Tiggare igen

Dom intervjuade en tiggare på tv
Frågan dom ställde till kvinnan
-Vad vill du att den rumänska staten gör för dig?

Hon sa - Jag vill ha ett hus

Något annat jag har tänkt på är tiggarnas rökpauser
Ofta ser jag tiggare stå och röka runt hörnet vid affären

Det är ohälsosamt att röka och jag har ingen lust att finansiera andras cigg
Om dom är så fattiga varför köper dom cigg för pengarna?

Jag blir inte bara rädd, jag blir skräckslagen av att det numera anses rumsrent att ventilera sin xenofobi o främlingshat så öppet.
Det är inte jättekonstigt att människor ifrågasätter
Alla borde ifrågasätta mer, vad det än gäller

Det är så tråkigt att i såna här diskussioner så dyker det alltid upp ord som hat och rasism och främlingsfientlighet

Vi måste kunna prata om saken utan att anklaga varandra för att vara rasister

Helt ärligt, så förstår jag inte.
Hur en människa kan köpa cigaretter om man har barn hemma som inte får mat och husrum

Det är inte alls konstig att människor väljer att skänka pengar till organisationer istället för att ge till tiggare

Jag ger inte tiggarna pengar och åsikterna går isär. Men många inlägg här känns väldigt aggressiva/hatiska. Det är det som skrämmer mig.

Jag får lite ont i magen av hur vissa ser på tiggarna och allt agg emot dem som cirkulerar på Facebook.
Dessutom är folk inte pålästa för fem öre, eller källkritiska..utan sväljer allt med hull och hår. Så sent som häromdagen var det en på mitt fb flöde som var sjukt förbannad för nu skulle visst tiggarna få körkort gratis i min hemkommun. Trixet var bara att klickade man på "artiklen" hen hänvisades till så kom det bara upp en text om att man blivit trollad! Ska man riva upp himmel och jord får man väl ändå kolla upp läget först.. Inte konstigt hatet växer snabbt om folk går på sådant.

Jag förstår faktiskt inte vad allt detta starka ogillande kommer ifrån.. och jag förstår inte vad som är så fruktansvärt provocerande med att dessa människor sitter utanför affärer.
Det är inte direkt så att de försöker tvinga sig till pengar? De är inte heller tjatiga utan på sin topp kanske man får ett trevligt hej.. Och om man inte ger något så är det inte mer med det. Men ändå verkar det sticka folk så fruktansvärt i ögonen?
Vad är problemet egentligen? Vill man inte ge dem pengar, nej men gör inte det då? Ingen som tvingar er.Man behöver ju inte ens titta på dem om det nu gör så ont i ögonen. Personligen är jag skit lack på alla trötta lata förbaskade ungdomar/unga vuxna vi har i detta landet som minsann inte tänker jobba om det inte är något roligt som passar dem och istället lever på soc och verkar trivas bra med det för det är ju ganska bekvämt trots allt. Men inte fan spyr jag galla över dem öppet och klankar ner på dem och startar facebook evenemang. Nej tycker nog minsann det ligger en ganska stor dos främlingsfientlighet bakom detta med tiggarna. Och Sverige är påväg mot en otäck utveckling angående detta.

Allt detta "Förbjud tiggeri" Jaha, men sen då?Folk med allt detta starka ogillande verkar inte tänkt längre än så, vad ska vi göra med de individer som faktiskt behöver tigga ihop sina pengar för överlevnad?

Jag blir trött, så jäkla trött. Man vet aldrig hurvida man själv en dag kanske befinner sig i en liknande situation, och då skulle åtminstone inte jag vilja ha allt detta hat som finns i vårt land idag riktat mot mig.

Behövde nog skriva av mig lite:)

Man blir inte mindre sunkigt rasistisk eller xenofob för att man drar igång moralistiska värderingar angående rökning.
Nu tror ju jag säkert att jag gör en miss att börja diskutera med dig

Prove me wrong...

Jag är varken sunkig eller rasist

Så jag frågar dig

Skulle du ge cigaretter till en tiggare?

Förstår du om någon som har barn som är hemlösa och svälter, köper cigg?

Jag tycker det är bättre att de tigger än att de begår brott eller prostituerar sig.

Det var ju just det... De tigger ju inte BARA , de ägnar sej åt brott med... Mitt inlägg med citatet från Polisens facebook kan väl ändå inte ses som felaktig källa...
Nej ALLA ägnar sej säkert inte åt brottsliga handlingar men det är naivt att tro att det inte finns "ruttna ägg" även bland de som kommer hit... Men jag har ju fått höra att "nej då de tigger bara, allt annat är bara fördomar" men nu kan jag ju uppvisa en källa som ingen kan förneka...

Håller med. Gav pantburkar till en kvinna en gång, 5 min senare såg jag henne inne på COOP köpandes cigaretter. :down:

Kvinnan jag gav idag rusade också in på Coop och köpte rädisor (halva priset) och morötter. Jag hade struntat i vad hon än köpte, det var troligen något hon ansåg sig behöva och jag tänker inte döma.

Nu tror ju jag säkert att jag gör en miss att börja diskutera med dig

Prove me wrong...

Jag är varken sunkig eller rasist

Så jag frågar dig

Skulle du ge cigaretter till en tiggare?

Förstår du om någon som har barn som är hemlösa och svälter, köper cigg?

Kanske är det så att cigaretten ger tröst i en fruktansvärd situation? Så länge du inte lever hens liv så har du heller ingen rätt att döma. Jag bryr mig inte alls om vart pengarna som jag ger till tiggare går. Jag tror att de är vuxna människor som själva kan ta ansvar för vad de gör med sina pengar. När jag har gett pengarna till dem så är de inte längre mina pengar och jag har inte ett dugg med att göra vad de gör med dem.

På tal om det där att de bara vill ha pengar och absolut inte mat så hade jag inga lösa pengar när jag hade handlat sist. Jag glömde helt enkelt att ta på en högre summa i kassan. Jag frågade kvinnan jag brukar ge om hon ville ha en banan istället och sa att jag inte hade några lösa pengar. Hon sa ja tack. Hon fick två bananer och hon började genast äta den ena.

Vilka "offer"?
De som låtsas vara det.

nu har jag träffat på en äldre mkt snäll kvinna som nu själv har sett hur det går till.
Hon utbrast. -NU ska jag sluta att ge dem pengar då käppen hölls under ena armen, Expressen under den andra( kan de svenska?) o kaffemuggen i handen. Av den som nästan var så illa däran att att den unga killen behövde kräla på alla fyra

Gnosjöfolket fick lära sig läxan den hårda vägen...Mkt vill ha... mer eller rättare sagt KRÄVER MER!

Presidenten i Rumänien säger att det FINNS jobb, men att de inte VILL jobba.
Ja jag köper det med tanke på hur de betér sig.
Rumänerna är än mindre glada över att de dras med i detta.
arbetslösheten i Rumänien må vara låg men många av dem som tigger levde som säsongsarbetare i Västeuropa.
Dessa jobb beläggs nu av respektive länders egna arbetslösa (i Spanien, Frankrike o Italien)
Där har du den största anledningen, den och att dessa människor redan innan krisen var vana att flytta på sig.
och ser man sedan till hur Rumänien behandlar sina egna medborgare, exempelvis genom att neka dem id-kort. Korten som är en förutsättning för samhällsservice så inser man att den största skulden ligger hos staten Rumänien.

Att utgå från sin egna skyddade och upplysta värld och döma därifrån tycker jag är lite smått faktiskt.
Sätt en medelsvensk person i samma situation så skulle denne säkert inte satsa på cigg och alkohol utan vore säkert förnuftig och knallade in på Ica och köpte sig något ekonomiskt och stärkande som man klarar sig på länge.
Om man för en stund kliver ur sin skyddade, upplysta värld och för ett ögonblick sätter sig in i hur en tiggares bakgrund kan se ut tror och hoppas jag att man kanske kan förstå att alla inte har samma förutsättningar att fatta kloka beslut kring vad som är det mest näringsriktiga, ekonomiska eller hälsosamma just då.
I det samhälle dessa personer kommer ifrån är rökning som att andas. I stort sett alla röker och startar i låg ålder, inget konstigt för dem men däremot för oss upplysta nordbor.
Att fokusera på att få en tiggare att sluta röka och bestämma vad som är rätt och riktigt för denne just då är väl att sätta sig över någon om något.
Skulle jag tvingats sitta på gatan i ett främmande land i 10 minus dag ut och dag in skulle jag nog dra i mig något mycket värre än cigaretter tillslut:crazy:.
Även om jag ägde en smartphone och blev upphämtad i en dyr bil...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka