Tiggare igen

I Sverige får man bidrag från socialen utan krav på motprestation.
Det där stämmer inte, man måste vara inskriven på AF (söka arbete aktivt) eller sjukskriven, iaf har jag den erfarenheten.
Eller du kanske menar motprestation som att utföra ett jobb? Socialbidrag är ju ingen lön så varför skulle man utföra ett jobb?

Man kan inte kräva respekt heller.
Det här är det sista jag säger angående det här, för det blir ju bara upprepningar. Jag har sagt det jag vill säga. Kanske några andra har bättre sätt att förklara än jag?
Hur kan man inte se det självklara i att behandla andra med respekt samtidigt som man blir upprörd när andra behandlar en respektlöst.

Det kan vara oförskämt och allt möjligt att inte tacka. Men om det finns ett krav bakom givandet (i form av tacksamhet t ex), då är det ingen gåva.

Nu har jag sagt det här så många gånger, så jag tycker inte det är någon idé att upprepa mig mer.

Av svaren du fått verkar du va den enda som skulle ta emot hjälp utan att tacka. Som tur är. (Du och pajaserna i östersund) Tur man inte är som du iaf.

Och med den här tråden så vet vi vilka bukefalister man skulle hjälpa och vem man inte ens skulle pissa på om håret brann på dom :angel:
Hm..den som inte skänker pengar till tiggare hjälper alltså inte?
Jag skänker varje år en klumpsumma till en organisation som jag tror kan göra bäst nytta för pengarna
Är det att hjälpa eller inte hjälpa?
I år kommer jag för övrigt att satsa summan på myggnät
I Afrika
Där hjälper det flest människor och räddarflest liv.

Pissa på någon skulle jag aldrig göra, men väl kväva branden med min gamla oljerock--

Det där stämmer inte, man måste vara inskriven på AF (söka arbete aktivt) eller sjukskriven, iaf har jag den erfarenheten.
Eller du kanske menar motprestation som att utföra ett jobb? Socialbidrag är ju ingen lön så varför skulle man utföra ett jobb?

Jag tänker på att "man vet inte var pengarna hamnar" när man ger tiggare pengar. Vi ger ju indirekt till behövande (soc exempelvis) genom skatten där vi inte vet var å hur de används?

Tänker även på diskussioner på andra medier där det kan stå ex att " jag erbjöd en tiggare 500 spänn för att tvätta mina fönster men hen sa nej.. vilket jävla sätt bla, bla.."

Våra skattemässiga bidrag kan gå varsomhelst men det är inte lika viktigt att veta, tydligen. De stackars slantar vi ev ska ge en tiggare är många oroliga för att de ska gå till ligor eller vad nu farhågorna är..
Jag kanske tänker fel, men när vi ger genom skatten utan att bekymra oss om var socbidrag går till, varför ska tiggarna redovisas - det är ju dessutom frivilligt att ge?

Jag tänker på att "man vet inte var pengarna hamnar" när man ger tiggare pengar. Vi ger ju indirekt till behövande (soc exempelvis) genom skatten där vi inte vet var å hur de används?

Tänker även på diskussioner på andra medier där det kan stå ex att " jag erbjöd en tiggare 500 spänn för att tvätta mina fönster men hen sa nej.. vilket jävla sätt bla, bla.."

Våra skattemässiga bidrag kan gå varsomhelst men det är inte lika viktigt att veta, tydligen. De stackars slantar vi ev ska ge en tiggare är många oroliga för att de ska gå till ligor eller vad nu farhågorna är..
Jag kanske tänker fel, men när vi ger genom skatten utan att bekymra oss om var socbidrag går till, varför ska tiggarna redovisas - det är ju dessutom frivilligt att ge?

Där håller jag dock inte med. Jag både oroar mig och ser att skattepengar i vissa fall används fel. ( Det är därför jag röstar för att försöka påverka) Men skatt är ju tvingande, inget jag kan låta bli att betala.
Så jo det är jätteviktigt men inget jag kan göra mycket åt.

Av svaren du fått verkar du va den enda som skulle ta emot hjälp utan att tacka. Som tur är. (Du och pajaserna i östersund) Tur man inte är som du iaf.

Var läser du att aprilmaj inte skulle tacka för hjälp som hon får? Jag kan inte utläsa det någonstans i hennes inlägg.

Jag tackar alltid när jag får något men blir ändå illa till mods när jag ser personer med attityden att nödställda minsann ska visa tacksamhet om de får något, annars får det vara.

Fy fan för människor som låtsas ge men egentligen begär betalt i tacksamhetsskuld. Då är det inte att ge.

Då är det något man gör som egoist. Tänk efter snälla människor.

Då bör man annonsera tydligt. Denna vara/peng bytes mot tacksamhet. En ren affärstransaktion.

Och biskop Myriel tog emot den nyligen frigivne straffången Jean Valjean och erbjöd honom husrum för natten och dukade fram sitt finaste silver - mot att han visade lite hyfs och tacksamhet.

Så skrev Victor Hugo. Inte.

Och biskop Myriel tog emot den nyligen frigivne straffången Jean Valjean och erbjöd honom husrum för natten och dukade fram sitt finaste silver - mot att han visade lite hyfs och tacksamhet.

Så skrev Victor Hugo. Inte.

Nej sånt behöver man väl inte skriva.

Fy fan för människor som låtsas ge men egentligen begär betalt i tacksamhetsskuld. Då är det inte att ge.

Då är det något man gör som egoist. Tänk efter snälla människor.

Då bör man annonsera tydligt. Denna vara/peng bytes mot tacksamhet. En ren affärstransaktion.

En gåva ger du utan baktanke.
Tacksamhet visar du eftersom du verkligen är tacksam för gåvan.

Är gåvan så betydelselös för mottagaren att den inte ens renderar i ett tack så visar han/hon ju det.
Och jag vet att jag inte behöver ge fler gånger.

Om jag fattat saken rätt så ligger det till såhär att om jag ger bort något till någon och förväntar mig vanligt hyfs att personen säger tack .Så då har inte personen fått något av mig utan jag kan kräva kvitto på hans Tack då det inte var att ge utan sälja mot ett tack är det så ni menar eller ?

En gåva ger du utan baktanke.
Tacksamhet visar du eftersom du verkligen är tacksam för gåvan.

Är gåvan så betydelselös för mottagaren att den inte ens renderar i ett tack så visar han/hon ju det.
Och jag vet att jag inte behöver ge fler gånger.

Precis så menar jag. Tack.

Inte tacksamhetsskuld. Uppföra sig med hyfs.

Och hyfs innebär tacksamhet?

Jag känner mig tacksam för att jag har möjlighet att ge utan att det ställer mig på bar backe, men det är en personlig känsla som inte har med någon relation till en eventuell mottagare av en gåva att göra.

Särskilt jäkla mycket tacksamhet över att man behöver be om småslantar i ett kallt Sverige, för familjens överlevnad, tycker jag nog inte man kan kräva.

Däremot tror jag det är lönsamt att visa tacksamhet för en tiggare. Det är många som gärna vill boosta sina Egon genom att njuta av sin maktposition fullt ut. Och får de inte den bekräftelsen så blir de besvikna och slutar "ge".

Men det är fortfarande inte att ge.

Du har förstås rätt till din åsikt men i alla typer av flockar eller samhällen så förväntas man visa uppskattning eller få någonting tillbaka om man får hjälp så att en själv eller andra i samhället ska fortsätta få hjälp. Gäller även djur. Till exempel finns fladdermöss som delar med sig av mat till andra medlemmar i sin flock men där de individer som är själviska och inte delar med sig, eller helst struntar i att jaga och bara blir matade av andra, efter ett tag blir uteslutna ur samarbetet.
Man förväntar sig alltid någon typ av respons för att man ger saker eller hjälper andra, oberoende om det är tacksamhet, man har någonting man vill bli av med och därmed ge bort, bekräftelse från andra eller att man mår bättre med sig själv av att hjälpa andra. Det är så vi genetiskt fungerar, det kommer man inte ifrån.

Och hyfs innebär tacksamhet?

Jag känner mig tacksam för att jag har möjlighet att ge utan att det ställer mig på bar backe, men det är en personlig känsla som inte har med någon relation till en eventuell mottagare av en gåva att göra.

Särskilt jäkla mycket tacksamhet över att man behöver be om småslantar i ett kallt Sverige, för familjens överlevnad, tycker jag nog inte man kan kräva.

Däremot tror jag det är lönsamt att visa tacksamhet för en tiggare. Det är många som gärna vill boosta sina Egon genom att njuta av sin maktposition fullt ut. Och får de inte den bekräftelsen så blir de besvikna och slutar "ge".

Det handlar inte om ngt ego. Det handlar om att även jag har rätt att bli respekterad.

Nu behöver ju inte jag oroa mej direkt :)

Jag ger inte pengar till tiggare, jag hjälper inte personer med barnvagnar på kommunala färdmedel osv... Däremot kan det förvisso hända att jag faktiskt håller upp dörrar, där får jag å andra sidan alltid nån form av "tack" så det KANSKE jag fortsätter med...

Och så klagar folk i Sverige på att "klimatet" hårdnar... Att vi inte hjälper andra i samma utsträckning som förr.. UNDRA varför ...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka