Tiggare igen

Ja jag har faktiskt sett hela avsnittet ... KAN vaen ide att titta på den innan man uttalar sej om hur romer behandlar sina saker.

Det är alltid den lilla människan som tar den största smällen.
Och det är alltid så att om du försöker sälja en vara på en övermättad marknad så får du aldrig ut ett skäligt pris.
Det gäller handräckningsarbete såväl som mjölkböndernas mjölk.

I båda fallen är grundorsaken att det finns för mycket av varan, för många som desperat söker okvalificerade jobb, för många liter mjölk på marknaden.

Det här systemet brukar reglera sig självt.
Mjölbönder slås ut och allt färre producerar mjölk och priset stiger.
Den okvalificerade arbetskraften söker sig nya marknader och priset på okvalificerad arbetskraft stiger.
Och så börjar cirkusen om igen.

Samma sak gäller naturligtvis tiggarna från Östeuropa.
Talar man med dem nu så framkommer det ju att marknaden är mättat och priset, dvs det man får i sina muggar sjunker kraftigt.
Än så länge tycks ju priset i Sverige vara bland det högsta i Europa eftersom allt fler fortfarande kommer. Men även där är det en tidsfråga innan marknaden anpassar sig.

Dom intervjuade en tiggare på tv
Frågan dom ställde till kvinnan
-Vad vill du att den rumänska staten gör för dig?

Hon sa - Jag vill ha ett hus

Något annat jag har tänkt på är tiggarnas rökpauser
Ofta ser jag tiggare stå och röka runt hörnet vid affären

Det är ohälsosamt att röka och jag har ingen lust att finansiera andras cigg
Om dom är så fattiga varför köper dom cigg för pengarna?

Därför att cigaretter mättar. Hjärnan tror att du ätit då du får ökade glukoshalter när du har rökt. Varför tror du att soldater röker? Kolla bilder från världskrigen (och andra krig). Folk röker som borstbindare. För att stilla hungern. Så är det i alla fattiga länder. Dessutom marknadsför sig tobaksindustrin i just fattiga länder, de fattiga vet inte riskerna och vet de det så har de kanske ändå inget val.

Vilka "offer"?
De som låtsas vara det.

nu har jag träffat på en äldre mkt snäll kvinna som nu själv har sett hur det går till.
Hon utbrast. -NU ska jag sluta att ge dem pengar då käppen hölls under ena armen, Expressen under den andra( kan de svenska?) o kaffemuggen i handen. Av den som nästan var så illa däran att att den unga killen behövde kräla på alla fyra

Gnosjöfolket fick lära sig läxan den hårda vägen...Mkt vill ha... mer eller rättare sagt KRÄVER MER!

Presidenten i Rumänien säger att det FINNS jobb, men att de inte VILL jobba.
Ja jag köper det med tanke på hur de betér sig.
Rumänerna är än mindre glada över att de dras med i detta.

Har du varit i Rumänien? Nu var jag bara där på semester. Vackert land! Men presidenten kanske man inte ska lita på. Romerna, där jag åkte, har inte ens chans i det landet. De får inte bo med rumäner. Rumäner vill inte bo där romerna bor. Romerna försöker försörja sig, i vissa byar fanns det en oxe som de kunde använda till att plöja med. Människorna producerar mycket fint hantverk, framförallt kopparsaker och andra plåtslageriprodukter. Men de får inte komma in i byar/städer där rumäner bor. Rumänerna hatar de och kanske är det så från andra sidan också. Det har gjort att hatet genomsyrar samhället. Romernas barn får inte gå i rumänska skolor. Romerna vill inte skicka barn till skolorna längre osv.

Har du varit i Rumänien? Nu var jag bara där på semester. Vackert land! Men presidenten kanske man inte ska lita på. Romerna, där jag åkte, har inte ens chans i det landet. De får inte bo med rumäner. Rumäner vill inte bo där romerna bor. Romerna försöker försörja sig, i vissa byar fanns det en oxe som de kunde använda till att plöja med. Människorna producerar mycket fint hantverk, framförallt kopparsaker och andra plåtslageriprodukter. Men de får inte komma in i byar/städer där rumäner bor. Rumänerna hatar de och kanske är det så från andra sidan också. Det har gjort att hatet genomsyrar samhället. Romernas barn får inte gå i rumänska skolor. Romerna vill inte skicka barn till skolorna längre osv.
Naturligtvis är det så att segregationen är allvarlig i dessa länder. Men Romerna har sedan 1989 fått två rejäla smällar.
1 Kommunismens konkurs. De tunga kroppsarbeten som var lätta att få och räckte till livets nödtorft försvann snabbt när västekonomin slog sönder den efterblivna inhemska industrin.

