Tiggare igen

"Romerna har svårt att anpassa sig"

Där kom det. Skuldbelägg offren. Vidrigt.
Om du läser hela så ser du ju att anpassningssvårigheter finns i alla läger. så det är ju ännu vidrigare, det pekar på fakta!
Om du tillexempel i en folkgrupp har som tradition att tidigt, redan i tonåren bilda familj, Så innebär det ju i många fall att dessa ungdomar inte har någon vettig utbildning att tala om och vad det innebär i dagens samhälle behöver jag inte upplysa dig om. Det är vidrigt svårt att få jobb utan gymnasiekompetens. Vems är då felet att dessa ungdomar inte får jobb?
Arbetsgivaren som kräver kompetens?
Släkt och vänner som kräver att ungdomarna ska gifta sig och skaffa barn så tidigt som möjligt?Hela den "vidriga" meningen :"Romerna har svårt att anpassa sig och skaffa arbete i dagens moderna krävande samhälle vilket ytterligare förstärker utanförskapet"

Men om det är så vidrigt som du säger, kan du då säga om min analys är korrekt eller vidrigt felaktig?

Det fetade köper jag inte alls. Jag tror verkligen inte det handlar om genetik! Snarare om tradition och kultur skulle jag tro?
.

Nja 50/50 genetik och miljö säger jag.

Nu är det ju så att alla våra handlingar, vare sig de är genetiska eller kulturella, beror på hur vår hjärna kemiskt fungerar. Att tro att någon gör någonting helt omotiverat är bara naivt, fråga vilken hjärnforskare som helst. Vi gör saker för att vår hjärna säger åt oss att göra det. Väldigt ofta gör vi olika saker pga kemiska belöningar för beteendet. Sen är det väldigt ofta så att vi inte är medvetna om varför vi gör någonting utan vi tror att vi bara "fick ett infall". Utanförskap och flockdynamik är rätt komplicerade saker både hos människor och djur.

Nja 50/50 genetik och miljö säger jag.

Nu är det ju så att alla våra handlingar, vare sig de är genetiska eller kulturella, beror på hur vår hjärna kemiskt fungerar. Att tro att någon gör någonting helt omotiverat är bara naivt, fråga vilken hjärnforskare som helst. Vi gör saker för att vår hjärna säger åt oss att göra det. Väldigt ofta gör vi olika saker pga kemiska belöningar för beteendet. Sen är det väldigt ofta så att vi inte är medvetna om varför vi gör någonting utan vi tror att vi bara "fick ett infall". Utanförskap och flockdynamik är rätt komplicerade saker både hos människor och djur.

Nu känns det inte som att vi pratar om samma sak. Jag uppfattade ditt första inlägg som jag citerade som att du menar att ingen ger något utan att förvänta sig en "motprestation" i form av t. ex. ett tack. Det vänder jag mig emot, jag förväntar mig noll och ingenting från de som tar emot det jag skänker. Nu träffar jag dem visserligen inte, men även om jag gjorde det hade mitt resonemang varit samma.

I ovan citerade skriver du istället att handlingar är motiverade, och det är de såklart (jag köper inte riktigt konceptet altruism) men inte i form av att mottagaren måste visa tacksamhet på ett eller annat sätt. Motivet är ju mer troligt att en vill känna att en bidrar till en bättre levnadsstandard för andra till exempelvis.

Jag spinner vidare på det är med "tack". Jag tycker inte att det är något en ska se som "standard" att säga så fort en mottar något, det kan ju vara lögn? Ska vi lära barn att ljuga? Sen kan en säga tack av flera anledningar men jag tycker inte att det är något som ska användas automatiskt och slentrianmässigt. Lite som "hur mår du?" när folk egentligen inte är intresserade av svaret.

Jag spinner vidare på det är med "tack". Jag tycker inte att det är något en ska se som "standard" att säga så fort en mottar något, det kan ju vara lögn? Ska vi lära barn att ljuga? Sen kan en säga tack av flera anledningar men jag tycker inte att det är något som ska användas automatiskt och slentrianmässigt. Lite som "hur mår du?" när folk egentligen inte är intresserade av svaret.

Haha då måste du haft en bra uppväxt som aldrig ljugit för en släkting eller äldre vuxen i form av ett tack, för presenter man inte vill ha.. Så lyckligt lottad har inte jag varit ;) Men vet du de gör inget... För ett tack, ett leende en uppskattande nick kostar liksom inte så mkt...

Du svarar inte. varför 'är de så illa omtyckta i sitt ursprungsland? Över hela EU?
Kan det bero på att de visat genom decennier vad de går för?

Romerna sitter fast i en ond cirkel = marginalisering - hat- ytterliggare marginalisering -ytterliggare hat. De har varit, och är (!), Europas syndabockar. De har fått skulden för samhällsproblemen i flera hundra år. 500 år av hat och diskriminering. Antiziganism kallas den företeelse som förklarar varför de är så illa omtyckta.

Jag tycker det är rent ut sagt bedrövligt att antiziganismen inte berörs mer i den svenska skolan. Romerna är en av Sveriges minoritetsbefolkningar, men deras historia och öde sopas under mattan, samtidigt som antiziganismen flödar. År 2015! Bedrövligt är vad det är.

Öh. Ett tack kan väl aldrig vara lögn? Såvida jag inte tackar för att någon har gjort något elakt mot mig. Du menar att du aldrig har tackat för en present/julklapp som du varit besviken över?

Haha då måste du haft en bra uppväxt som aldrig ljugit för en släkting eller äldre vuxen i form av ett tack, för presenter man inte vill ha.. Så lyckligt lottad har inte jag varit ;) Men vet du de gör inget... För ett tack, ett leende en uppskattande nick kostar liksom inte så mkt...

Jag har visserligen haft en bra uppväxt, men det beror inte på presenterna. Jag har fått presenter jag inte velat ha men ändå visat tacksamhet. Inte för presenten i sig utan för att personen ville ge mig något överhuvudtaget, har lagt ner arbete på att fundera ut något och sedan köpa/tillverka det.

Öh. Ett tack kan väl aldrig vara lögn? Såvida jag inte tackar för att någon har gjort något elakt mot mig. Du menar att du aldrig har tackat för en present/julklapp som du varit besviken över?

Klart det kan vara en lögn? Om jag mottar något som jag på intet vis är tacksam för men ändå säger tack så är det en lögn. I övrigt se svaret till Corzette angående att säga tack.

Motivet är ju mer troligt att en vill känna att en bidrar till en bättre levnadsstandard för andra till exempelvis.

Men det skrev jag ju som en motivation redan i mitt första inlägg. Du mår bättre av att känna att du hjälper andra = motivation. Sen ser jag personligen inte varför det skulle vara mer av en "gåva" än om man gör det för att få uppskattning från den som får gåvan. I båda fallen så gör man saker för att det är någonting som man själv vill göra pga att man mår bättre av det vare sig det är för att man vill känna att man hjälper till eller för att få bekräftelse.

Jag har visserligen haft en bra uppväxt, men det beror inte på presenterna. Jag har fått presenter jag inte velat ha men ändå visat tacksamhet. Inte för presenten i sig utan för att personen ville ge mig något överhuvudtaget, har lagt ner arbete på att fundera ut något och sedan köpa/tillverka det.

Klart det kan vara en lögn? Om jag mottar något som jag på intet vis är tacksam för men ändå säger tack så är det en lögn. I övrigt se svaret till Corzette angående att säga tack.

Fast givaren har ju ändå troligtvis ansträngt sig för att det ska bli bra så jag hävdar till döddagar att man tackar.

Det där blir ju väldigt motsägelsefullt, i första stycket tackar du och är tacksam för att givaren ville ge något även om du inte ville ha det du fick, i andra stycket så ljuger du om du tackar för att du inte ville ha det du fick? :confused:

Det där blir ju väldigt motsägelsefullt, i första stycket tackar du och är tacksam för att givaren ville ge något även om du inte ville ha det du fick, i andra stycket så ljuger du om du tackar för att du inte ville ha det du fick? :confused:
Det är väl ganska enkelt, du får en gåva av en vän eller släkting som du inte vill göra ledsen genom att negligera dennes gåva. Även där handlar det om god uppfostran
Sätter dock en gräns vid mat o dryck. Tar inte till mig drycker eller rätter jag för tillfället inte vill ha oavsett hur man trugar.

Det är väl ganska enkelt, du får en gåva av en vän eller släkting som du inte vill göra ledsen genom att negligera dennes gåva. Även där handlar det om god uppfostran
Sätter dock en gräns vid mat o dryck. Tar inte till mig drycker eller rätter jag för tillfället inte vill ha oavsett hur man trugar.
Nej, men man kan ju tacka nej och mena det utan att ljuga med sitt tackande. :idea:

Men det skrev jag ju som en motivation redan i mitt första inlägg. Du mår bättre av att känna att du hjälper andra = motivation. Sen ser jag personligen inte varför det skulle vara mer av en "gåva" än om man gör det för att få uppskattning från den som får gåvan. I båda fallen så gör man saker för att det är någonting som man själv vill göra pga att man mår bättre av det vare sig det är för att man vill känna att man hjälper till eller för att få bekräftelse.

Jag tycker nog det är ganska stor skillnad på att göra något för att man själv vill det jämfört med att göra något för att avkräva mottagaren på något i utbyte.

Fast givaren har ju ändå troligtvis ansträngt sig för att det ska bli bra så jag hävdar till döddagar att man tackar.

Vi tycker helt enkelt olika då, jag anser inte att man ska tacka "bara för att" utan att man ska mena det när man säger det.

Jag måste varit oerhört otydlig? Jag tycket det är skillnad på att tacka för något som jag uppskattar på ett eller annat sätt jämfört med att tacka för något som jag på intet vis uppskattar bara för att en SKA göra det.

Jag tycker nog det är ganska stor skillnad på att göra något för att man själv vill det jämfört med att göra något för att avkräva mottagaren på något i utbyte.

Vi tycker helt enkelt olika då, jag anser inte att man ska tacka "bara för att" utan att man ska mena det när man säger det.

Jag måste varit oerhört otydlig? Jag tycket det är skillnad på att tacka för något som jag uppskattar på ett eller annat sätt jämfört med att tacka för något som jag på intet vis uppskattar bara för att en SKA göra det.

Ja vi tycker väldigt olika. Tackar gör man i min värld.

Öh? Så om någon ansträngt sig får denne ett tack enbart om du uppskattar gåvan men du tackar inte om du inte uppskattar gåvan/ansträngningen? Ok, då hoppas jag verkligen att vi aldrig kommer tillhöra samma bekantskapskrets för om jag får ett tack enbart de gånger du vill ha något av mig när jag ger/hjälper kan du räkna med att jag släpper dörren i ansiktet på dig när du har händerna fulla. :up:

Mina vänner tackar nej om de inte vill ha, utan tack så erbjuder jag inte hjälp en andra gång oavsett om det tas emot eller inte.

I min med, om man menar det :)
Man menar alltid tack! Så länge ngn gör ngt för en.
I matsalen på skolan sa jag tex alltid tack för maten. I bland sa jag det och i bland sa jag tack för god mat. Man behöver ju inte ta i så man spricker men ett leende eller bara tack, det är aldrig en lögn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka