och utländska medborgare är väl synnerligen relevant för diskussionen om tiggeri?
Majoriteten av tiggarna (som jag ser i Karlstad) är utländska medborgare.
Inte en icke-diskussion!
Vid förbud mot tiggeri, skulle de här utländska medborgarna kunna utvisas. Då skulle antalet tiggare minska kraftigt.

Alltså ursäkta mig, men jag blir riktigt jävla vrålirriterad när jag läser vad du skriver.

NÄR blir man svensk då? När anser du att man kan kalla någon svensk och därmed att den personen har rätt att bli "omhändertagen" så som du kallar det. Med din logik hade min mor som idag är civilingenjör inte haft möjlighet att flytta till Sverige och därmed fött mig och syskon. Jag anser dock att både min mor och samtliga barn är svenska, även om både min storebror och mor är födda i annat land.

Nej, man kan inte förbjuda fattigdom. Som flera redan nämnt finns redan lagrum för de problem ni tiggerimotståndare menar är så vanligt bland tiggarna. Men det är uppenbarligen ett estetisk problem för de flesta i grund och botten. Det är jobbigt för vissa att behöva se fattigdomen i ögat. Suck.

Man blir svensk när man får uppehållstillstånd i Sverige.
Svensk i bemärkelsen att man har rätt att ta del av det sociala och ekonomiska skyddsnätet.

Menar du att tiggarna är människor med flykting/asylskäl?

Nej. Det har jag mig veterligen aldrig skrivit.

Men skillnaden mellan svenska medborgare och utländska medborgare är väl synnerligen relevant för diskussionen om tiggeri?
Majoriteten av tiggarna (som jag ser i Karlstad) är utländska medborgare.
Inte en icke-diskussion!
Vid förbud mot tiggeri, skulle de här utländska medborgarna kunna utvisas. Då skulle antalet tiggare minska kraftigt.

Ja, nu var det ju iofs inte jag som sa att det var en icke-diskussion, utan LC. Så då får du väl vända dig till henne då, antar jag. Själv är jag inte intresserad av en sådan diskussion såhär 24 sidor senare.

Ja, nu var det ju iofs inte jag som sa att det var en icke-diskussion, utan LC. Så då får du väl vända dig till henne då, antar jag. Själv är jag inte intresserad av en sådan diskussion såhär 24 sidor senare.

Ska du diskutera vad jag har skrivit så är det rimligt att också tagga mig.
Dessutom så har jag hela tiden sagt att det för mig är skillnad på svenska medborgare och utländska medborgare så du har fel i sak.

Ska du diskutera vad jag har skrivit så är det rimligt att också tagga mig.
Dessutom så har jag hela tiden sagt att det för mig är skillnad på svenska medborgare och utländska medborgare så du har fel i sak.

Jag sitter med telefon och då vill inte taggningen funka så det händer att jag skiter i det helt enkelt. "Fel i sak"? Skrev du inte att du ansåg det vara en icke-diskussion? :confused:

Det uppdagas nästan varje år om en grupp tiggare som blivit hit lurade eller tvingande att tigga här, hur många är mörkertalet?
Hur många vågar gå till svensk polis i den sitsen, försvinnande liten del tror jag speciellt om det är påtryckningar/tvång hemifrån.

Jag är för ett förbud.

Jag sitter med telefon och då vill inte taggningen funka så det händer att jag skiter i det helt enkelt. "Fel i sak"? Skrev du inte att du ansåg det vara en icke-diskussion? :confused:

Det var du som skrev att det för dig inte var någon skillnad om det var svenska eller utländska medborgare. (#76) Det viktiga för dig var att majoriteten av förövarna är män. (#127 och 132)
Det är för mig en icke-diskussion eftersom det inte är möjligt att utvisa män pga att de är män. Det är däremot fullt möjligt att utvisa individer med annat medborgarskap än svenskt och med grunden att de begått ett brott. (Vilket de skulle begå om tiggeri är förbjudet.)

För mig är det en väldig skillnad på svenska och utländska medborgare. Därför anser jag att det är en icke-diskussion när folk då kommer med påstående likt "Men det finns svenska medborgare som begår brott och de kan vi inte utvisa" vilket i förlängningen lätt kan tolkas som "och då kan vi lika gärna låta kriminella med utländskt medborgarskap stanna här också".

Tycker detta är väldigt intressant. Jag ger hellre till organisationer än till en person som tigger. Tänker även att ska jag börja ge en borde jag även ge andra. Sen vet man ju inte hur det funkar exakt och hur mycket av pengarna tiggarna verkligen får då en del verkar vara organiserat.
.

Det är därför det är så viktigt att komma ihåg att i frågan om tiggeriförbud eller inte, så är valet inte mellan att man måste ge i muggen eller att det ska vara förbjudet att sitta med en mugg. Det kan vara tillåtet att sitta med en mugg men att du (och jag) ändå väljer att försöka hjälpa på andra sätt.

Personligen tycker jag att samma regler ska gälla för alla. Vi kan inte särskilja vissa folkgrupper. Därför anser jag att det bör vara tiggeriförbud.

Kan du förklara den logikkedjan? Samma regler ska gälla för alla - check. Vi kan inte särskilja vissa folkgrupper - check, men vilka regler gällande tiggeri är det som inte gäller alla? Och hur kom du framtill att det därför bör vara ett tiggeriförbud...??

Sedan är det en svår fråga, men att acceptera tiggeri är samtidigt att acceptera klasskillnader. Att människor försörjer sig genom tiggeri. Att de bor i skjul, bilar och husvagnar. Att det bor barn i det förhållandet. Att det är okej att ockupera mark. Att det är okej att skräpa ner till den grad att det är brott mot miljöbalken. Att det är som att säga att det inte går att ställa krav på dem - som om de är oförmögna att följa lagar och regler.

Nej, nej, nej. Jag accepterar publik på fotbollsmatcher, jag accepterar inte att de bränner bengaliska eldar på fotbollsmatcherna. Jag accepterar fattiga människor som ber om en slant, jag accepterar inte att idkar miljöförstörelse.

En tiggare är en person som ber om pengar eller annat de behöver. En tiggare kan följa lagen, eller så kan tiggaren bryta mot lagen, hen är oavsett just en tiggare. Vissa personer bland tiggarna är mer frekvent lagbrytare än andra, men det är inte det faktum att personen tigger om dagarna som avgör vilken kategori hen tillhör.

En bilist är en person som kör bil. En bilist kan följa lagen, eller så kan bilisten bryta mot lagen, hen är oavsett just en bilist. Vissa personer bland bilisterna är mer frekvent lagbrytare än andra, men det är inte det faktum att personen kör bil om dagarna som avgör vilken kategori hen tillhör.

Förbjud det som är skadligt för människan och planeten, inte medmänsklighet.

Förstår inte att det ska vara så svårt :confused:

Kan du förklara den logikkedjan? Samma regler ska gälla för alla - check. Vi kan inte särskilja vissa folkgrupper - check, men vilka regler gällande tiggeri är det som inte gäller alla? Och hur kom du framtill att det därför bör vara ett tiggeriförbud...??

Nej, nej, nej. Jag accepterar publik på fotbollsmatcher, jag accepterar inte att de bränner bengaliska eldar på fotbollsmatcherna. Jag accepterar fattiga människor som ber om en slant, jag accepterar inte att idkar miljöförstörelse.

En tiggare är en person som ber om pengar eller annat de behöver. En tiggare kan följa lagen, eller så kan tiggaren bryta mot lagen, hen är oavsett just en tiggare. Vissa personer bland tiggarna är mer frekvent lagbrytare än andra, men det är inte det faktum att personen tigger om dagarna som avgör vilken kategori hen tillhör.

En bilist är en person som kör bil. En bilist kan följa lagen, eller så kan bilisten bryta mot lagen, hen är oavsett just en bilist. Vissa personer bland bilisterna är mer frekvent lagbrytare än andra, men det är inte det faktum att personen kör bil om dagarna som avgör vilken kategori hen tillhör.

Förbjud det som är skadligt för människan och planeten, inte medmänsklighet.

Förstår inte att det ska vara så svårt :confused:
En människa kommer till sverige, hon har lånat pengar för ockerränta så att lånehajen kan sälja en resa till Sverige åt honom/henne. Ränta och amortering tar en stor del av han ihoptiggna pengar, sedan måste han ju äta också. + att han ska skicka hem pengar till familjen. Han blir då tvungen att ockupera mark för ha ngn stanns att såva = lagbrott.
Tvingas han betala för boendet blir inget över. En dyr och omständig process...är billigare att försvåra själva tiggandet. Samma resultat.

En människa kommer till sverige, hon har lånat pengar för ockerränta så att lånehajen kan sälja en resa till Sverige åt honom/henne. Ränta och amortering tar en stor del av han ihoptiggna pengar, sedan måste han ju äta också. + att han ska skicka hem pengar till familjen. Han blir då tvungen att ockupera mark för ha ngn stanns att såva = lagbrott.
Tvingas han betala för boendet blir inget över. En dyr och omständig process...är billigare att försvåra själva tiggandet. Samma resultat.

Det vore mycket effektivt för brottsstatistiken att ha utegångsförbud i hela city 22-05 också. Ändå har vi inte det eftersom det går emot våra principer om hur vi vill bygga vårt samhälle, trots att det vore billigt och effektivt för att nå resultat.

Det vore mycket effektivt för brottsstatistiken att ha utegångsförbud i hela city 22-05 också. Ändå har vi inte det eftersom det går emot våra principer om hur vi vill bygga vårt samhälle, trots att det vore billigt och effektivt för att nå resultat.
Jättebra idé, samt kameraövervakning överallt. Sen ska man tvingas slå sin personliga portkod om man ska till en kompis efter att utegångsförbudet inträtt, kamerorna kollar av automatiskt så man inte bryter rutten, enda avbrott som är giltigt blir om man tar vägen förbi nån affär för att köpa med sig nåt och då loggar man in och ut ur affären med sitt betalkort och när man kommer till kompisen "stämplar man in" med sin portkod när kompisen öppnat porten. Här finns hur mycket som helst att sätta tänderna i vad det gäller automatisk övervakning. :up:

Det var du som skrev att det för dig inte var någon skillnad om det var svenska eller utländska medborgare. (#76) Det viktiga för dig var att majoriteten av förövarna är män. (#127 och 132)
Det är för mig en icke-diskussion eftersom det inte är möjligt att utvisa män pga att de är män. Det är däremot fullt möjligt att utvisa individer med annat medborgarskap än svenskt och med grunden att de begått ett brott. (Vilket de skulle begå om tiggeri är förbjudet.)

För mig är det en väldig skillnad på svenska och utländska medborgare. Därför anser jag att det är en icke-diskussion när folk då kommer med påstående likt "Men det finns svenska medborgare som begår brott och de kan vi inte utvisa" vilket i förlängningen lätt kan tolkas som "och då kan vi lika gärna låta kriminella med utländskt medborgarskap stanna här också".

Det låter som att du fortfarande missade min poäng med tanke på "tolkningen". Fattigdom är grunden till tiggeri, men du kan inte förbjuda människor att vara fattiga. Män är en stor del av brottsstatistik och våld i samhället men du kan inte förbjuda någon att vara en man. Båda tingen är lika orimliga och ingen av dem blir rimligare beroende på medborgarskap.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
1 644
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen... 2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: kolblakkur
·
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
8 235
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Nu när min hälsa hindrar mig från att vara lika fysiskt, samhälls och socialt aktiv som förr har jag insett en sak. En ny insikt. Min... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 888
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka