Tiggare igen

Jag har slutat dra upp folk och brukar be dom ringa eniro när dom ligger i diket bakom ladan .Dels för att det är livsfarligt att vara ute i turisttrafiken och dels för att jag inte har någon försäkring som täcker om jag skulle slita sönder deras bil.Det jag menar med det jag skrev är att folk tar förgivet att dom ska få hjälp och när det gäller att betala eller att ge ett tack för det man ställt upp med var det skit samma bara dom fått hjälp.Alla är väl inte så fast många jag träffat

Naturligtvis kan man tycka att det är trevligt om någon är tacksam för en gåva. Men så fort folk ställer krav på en klädsam tacksamhet för att de ger till någon som har det sämre ställt får jag en otäck smak i munnen.

Jo det gör jag, ett TACK!

Tror faktiskt jag aldrig varit med om någon som inte
sagt tack när jag gett eller
gjort något för någon.

För mig är det oförskämt att inte tacka, det har jag blivit uppfostrad till och självklart uppfostrar jag mina barn att göra detsamma!

Precis!

Jo det gör jag, ett TACK!

Tror faktiskt jag aldrig varit med om någon som inte
sagt tack när jag gett eller
gjort något för någon.

För mig är det oförskämt att inte tacka, det har jag blivit uppfostrad till och självklart uppfostrar jag mina barn att göra detsamma!
Det kan vara oförskämt och allt möjligt att inte tacka. Men om det finns ett krav bakom givandet (i form av tacksamhet t ex), då är det ingen gåva.

Nu har jag sagt det här så många gånger, så jag tycker inte det är någon idé att upprepa mig mer.

Men är det inte skillnad på att förvänta sig att folk ändå är tacksamma (vad jag skulle kalla för hyffs - man tackar ändå för hjälp man får) mot att avkräva tacksamhet?

Sen kan man konstatera att folk tar emot hjälp på olika sätt men oftast förväntar man sig en respons såsom man själv skulle agera/reagera. "Som man känner sig själv känner man andra"

Det kan vara oförskämt och allt möjligt att inte tacka. Men om det finns ett krav bakom givandet (i form av tacksamhet t ex), då är det ingen gåva.

Nu har jag sagt det här så många gånger, så jag tycker inte det är någon idé att upprepa mig mer.

Det är DIN syn på saken. Inget annat.

Ja, om du förväntar dig att få något tillbaka, så är det inte att ge.
Jag har en gammaldags uppfostran, en sådan de flesta har fått även i sydöstra Europa.
Får man en gåva, får man hjälp så tackar man hövligt. Allt annat är respektlöst.
Och den som behandlar mig respektlöst får nog räkna med att bli behandlad respektlöst av mig. Jag vänder inte andra kinden till.

De enda som händer är ju i praktiken att jag handlar upp femtiolappen åt mig själv nästa gång i stället ;)

Naturligtvis kan man tycka att det är trevligt om någon är tacksam för en gåva. Men så fort folk ställer krav på en klädsam tacksamhet för att de ger till någon som har det sämre ställt får jag en otäck smak i munnen.

För min del handlar det om alla. Ingen särskild samhällsklass.

Då är du väl inte tacksam för att de flesta av oss betalar sin skatt ordentligt heller då?

Man kan inte kräva respekt heller.
Det här är det sista jag säger angående det här, för det blir ju bara upprepningar. Jag har sagt det jag vill säga. Kanske några andra har bättre sätt att förklara än jag?
Jag förstår vad du menar men håller inte med. Det får du nog bara lov att ta.
Dina åsikter är ju inte mer sanning än någon annans.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka