Du har förstås rätt till din åsikt men i alla typer av flockar eller samhällen så förväntas man visa uppskattning eller få någonting tillbaka om man får hjälp så att en själv eller andra i samhället ska fortsätta få hjälp. Gäller även djur. Till exempel finns fladdermöss som delar med sig av mat till andra medlemmar i sin flock men där de individer som är själviska och inte delar med sig, eller helst struntar i att jaga och bara blir matade av andra, efter ett tag blir uteslutna ur samarbetet.
Man förväntar sig alltid någon typ av respons för att man ger saker eller hjälper andra, oberoende om det är tacksamhet, man har någonting man vill bli av med och därmed ge bort, bekräftelse från andra eller att man mår bättre med sig själv av att hjälpa andra. Det är så vi genetiskt fungerar, det kommer man inte ifrån.
Det fetade köper jag inte alls. Jag tror verkligen inte det handlar om genetik! Snarare om tradition och kultur skulle jag tro?
Jag förväntar mig ingenting i gengäld när jag skänker pengar eller annat till behövande. Jag skänker ofta kläder via familjemedlem med släkt utomlands men jag personligen träffar ingen av dem som tar emot gåvorna. Rör mig inte i ryggen så länge som grejerna kommer till användning.