Tiggare igen

Jag menade inte att vara otrevlig utan är genuint intresserad av att höra om man inte är glad/tacksam för att man kom undan vad det nu var man flydde ifrån.

Vem tackar du för att du fått bo i Sverige hela(?) ditt liv? Hur tacksam ska en flykting vara, till vem och hur länge? Hur ska det visas? Kan infödda svenskar stoppa flyktingar på gatan för en redovisning av tacksamhetsgrad? Bör det kanske kontrolleras regelbundet att de är tacksamma nog? Ska kanske varje flykting tilldelas en grupp svenskar att visa tacksamhet för? Bocka och buga när vi går förbi?

Jag tycker hela frågeställningen är enormt oförskämd...

Jag är tacksam för att jag är född i Sverige och haft det tryggt. Om någon ställer upp för mig av fri vilja eller för att jag ber den är jag tacksam och visar det på ett eller annat vis. Det har inte att göra med nationalitet att göra utan om sunt förnuft.
Om jag skänker någon pengar så är inte det min skyldighet och då förväntar jag mig på ett eller annat sätt tacksamhet. Faktiskt.

,@MarieJ Inte jag heller men vill någon triangla mig så är det helt ok med mig och sen får moderatorn bestämma om jag trampat i klaveret-

Ok jag tycker dock inte att det fanns något felaktigt i det du skrev. Nu håller jag visserligen med dig men man får ju tåla att folk tycker olika.

Vem tackar du för att du fått bo i Sverige hela(?) ditt liv? Hur tacksam ska en flykting vara, till vem och hur länge? Hur ska det visas? Kan infödda svenskar stoppa flyktingar på gatan för en redovisning av tacksamhetsgrad? Bör det kanske kontrolleras regelbundet att de är tacksamma nog? Ska kanske varje flykting tilldelas en grupp svenskar att visa tacksamhet för? Bocka och buga när vi går förbi?

Jag tycker hela frågeställningen är enormt oförskämd...
Nu är det du som är otrevlig !
Jag tror du missat poängen med min fråga,jag har suttit halva kvällen och funderat om jag skulle göra som dom i Östersund om jag skulle behöva fly mitt land och kom fram till att nej det skulla jag inte,utan jag skulle vara glad o tacksam för att något annat land har tagit mig under sina vingar och sen försöka göra det bästa av det.
Och den jag frågade verkar tycka att det är en självklarhet att länder ska ställa upp med allt utan att man behöver visa någon tacksamhet, ¨
Det är ju som att tex min granne ställer upp o hjälper mig när jag sitter i skiten och jag bara tar emot utan varken tack eller motprestation.

Nu är det du som är otrevlig !
Jag tror du missat poängen med min fråga,jag har suttit halva kvällen och funderat om jag skulle göra som dom i Östersund om jag skulle behöva fly mitt land och kom fram till att nej det skulla jag inte,utan jag skulle vara glad o tacksam för att något annat land har tagit mig under sina vingar och sen försöka göra det bästa av det.
Och den jag frågade verkar tycka att det är en självklarhet att länder ska ställa upp med allt utan att man behöver visa någon tacksamhet, ¨
Det är ju som att tex min granne ställer upp o hjälper mig när jag sitter i skiten och jag bara tar emot utan varken tack eller motprestation.

Men, "behöva visa tacksamhet"!? Jag fattar inte hur du tänker, hjälper du för att den andre ska sänka sig och demonstrera sin tacksamhet till dig? Tackar du för att du är skyldig ett tack, eller för att just du, i just den situationen är tacksam?

Jag tycker det är enormt fult att "haffa" någon på det sättet och säga "Hallå där, nu har du fått xyz, var är din tacksamhet!?". De (eventuella) känslorna tillhör den andra personen, inte den som gett. Den som fått måste få ha rätt att själv välja om och hur den vill uttrycka eventuell tacksamhet, inte uppträda som en cirkusapa på kommando.

Ger du för att skapa en skyldighet hos motparten?

(När det kommer till att flyktingar ska visa tacksamhet för att de fått saker av Sverige, hur stor tacksamhet visar gemene svensk för vad de får genom utnyttjande av andra?)

Nu har jag inte läst hela tråden eftersom jag blir så ledsen av hur lite empati som visas ibland. Men, tänk efter, du har levt med år av krig, flykt, livsfara, sett släktingar dödas, ofta bortförda och sedan bara försvunna. Din enda information är från statskontrollerad media och knastriga mobiltelefoner genom vilka man håller kontakt med släktingar i andra länder och förtroendet för alla myndigheter kört i botten. Av de rapporter som framkommit är det inte helt ovanligt i dagens Syrien/IS kontrollerade områden att unga män samlas ihop och körts iväg någonstans för att sedan nassavrättas. Du åker och åker, har fått information genom tolk att det kommer ta ca 20 minuter. Timmarna går, skräcken stiger, du kommer fram till en fd militärförläggning mitt i ingenstans. Får veta av någon person som pratar dålig engelska (slår vad om att det inte fanns tolk på plats) att här ska ni bo. Ännu mer skräck, du var ju säker nu! Vreden stiger för att trycka undan paniken. Du kommer från en miljö där våld, död och lögner är vardagsmat, ljög dina släktingar om hur säkert det är här? Jag förstår ingenting, ingen talar mitt språk, rykten går och blir till sanningar. Det säkraste är att förbli på bussen. Jag vill vara säker, där mina släktingar finns, eller andra som talar mitt språk som kan förklara vad som händer, som jag kan prata med.

För svenskar är det naturligt att klaga på internet eller kontakta myndigheterna och framföra sitt missnöje det är naturliga kanaler i ett demokratiskt samhälle. Mja, att göra det med IS eller syrianska myndigheter är nog lika med en kort resa med ett nackskott som avslut, eller få huvudet avhugget, ditto om du vågar visa missnöje på nätet. Dessa människor kommer från ett samhälle, där 'myndigheterna' är förtryckare och fiende. Bara för att de har kommit till Sverige betyder inte det att man bara skakar av sig rädsla och misstroende. Att bygga upp förtroende för myndigheter och samhället tar år inte timmar eller dagar. Paranoia och ifrågasättande kan ofta vara en bra överlevnadsinstinkt.

Reagerade de överdrivet och dumt? Ja absolut, borde MIG givit dem bättre information och sett till att alla förstod vad som skulle hända, lika absolut ja. Akut trauma och svensk myndighetsbyråkrati är inte alltid en lycklig kombination det har vi påmints om i dagarna när det var tioårsdagen av tsnunamikatastrofen.

14 dagar. Så spännande.
Du hade ju tur i alla fall. Du hade ett demokratiskt land att åka till som du kan kalla hem.

Får man fråga vilket land det rörde sig om och när det var?
När jag flyttade till USA så ficka jag inte en sekin i hjälp, har aldrig fått någon.

Jag ger, jag ler och småpratar, och jag känner för dem, de som sitter i kylan och samlar pengar. Ok, tigger, då. Men idag när jag kom ut från ICA Maxi, kom en man för att hämta upp kvinnan som sitter och tigger. Han hade en Rumänsk bil, och såg rätt välbärgad ut. Han gormade och var arg på kvinnan, som först gick iväg som om hon inte ville följa med, men sen satte hon sig ändå i hans bil. Dom körde ut mot motorvägen, jag tänker att de åker till vår närmaste stora stad, där de samlas. Jag blev arg - inte på kvinnan (som det skrivits om i lokaltidningen, där man fått veta hennes verkliga, svåra bakgrund) utan på mannen. Vem var han? Han hämtar/skjutsar henne knappast gratis. Är det han som organiserar vem som ska sitta var, och vad tar han betalt för det? DET borde man kunna komma åt. Han ska inte få sko sig på andras tiggande.

Det är ju en lukrativ skattefri verksamhet. Nu har Skatteverket jagat livet ur frisörer och torgnasare med ny kassaregister som kostar 20-40 tusen så den vägen är ju stängd. Men tiggeri går alldeles utmärkt. Jag ger inte en krona, kommer aldrig att göra, om ingen ger så försvinner maffian fort.
Nu har dom tagit Jul/Nyårslov här i städerna i min närhet, inte en enda är kvar, konstigt va? Att alla
stackare drar hem på en gång.

Men, "behöva visa tacksamhet"!? Jag fattar inte hur du tänker, hjälper du för att den andre ska sänka sig och demonstrera sin tacksamhet till dig? Tackar du för att du är skyldig ett tack, eller för att just du, i just den situationen är tacksam?

Men herregud när jag bodde i USA så var jag fruktansvärt hemskt underbart tacksam de första veckorna och månaderna för att jag hade tak över huvudet och vänliga själar som gav mig mat. Varför är det fel att vara tacksam????????
Alla av mina gamla hjälpare finns kvar i livet och vi hörs av dagligen, den rörelse jag startade där lever och frodas och det ger nya ägaren en bra dagpenning.

I Sverige får man bidrag från socialen utan krav på motprestation. De pengarna kan gå till vad som helst och du är genom skatten "tvingad" att betala för samtliga som får bidrag. Du slipper tigga - du får så du klarar dig på existensminimum. Vem kräver att få veta om det går till spel, knark, cigg, mat eller bostad?? - eller finns det uppföljning på det?

Tiggeri är valfritt att sponsra. Ingen vet vad pengarna går till, vad spelar det för roll e.g? ge, eller strunta i det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark
  • WE-tråden

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka