Skänker du en femtiolapp, och bara får en sur min tillbaka så har du förvisso skänkt en femtiolapp, men om du tänker som jag så är det den sista peng du skänker till den personen. Det är vad fritt val innebär.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En gåva är en gåva, något man ger utan att ta betalt eller kräva ersättning.Så när man har valt att ge så har man avsagt sig rätten att vilja bli trevligt bemött?
Ja, om du förväntar dig att få något tillbaka, så är det inte att ge.Skänker du en femtiolapp, och bara får en sur min tillbaka så har du förvisso skänkt en femtiolapp, men om du tänker som jag så är det den sista peng du skänker till den personen. Det är vad fritt val innebär.
En gåva är en gåva, något man ger utan att ta betalt eller kräva ersättning.
Ja, om du förväntar dig att få något tillbaka, så är det inte att ge.
Nu få du väl sluta!
@MarieJ Men om man ger, så kräver man inget tillbaka.
Men det är ju så Att ge är att ge.
Jo det gör jag, ett TACK!
Tror faktiskt jag aldrig varit med om någon som inte
sagt tack när jag gett eller
gjort något för någon.
För mig är det oförskämt att inte tacka, det har jag blivit uppfostrad till och självklart uppfostrar jag mina barn att göra detsamma!
Det kan vara oförskämt och allt möjligt att inte tacka. Men om det finns ett krav bakom givandet (i form av tacksamhet t ex), då är det ingen gåva.Jo det gör jag, ett TACK!
Tror faktiskt jag aldrig varit med om någon som inte
sagt tack när jag gett eller
gjort något för någon.
För mig är det oförskämt att inte tacka, det har jag blivit uppfostrad till och självklart uppfostrar jag mina barn att göra detsamma!
Det kan vara oförskämt och allt möjligt att inte tacka. Men om det finns ett krav bakom givandet (i form av tacksamhet t ex), då är det ingen gåva.
Nu har jag sagt det här så många gånger, så jag tycker inte det är någon idé att upprepa mig mer.
Jag har en gammaldags uppfostran, en sådan de flesta har fått även i sydöstra Europa.Ja, om du förväntar dig att få något tillbaka, så är det inte att ge.
Naturligtvis kan man tycka att det är trevligt om någon är tacksam för en gåva. Men så fort folk ställer krav på en klädsam tacksamhet för att de ger till någon som har det sämre ställt får jag en otäck smak i munnen.
Man kan inte kräva respekt heller.Allt annat är respektlöst.
Då är du väl inte tacksam för att de flesta av oss betalar sin skatt ordentligt heller då?Naturligtvis kan man tycka att det är trevligt om någon är tacksam för en gåva. Men så fort folk ställer krav på en klädsam tacksamhet för att de ger till någon som har det sämre ställt får jag en otäck smak i munnen.
Jag förstår vad du menar men håller inte med. Det får du nog bara lov att ta.Man kan inte kräva respekt heller.
Det här är det sista jag säger angående det här, för det blir ju bara upprepningar. Jag har sagt det jag vill säga. Kanske några andra har bättre sätt att förklara än jag?