Tiggare igen

Där satt den.
Jag håller med, på sätt och vis. Men även om jag ger (i ordets rätta bemärkelse) så är det bara min avsikt. Hur tas det emot? Jag skrev lite tidigare i tråden (eller i någon annan tråd) att det inte är självklart att den som tar emot gåvan håller med. Trots att min avsikt är att ge.

Men det är fortfarande inte att ge.
Det är klart det är! Den normala reaktionen när man får hjälp av andra människor med någonting man behöver är tacksamhet och som människor så förväntar man sig att andra människor ska reagera på ett sätt som anses normalt. Det är ingenting underligt utan hur människor som flockdjur reagerar.

Men det är fortfarande inte att ge.

Så om nån håller upp en dörr när du kommer med händerna fulla så GER den personen dej inte hjälp ?
Jag hoppas du anser det. OCH tackar för HJÄLPEN.

En person som kommer med barnvagn som du hjälper upp på bussen. Är det inte hjälp där ett tack känns som mödan värt ?
Kan dra massor med såna dagliga ting

Det är väl ingen här som kräver betalt om man ger något?
Men dom flesta av oss är uppfostrade redan i tidig ålder med att säga tack om man får något oavsett om man gillar eller ogillar det man får, det hör till vanligt hyfs!
Att förvänta sig tacksamhet är att kräva ersättning. Om man ger, på riktigt, så gör man det för att man vill ge. No strings attached.

Att förvänta sig tacksamhet är att kräva ersättning. Om man ger, på riktigt, så gör man det för att man vill ge. No strings attached.

Förvisso helt sant. MEN det ÄR ohyfsat och anses som att man är bortskämd och dryg om man inte "belönar" givaren på nåt sätt. Och tycker man att det är helt ok att skita i att ge nån form av uppskattning för nåt man får, så får man även stå ut med att folk slutar GE. För att få ett "meh det här är ju fel sak, för lite eller bara fel " ger ingen mervilja. Nåt som syns mer å mer i samhället och är lite det du gnäller över. Empati finns. Men inte lusten att ge till otacksamma idioter.

Det är som när jag drar upp 08 som halkat av vägen upp till Sälen med min traktor och när dom är uppe så frågar dom .Tar du kort .!!! Eller så skyndar dom sig att knyta loss och sticka . Man förväntar sig lite hyfs av folk man hjälper i alla lägen .Ett Tack räcker långt .Tycker inte man ska ta förgivet att folk ska bara ställa upp bara för att !

Det är som när jag drar upp 08 som halkat av vägen upp till Sälen med min traktor och när dom är uppe så frågar dom .Tar du kort .!!! Eller så skyndar dom sig att knyta loss och sticka . Man förväntar sig lite hyfs av folk man hjälper i alla lägen .Ett Tack räcker långt .Tycker inte man ska ta förgivet att folk ska bara ställa upp bara för att !
Hjälper du för att du vill hjälpa eller för att du förväntar dig något i gengäld?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka