Ja eftersom bussockupationen är ologisk så kan man ju undra.Ja du hur hade dom reagerat. Antagligen inte som i ett demokratiskt land.
Klart att dom agerade logiskt i sin protest. Varför skulle dom inte gjort det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja eftersom bussockupationen är ologisk så kan man ju undra.Ja du hur hade dom reagerat. Antagligen inte som i ett demokratiskt land.
Klart att dom agerade logiskt i sin protest. Varför skulle dom inte gjort det?
Så du är inte dugg tacksam för att det fanns ett land som tog emot dig ,gav dig mat,kläder och husrum tills du kunde fixa det själv i ditt nya land??
Har du funderat på hur du kunde haft det om vi inte tagit emot dig?
Jag menade inte att vara otrevlig utan är genuint intresserad av att höra om man inte är glad/tacksam för att man kom undan vad det nu var man flydde ifrån.Men vafan?! Ska du ha ett tackbrev!? Maken till otrevligt, en flykting är sannerligen inte skyldig att "betala" med tacksamhet!
Helt ok!@dobbis Jag har trianglat dig för ditt inlägg
Jag menade inte att vara otrevlig utan är genuint intresserad av att höra om man inte är glad/tacksam för att man kom undan vad det nu var man flydde ifrån.
Fast jag förstår inte på vilka grunder du är trianglad!Helt ok!
,@MarieJ Inte jag heller men vill någon triangla mig så är det helt ok med mig och sen får moderatorn bestämma om jag trampat i klaveret-
Nu är det du som är otrevlig !Vem tackar du för att du fått bo i Sverige hela(?) ditt liv? Hur tacksam ska en flykting vara, till vem och hur länge? Hur ska det visas? Kan infödda svenskar stoppa flyktingar på gatan för en redovisning av tacksamhetsgrad? Bör det kanske kontrolleras regelbundet att de är tacksamma nog? Ska kanske varje flykting tilldelas en grupp svenskar att visa tacksamhet för? Bocka och buga när vi går förbi?
Jag tycker hela frågeställningen är enormt oförskämd...
Nu är det du som är otrevlig !
Jag tror du missat poängen med min fråga,jag har suttit halva kvällen och funderat om jag skulle göra som dom i Östersund om jag skulle behöva fly mitt land och kom fram till att nej det skulla jag inte,utan jag skulle vara glad o tacksam för att något annat land har tagit mig under sina vingar och sen försöka göra det bästa av det.
Och den jag frågade verkar tycka att det är en självklarhet att länder ska ställa upp med allt utan att man behöver visa någon tacksamhet, ¨
Det är ju som att tex min granne ställer upp o hjälper mig när jag sitter i skiten och jag bara tar emot utan varken tack eller motprestation.
Jag moderatorerna och Gunnar har olika uppfattning jämt men jag såg inte inlägget som direkt stötande, om man inte känner sig kränkt. Fast det gör ju hela Sverige numera.,@MarieJ Inte jag heller men vill någon triangla mig så är det helt ok med mig och sen får moderatorn bestämma om jag trampat i klaveret-
När jag flyttade till USA så ficka jag inte en sekin i hjälp, har aldrig fått någon.14 dagar. Så spännande.
Du hade ju tur i alla fall. Du hade ett demokratiskt land att åka till som du kan kalla hem.
Får man fråga vilket land det rörde sig om och när det var?
@dobbis Jag har trianglat dig för ditt inlägg
Jag ger, jag ler och småpratar, och jag känner för dem, de som sitter i kylan och samlar pengar. Ok, tigger, då. Men idag när jag kom ut från ICA Maxi, kom en man för att hämta upp kvinnan som sitter och tigger. Han hade en Rumänsk bil, och såg rätt välbärgad ut. Han gormade och var arg på kvinnan, som först gick iväg som om hon inte ville följa med, men sen satte hon sig ändå i hans bil. Dom körde ut mot motorvägen, jag tänker att de åker till vår närmaste stora stad, där de samlas. Jag blev arg - inte på kvinnan (som det skrivits om i lokaltidningen, där man fått veta hennes verkliga, svåra bakgrund) utan på mannen. Vem var han? Han hämtar/skjutsar henne knappast gratis. Är det han som organiserar vem som ska sitta var, och vad tar han betalt för det? DET borde man kunna komma åt. Han ska inte få sko sig på andras tiggande.
Men, "behöva visa tacksamhet"!? Jag fattar inte hur du tänker, hjälper du för att den andre ska sänka sig och demonstrera sin tacksamhet till dig? Tackar du för att du är skyldig ett tack, eller för att just du, i just den situationen är tacksam?
En sakliga åsikt i mitt tycke.Jag moderatorerna och Gunnar har olika uppfattning jämt men jag såg inte inlägget som direkt stötande, om man inte känner sig kränkt. Fast det gör ju hela Sverige numera.