Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är alltid den lilla människan som tar den största smällen.Vad är priset o vem betalar egentligen?
http://fokus.dn.se/skuggsamhallet-mitt-ibland-oss/
http://fokus.dn.se/skuggsamhallet-mitt-ibland-oss/2/
Dom intervjuade en tiggare på tv
Frågan dom ställde till kvinnan
-Vad vill du att den rumänska staten gör för dig?
Hon sa - Jag vill ha ett hus
Något annat jag har tänkt på är tiggarnas rökpauser
Ofta ser jag tiggare stå och röka runt hörnet vid affären
Det är ohälsosamt att röka och jag har ingen lust att finansiera andras cigg
Om dom är så fattiga varför köper dom cigg för pengarna?
Vilka "offer"?
De som låtsas vara det.
nu har jag träffat på en äldre mkt snäll kvinna som nu själv har sett hur det går till.
Hon utbrast. -NU ska jag sluta att ge dem pengar då käppen hölls under ena armen, Expressen under den andra( kan de svenska?) o kaffemuggen i handen. Av den som nästan var så illa däran att att den unga killen behövde kräla på alla fyra
Gnosjöfolket fick lära sig läxan den hårda vägen...Mkt vill ha... mer eller rättare sagt KRÄVER MER!
Presidenten i Rumänien säger att det FINNS jobb, men att de inte VILL jobba.
Ja jag köper det med tanke på hur de betér sig.
Rumänerna är än mindre glada över att de dras med i detta.
Naturligtvis är det så att segregationen är allvarlig i dessa länder. Men Romerna har sedan 1989 fått två rejäla smällar.Har du varit i Rumänien? Nu var jag bara där på semester. Vackert land! Men presidenten kanske man inte ska lita på. Romerna, där jag åkte, har inte ens chans i det landet. De får inte bo med rumäner. Rumäner vill inte bo där romerna bor. Romerna försöker försörja sig, i vissa byar fanns det en oxe som de kunde använda till att plöja med. Människorna producerar mycket fint hantverk, framförallt kopparsaker och andra plåtslageriprodukter. Men de får inte komma in i byar/städer där rumäner bor. Rumänerna hatar de och kanske är det så från andra sidan också. Det har gjort att hatet genomsyrar samhället. Romernas barn får inte gå i rumänska skolor. Romerna vill inte skicka barn till skolorna längre osv.
Har du varit i Rumänien? Nu var jag bara där på semester. Vackert land! Men presidenten kanske man inte ska lita på. Romerna, där jag åkte, har inte ens chans i det landet. De får inte bo med rumäner. Rumäner vill inte bo där romerna bor. Romerna försöker försörja sig, i vissa byar fanns det en oxe som de kunde använda till att plöja med. Människorna producerar mycket fint hantverk, framförallt kopparsaker och andra plåtslageriprodukter. Men de får inte komma in i byar/städer där rumäner bor. Rumänerna hatar de och kanske är det så från andra sidan också. Det har gjort att hatet genomsyrar samhället. Romernas barn får inte gå i rumänska skolor. Romerna vill inte skicka barn till skolorna längre osv.
som beskriver ett socialt projekt från tiden före kommunismens fall. Ett projekt som släpptes handlöst i o m skiftesväxlingen .Se mitt youtubeklipp ovan... Visserligen handlar det om romer i Bulgarien men det säger en del om deras livsstil... Och förklarar nog mycket varför de inte får bo med "andra" ...
Att du länkar till just den filmen säger mer om dig o de som gillar inlägget än om Romer.Se mitt youtubeklipp ovan... Visserligen handlar det om romer i Bulgarien men det säger en del om deras livsstil... Och förklarar nog mycket varför de inte får bo med "andra" ...
Filmen visar ju ett projekt som lämnats vind för våg.Att du länkar till just den filmen säger mer om dig o de som gillar inlägget än om Romer.
Därför att cigaretter mättar. Hjärnan tror att du ätit då du får ökade glukoshalter när du har rökt. Varför tror du att soldater röker? Kolla bilder från världskrigen (och andra krig). Folk röker som borstbindare. För att stilla hungern. Så är det i alla fattiga länder. Dessutom marknadsför sig tobaksindustrin i just fattiga länder, de fattiga vet inte riskerna och vet de det så har de kanske ändå inget val.
Fast ärligt talat har jag inte sett en enda tiggare som varit kraftigt överviktig o absolut ingen som varit fet. En del, speciellt äldre kvinnor kan klassas ha trivselvikt, de flesta smala så som "normalviktiga" + en hel del väldigt smala Huruvida någon svälter som i "vi har ingen mat" kan jag inte avgöra utifrån vad jag sett..Fast ärligt 95% av alla tiggare jag sett är kraftigt överviktiga. Vissa så feta att de knappt kan resa sig. Och JA jag vet att man kan vara fet och lida av näringsbrist. Men svälter som i "vi har ingen mat" gör ingen.
Jag har så svårt att se det provocerande i att människor tigger! Vill man ge pengar så gör man det, annars låter man bli.
Misstänker att det är det svåra i att se att det FINNS människor som har det sämre!
Det dåliga samvetet när man handlar "onödiga" saker samtidigt som det finns människor som tigger för att få ihop sin tillvaro.
Jag blir mest provocerad över att man inte får välja själv vad man ska tycka och hur man vill göra.Jag har så svårt att se det provocerande i att människor tigger! Vill man ge pengar så gör man det, annars låter man bli.
Ja det är hemskt. Men det är liksom ingen tävling vem som har det värst. USA kan ju reda upp det de har gjort.Det finns alltid människor som har det sämre.
"
Den här veckan har jag hjälpt ett par minderåriga flickor som flytt från Islamiska Staten den senaste månaden.Två av dom är gravida. En av dem är "Suzan", 17 år och gravid efter att ha blivit såld till en IS-soldat. Här är hennes historia.
"Han radade upp oss tre nakna varje morgon, kände på oss, luktade på oss.. Sedan valde han vem han ville ha för dagen. Efter det fick hans vakter välja mellan oss. Dom var hemska. De slog mig och kom alltid minst 2 st samtidigt. Till slut önskade jag mig tur att hamna med "Al Russiyah" istället för han slog oss inte. Det var som att välja mellan döden och döden ändå.
Innan jag såldes till honom var jag i Mosul i ett hotell som hette Galaxy, det var fullt av kvinnor och flickor. Halvnakna. Vissa nakna. Fastbundna. Dagen jag och min 10 åriga syster blev sålda var sista dagen jag såg min mamma. Kommer aldrig glömma när började gråta och dra sig i håret när de tog oss."
Hela hennes historia finns på fb Delal Sindy.
http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/799176-hon-flydde-fran-is-och-fick-hjalp-av-svensk-volontar