2 Många av de romer som då blev arbetslösa drog till Italien, Frankrike o Spanien för tunga säsongsarbeten inom bla jordbruket. Men efter den ekonomiska krisen trängdes dessa romer undan av inhemsk arbetskraft.

Man har egentligen ingen möjlighet att hävda sig på någon arbetsmarknad eftersom man inte har de kunskaper som krävs och inte vill eller kan utbilda nästa generation.

Tiggande permanentar ytterligare situationen.
På sikt är de dömda till ett ännu hårdare utanförskap.
De olika länderna i norra Europa kommer att på olika sätt försvåra hela proceduren kring att tigga.
Krav på ett godkänt boende = alldeles för dyrt för dem
Tiggarfria zoner, som nu i Salzburg lär dyka upp på fler ställen.
Polisen slår ner på deras fordon, kollar om skatt, försäkring är betald och om bromsar, däck etc är ok, om inte körförbud= ökad kostnad för att ta sig hit.

Se mitt youtubeklipp ovan... Visserligen handlar det om romer i Bulgarien men det säger en del om deras livsstil... Och förklarar nog mycket varför de inte får bo med "andra" ...

Se mitt youtubeklipp ovan... Visserligen handlar det om romer i Bulgarien men det säger en del om deras livsstil... Och förklarar nog mycket varför de inte får bo med "andra" ...
som beskriver ett socialt projekt från tiden före kommunismens fall. Ett projekt som släpptes handlöst i o m skiftesväxlingen .
Den livstil du har är ju beroende på den inkomst o den utbildning du har.

Det är svårt för en svensk, med ett svenskt välfärdssystem bakom ryggen, att till fullo greppa den omställning kommunismens fall innebar.
I många regioner betydde det att gå från i stort sett 0% arbetslöshet, subventionerade livsmedel, subventionerad skola o hälsovård, subventionerade bostäder till arbetslöshet upp mot 80% samt att alla subventioner försvann.

Att du länkar till just den filmen säger mer om dig o de som gillar inlägget än om Romer.
Filmen visar ju ett projekt som lämnats vind för våg.
Visar vad som händer när människor utan framtidstro och hopp lämnas utan kontroll.
Jag ska vara ärlig. skulle några liknande dem i filmen "ockupera" en av mina gamla kåkar, så skulle jag göra vad som krävs för att avhysa dem.

Därför att cigaretter mättar. Hjärnan tror att du ätit då du får ökade glukoshalter när du har rökt. Varför tror du att soldater röker? Kolla bilder från världskrigen (och andra krig). Folk röker som borstbindare. För att stilla hungern. Så är det i alla fattiga länder. Dessutom marknadsför sig tobaksindustrin i just fattiga länder, de fattiga vet inte riskerna och vet de det så har de kanske ändå inget val.

Fast ärligt 95% av alla tiggare jag sett är kraftigt överviktiga. Vissa så feta att de knappt kan resa sig. Och JA jag vet att man kan vara fet och lida av näringsbrist. Men svälter som i "vi har ingen mat" gör ingen.

Fast ärligt 95% av alla tiggare jag sett är kraftigt överviktiga. Vissa så feta att de knappt kan resa sig. Och JA jag vet att man kan vara fet och lida av näringsbrist. Men svälter som i "vi har ingen mat" gör ingen.
Fast ärligt talat har jag inte sett en enda tiggare som varit kraftigt överviktig o absolut ingen som varit fet. En del, speciellt äldre kvinnor kan klassas ha trivselvikt, de flesta smala så som "normalviktiga" + en hel del väldigt smala Huruvida någon svälter som i "vi har ingen mat" kan jag inte avgöra utifrån vad jag sett..

Skumt ändå hur man verkar se det man vill se...
Jag har verkligen inte reagerat på att majoriteten av alla tiggare skulle vara överviktiga - men å andra sidan inbillar jag mig heller inte att de har det jättebra och tigger bara för att de har roligt. Knasigt.

Här på min ort kan jag bara säga att det knappast är kriminellt, organiserat, javisst!! En grupp människor från samma by i Bulgarien, de flesta släkt.
Flertalet har SMÅ barn hemma i Bulgarien, men kan inte försörja dem där, då det inte finns jobb åt dem. Här försöker vi hjälpa dem så gott det går, med tillgång till dusch och tvätt bl a.
De sover i sina bilar och har ibland fått sova hos någon i kommunen.
Trevliga, artiga och gör ingen något ont....
Jag har så svårt att se det provocerande i att människor tigger! Vill man ge pengar så gör man det, annars låter man bli.
Misstänker att det är det svåra i att se att det FINNS människor som har det sämre!
Det dåliga samvetet när man handlar "onödiga" saker samtidigt som det finns människor som tigger för att få ihop sin tillvaro.

Gjorde en notering idag på hemmaplan. Här är de borta sedan ett tag. (Varför jag reagerat först nu vet jag inte.) Totalt ca 5 stycken i vår lilla by. Här har de stått ut hela vintern och försvinner när värmen och turisterna kommer.

Jag har så svårt att se det provocerande i att människor tigger! Vill man ge pengar så gör man det, annars låter man bli.
Misstänker att det är det svåra i att se att det FINNS människor som har det sämre!
Det dåliga samvetet när man handlar "onödiga" saker samtidigt som det finns människor som tigger för att få ihop sin tillvaro.

Det finns alltid människor som har det sämre.
"
Den här veckan har jag hjälpt ett par minderåriga flickor som flytt från Islamiska Staten den senaste månaden.Två av dom är gravida. En av dem är "Suzan", 17 år och gravid efter att ha blivit såld till en IS-soldat. Här är hennes historia.

"Han radade upp oss tre nakna varje morgon, kände på oss, luktade på oss.. Sedan valde han vem han ville ha för dagen. Efter det fick hans vakter välja mellan oss. Dom var hemska. De slog mig och kom alltid minst 2 st samtidigt. Till slut önskade jag mig tur att hamna med "Al Russiyah" istället för han slog oss inte. Det var som att välja mellan döden och döden ändå.

Innan jag såldes till honom var jag i Mosul i ett hotell som hette Galaxy, det var fullt av kvinnor och flickor. Halvnakna. Vissa nakna. Fastbundna. Dagen jag och min 10 åriga syster blev sålda var sista dagen jag såg min mamma. Kommer aldrig glömma när började gråta och dra sig i håret när de tog oss."
Hela hennes historia finns på fb Delal Sindy.

http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/799176-hon-flydde-fran-is-och-fick-hjalp-av-svensk-volontar

Jag blir mest provocerad över att man inte får välja själv vad man ska tycka och hur man vill göra.
Antingen ska man älska dom och helst släpa hem dom för att ge dom bostad, jobb och mat. Eller så ska man hata dom och helst öppet visa vad man tycker när man går förbi. Båda ytterligheterna så fort tiggare kommer på tal. Antingen är man med eller emot. Jag själv då försöker förstå, och ger det jag kan och tycker.

Väntade svar... Jag har inte påstått att det är kul att tigga. Och ja man kan ju vara överviktig och fattig, jag reagerade på att det lät som att folk tror att de tigger för de svälter. Att de tigger för att de är fattiga är däremot mkt möjligt. Är det organiserat. Ja i många fall. Dock kan det ju vara familjer som organiserat sig tillsammans, det behöver ju inte handla om människohandel i mer än enstaka fall.

Nu lämnar jag denna tråden, är inte sugen att lägga ner mer tid på ämnet. Har märkt att detta ämne är väldigt infekterat.

@tornblomma Infekterat, javisst. Men att döma tiggarna som feta och sen utgå från att de inte svälter är väl ändå en oerhört bristande människosyn? Och sen klaga på att ämnet är infekterat? kom igen.

Det finns alltid människor som har det sämre.
"
Den här veckan har jag hjälpt ett par minderåriga flickor som flytt från Islamiska Staten den senaste månaden.Två av dom är gravida. En av dem är "Suzan", 17 år och gravid efter att ha blivit såld till en IS-soldat. Här är hennes historia.

"Han radade upp oss tre nakna varje morgon, kände på oss, luktade på oss.. Sedan valde han vem han ville ha för dagen. Efter det fick hans vakter välja mellan oss. Dom var hemska. De slog mig och kom alltid minst 2 st samtidigt. Till slut önskade jag mig tur att hamna med "Al Russiyah" istället för han slog oss inte. Det var som att välja mellan döden och döden ändå.

Innan jag såldes till honom var jag i Mosul i ett hotell som hette Galaxy, det var fullt av kvinnor och flickor. Halvnakna. Vissa nakna. Fastbundna. Dagen jag och min 10 åriga syster blev sålda var sista dagen jag såg min mamma. Kommer aldrig glömma när började gråta och dra sig i håret när de tog oss."
Hela hennes historia finns på fb Delal Sindy.

http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/799176-hon-flydde-fran-is-och-fick-hjalp-av-svensk-volontar
Ja det är hemskt. Men det är liksom ingen tävling vem som har det värst. USA kan ju reda upp det de har gjort.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka